Zo voorkom je stress onder tijdsdruk

Wil je minder stress en meer tijd voor jezelf? Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; je krijgt niet meer tijd… Sinds we tijd steeds nauwkeuriger zijn gaan meten duurt een minuut zestig seconden. En heeft een dag 24 uur. Dat zal niet snel veranderen. Je hebt dus geen invloed op het meten van de chronologische tijd, maar wel op jouw beleving van tijd. Zodra je het gevoel krijgt dat je geen keuze hebt over jouw beschikbare tijd, dan ontstaat stress.

Heb je jouw stress en tijdsdruk onder controle?

Waar heb je op dit moment vooral last van? Teveel ballen die je in lucht moet houden? Problemen met je gezondheid? Spanning binnen je relatie, gezin of familie? Of heb je financiële uitdagingen? Zodra er veranderingen plaatsvinden in de directe omgeving, dan zal één van jouw eerste reflexen zijn om weer grip en controle te krijgen op de situatie.

Het zijn met name de psychische,- en emotionele reacties die voor de stressbeleving zorgen.Er zijn nu eenmaal gebeurtenissen die je niet (direct) onder controle kunt krijgen; kinderen of collega’s worden wel eens ziek, computersystemen kunnen crashen en het openbaar vervoer heeft regelmatig vertraging.  Hierdoor ervaar je  voor jouw gevoel wel direct tijdsdruk.

Daar is helaas niets aan te doen. Waar je wel invloed op kunt hebben is jouw mentale,- en emotionele antwoord hierop.

Drie wapens in de strijd tegen stress

stress en tijdsdrukEr zijn drie karaktereigenschappen die je kunnen helpen bij het leren omgaan met stress:

  1. Vertrouwen
  2. Relativeren
  3. Dankbaarheid

Je hebt permanent de beschikking over deze eigenschappen, maar ze zijn bij jou misschien nog niet optimaal ontwikkeld. Er zijn gegarandeerd momenten in je leven geweest waar je bijvoorbeeld vertrouwen hebt gehad. Waar ben je dat kwijt geraakt?

Soms verlies je vertrouwen door gebeurtenissen uit het verleden; ingesleten gewoontes, beïnvloeding door de omgeving of angsten die geleidelijk aan zijn ontwikkeld. Het goede nieuws is dat je  vertrouwen, relativeren en dankbaarheid wel kunt oefenen.

Stop met de negatieve ‘D-s’

Stress en tijdsdruk ontstaan vooral door de voortdurende communicatiestromen in je hoofd. Wanneer er in jouw dagelijkse gedachten teveel ‘negatieve ‘D-s’ opduiken, dan moet je gaan opletten;

Dromen

Ik zou willen dat ik meer tijd, meer geld, meer hulp had’

‘Ik zou willen dat het weekend was. Dat  ik al vakantie had.’

Dreinen

‘Ik sta voortdurend onder druk. Ik moet het ook altijd alleen doen.’

‘Niemand neemt mij serieus. Ik heb het al zo zwaar.’

Doorlappen (Tijdverspillen)

‘Er is nog genoeg tijd. Het kan nog wel even wachten.’

‘Eerst nog maar even mijn Facebook checken en mijn favoriete serie op Netflix kijken.’

Versterk de positieve ‘V-s’

Zodra je merkt dat je in de negatieve ‘D-modus’ terecht komt, dan moet je dat gedachtenpatroon doorbreken. Eén van de eerste stappen die je dan kunt zetten is het letterlijk in beweging zetten van jouw lichaam. Ga wandelen, dansen of maak een rondje om de tafel. Vervolgens installeer je in jouw hoofd één van de drie positieve ‘V-s’:

Verbeteren

‘Ik verlang er naar om te verbeteren. Ik wil graag groeien.’

‘Ik wil het graag waarmaken. Ik kan hier altijd iets uit leren.’

Vertrouwen

‘Ik durf los te laten, want ik weet dat er altijd mensen zijn die mij kunnen helpen.’

‘Ik kom hier altijd beter en sterker uit. Achter de wolken schijnt de zon.’

Visualiseren

‘Ik heb een helder beeld waar ik naar toe wil; focus.’

‘Ik heb een duidelijk voornemen om mijn doel te bereiken.’

Lees hier: Wil je actief aan de slag om een stressvrij leven te krijgen? Bekijk de Anti Burn-out Challenge

Gestrest? Kies jouw stemming

Ik weet dat het makkelijker is gezegd, dan gedaan. Maar door het dagelijks te oefenen ga je merken dat je wel degelijk invloed hebt op jouw stressbeleving. Je kunt jouw stemming kiezen. Waar leg jij de nadruk op: Ondersteunend en inlevend? Of gefrustreerd en geïrriteerd? Relativerend en humorvol? Of humeurig en somber? Uitdagend en veerkrachtig? Of te druk en te moe?

Je kunt ieder moment van de dag besluiten om een andere stemming aan te nemen. Denk maar eens aan een ruzie die je had met jouw partner of collega… Zodra jouw beste vriend of vriendin belt, dan kan je ineens wel leuk en gezellig doen. Je wisselt jouw gedrag in een fractie van een seconde!

Tijd tekort? Sta dan even stil…

Zodra je merkt dat je in tijdnood komt, dan moet je even stoppen. Dat voelt wellicht heel paradoxaal. Je hebt immers de neiging om juist dan nog harder te gaan rennen. Vaak doe je dat dan als een kip zonder kop. Sta even stil. Neem een minuut de tijd om jouw situatie te overzien. Stel jezelf de volgende positieve vragen;

‘Wat kan ik nu doen om mezelf tot rust te brengen?’ ‘Welke keuze geeft op dit moment de meeste energie?’ ’Wie kan ik nu vragen om mij even te helpen?’ Enzovoort.

Door even een pas op de plaats te nemen, krijg je weer een gevoel van controle. Tover vervolgens een glimlach aan de binnenkant van je mond. Probeer dat nu maar even…. Je zal merken dat het bijzonder lastig wordt om nog in een negatieve stressmodus te blijven hangen.

Ik wens je een stressvrij leven.

Warme groet,

Albert Sonnevelt
Psycholoog & Expert Persoonlijke Kracht

PS: Waaraan merk jij dat je teveel stress hebt? Laat het hieronder weten. Dat is ook weer interessant voor andere lezers. Alvast bedankt!

Meer Artikelen

4 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Teveel stres ervaar ik door het altijd goed te willen doen bij vrienden/familie om mij heen en op mijn werk. Gewaardeerd te willen worden. Krijg ik dat gevoel niet dan ervaar ik stres. Dankzij mijn prestatiegerichte opvoeding. Maar nu geef ik een ander de schuld. Ik ben zelf verantwoordelijk hoe ik daar mee om ga. Dat is voor mij levenslang leren. Dankbaarheid tonen is een goede/positieve reactie. Waar ik ook meer mee kan doen. Ik ben dankbaar voor deze mails die ik toegestuurd krijg.

  2. Ook ik vind het fijn om jouw mails te lezen, met alles wat jij daarin aankijkt.
    Ook stuur ik ze toe aan bekende mensen om mij heen, die er mogelijk baat bij hebben.
    Bedankt! 👍😉🌻

  3. Dank je Albert. Ik herken die kip zonder kop, doordenderen. En dan gaat er van alles mis. Laat ik bijvoorbeeld een pan met water op de laminaatvloer vallen etc. Ik geef dan mijn leeftijd de schuld. 76 jaar. Kloptniet, maar dat is de stem in mijn hoofd of ik moet ook alles alleen doen. Klopt ook niet. Ik heb hulp genoeg,
    .Wat mij helpt is even gaan zitten, meestal met mijn “aarde” steen. Dan kom ik tot rust en kijk of voel ik
    wat 1e prioriteit heeft..

  4. GOEDE MORGEN ALBERT,
    Je hebt het weer even netjes voor ons op een rijtje gezet. Ik noem jou mijn iPad PSYCHOLOOG, waar ik op maandagmorgen meestal probeer wat extra tijd voor vrij te maken. De andere dagen van de week zijn er ‘s morgens andere bezigheden die op een bepaalde tijd moeten gebeuren. Bovendien heb ik weer een nieuwe week de tijd om te OEFENEN met de maandagmorgen lessen, alsof ik even naar COLLEGE ben geweest. Meestal kan ik amper onthouden wat je mij hebt willen leren, maar ik kan het altijd teruglezen en wel iets doen met het gevoel dat bij een enkel woord is achtergebleven. DANKBAARHEID is een van de belangrijkste woorden aan het begin en het einde van de dag. RELATIVEREN is de opdracht die ik o.a. van mijn huisarts heb gekregen. Volgens mij betekent dit de betrekkelijk van iets inzien, o.a. van de tijd. “Stel nooit uit tot later, wat je hier en nu nog wel kan doen” heb ik de afgelopen jaren noodgedwongen moeten OEFENEN. UITSTELLEN kost onnodig veel energie omdat je er in gedachten mee bezig blijft, tot je de taak hebt volbracht. Wat gedaan is geeft rust in je hoofd en een goed gevoel omdat het is gelukt! Deze gedachten heb VANDAAG kunnen en willen delen. Bedankt voor de bemoediging ik hoop dat anderen hier ook iets aan zullen hebben.

    HARTELIJKE GROETEN TINEKE 🌈

Geef een reactie