Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Zo voorkom je stress onder tijdsdruk

Wil je minder stress en meer tijd voor jezelf? Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; je krijgt niet meer tijd… Sinds we tijd steeds nauwkeuriger zijn gaan meten duurt een minuut zestig seconden. En heeft een dag 24 uur. Dat zal niet snel veranderen. Je hebt dus geen invloed op het meten van de chronologische tijd, maar wel op jouw beleving van tijd. Zodra je het gevoel krijgt dat je geen keuze hebt over jouw beschikbare  tijd, dan krijg je stress.

Zijn jouw stress en tijdsdruk onder controle?

Waar heb je op dit moment vooral last van? Teveel bordjes die je in lucht moet houden? Problemen met jouw gezondheid? Spanning binnen je relatie, gezin of familie? Of heb je financiële uitdagingen?

Zodra er veranderingen plaatsvinden in de directe omgeving, dan zal één van jouw eerste reflexen zijn om weer grip en controle te krijgen op de situatie.

Het zijn met name de psychische,- en emotionele reacties die voor de stressbeleving zorgen.

Er zijn nu eenmaal gebeurtenissen die je niet (direct) onder controle kunt krijgen; kinderen of collega’s worden wel eens ziek, computersystemen kunnen crashen en het openbaar vervoer heeft regelmatig vertraging.  Hierdoor ervaar je  voor jouw gevoel wel direct tijdsdruk.

Daar is helaas niets aan te doen. Waar je wel invloed op kunt hebben is jouw mentale,- en emotionele antwoord hierop.

Drie wapens in de strijd tegen stress

stress en tijdsdrukEr zijn drie karaktereigenschappen die je kunnen helpen bij het leren omgaan met stress:

Vertrouwen, relativering en dankbaarheid.

Je hebt permanent de beschikking over deze eigenschappen, maar ze zijn bij jou misschien nog niet optimaal ontwikkeld. Er zijn gegarandeerd momenten in je leven geweest waar je bijvoorbeeld vertrouwen hebt gehad. Waar ben je dat kwijt geraakt?

Soms verlies je vertrouwen door gebeurtenissen uit het verleden, ingesleten gewoontes, beïnvloeding door de omgeving of angsten die geleidelijk aan zijn ontwikkeld.

Het goede nieuws is dat je  vertrouwen, relativering en dankbaarheid wel kunt oefenen.

Stop met de negatieve ‘D-s’

Stress en tijdsdruk ontstaan vooral door de voortdurende communicatiestromen in je hoofd. Wanneer er in jouw dagelijkse gedachten teveel ‘negatieve ‘D-s’ opduiken, dan moet je gaan opletten;

Dromen

Ik zou willen dat ik meer tijd, meer geld, meer hulp had’

‘Ik zou willen dat het weekend was. Dat  ik al vakantie had.’

Dreinen

‘Ik sta voortdurend onder druk. Ik moet het ook altijd alleen doen.’

‘Niemand neemt mij serieus. Ik heb het al zo zwaar.’

Doorlappen (Tijdverspillen)

‘Er is nog genoeg tijd. Het kan nog wel even wachten.’

‘Eerst nog maar even mijn Facebook checken en mijn favoriete serie op Netflix kijken.’

Probeer te werken in een flow. In deze video leg ik uit hoe je stress kunt vermijden door in een flow te komen en blijven.

Versterk de positieve ‘V-s’

Zodra je merkt dat je in de negatieve ‘D-modus’ terecht komt, dan moet je dat gedachtenpatroon doorbreken. Eén van de eerste stappen die je dan kunt zetten is het letterlijk in beweging zetten van jouw lichaam. Ga wandelen, dansen of maak een rondje om de tafel. Vervolgens installeer je in jouw hoofd één van de drie positieve ‘V-s’:

Verbeteren

‘Ik verlang er naar om te verbeteren. Ik wil graag groeien.’

‘Ik wil het graag waarmaken. Ik kan hier altijd iets uit leren.’

Vertrouwen

‘Ik durf los te laten, want ik weet dat er altijd mensen zijn die mij kunnen helpen.’

‘Ik kom hier altijd beter en sterker uit. Achter de wolken schijnt de zon.’

Visualiseren

‘Ik heb een helder beeld waar ik naar toe wil; focus.’

‘Ik heb een duidelijk voornemen om mijn doel te bereiken.’

Gestrest? Kies jouw stemming

Ik weet dat het makkelijker gezegd is, dan gedaan. Maar door het dagelijks te oefenen ga je merken dat je wel degelijk invloed hebt op jouw stressbeleving. Je kunt jouw stemming kiezen. Waar leg jij de nadruk op:

Ondersteunend en inlevend?                  of           Gefrustreerd en geïrriteerd?

Relativerend en humorvol?                     of           Humeurig en somber?

Uitdagend en veerkrachtig?                    of           Te druk en te moe?

Je kunt ieder moment van de dag besluiten om een andere stemming aan te nemen. Denk maar eens aan een ruzie die je had met jouw partner of collega… Zodra jouw beste vriend of vriendin belt, dan kan je ineens wel leuk en gezellig doen. Je wisselt jouw gedrag in een fractie van een seconde!

Tijd tekort? Sta dan even stil…

Zodra je merkt dat je in tijdnood komt, dan moet je even stoppen. Dat voelt wellicht heel paradoxaal.

Je hebt immers de neiging om juist dan nog harder te gaan rennen. Vaak doe je dat dan als een kip zonder kop. Sta even stil. Neem even een minuutje de tijd om jouw situatie te overzien. Stel jezelf de volgende positieve vragen;

‘Wat kan ik nu doen om mezelf tot rust te brengen?’ ‘Welke keuze geeft op dit moment de meeste energie?’ ’Wie kan ik nu vragen om mij even te helpen?’ enz.

Door even een pas op de plaats te maken, krijg je weer een gevoel van controle.

Tover vervolgens een glimlach aan de binnenkant van je mond. Probeer dat nu maar even…. Je zal merken dat het bijzonder lastig wordt om nog in een negatieve stressmodus terecht te komen.

Wil je nog meer leren over hoe jij een stressvrij leven kunt hebben?  Kijk op mijn eventpagina. Ik geef regelmatig webinars (online workshops) en masterclasses om jou te inspireren.

Jouw vrienden kunnen ook vast wel wat ontspanning gebruiken. Deel daarom deze blog met jouw netwerk door op de social media knop te klikken.

Meer Artikelen

13 reacties Plaats reactie

  1. In dit licht is het artikel ‘Zo herken je een burn-out – en zo doe je er wat aan’ (3 februari) van Geertje Tuenter, journalist bij NRC.nl, interessant. Hierin worden de feiten nog eens gepresenteerd. Alleen al het gegeven dat een op de zeven werkende Nederlanders last heeft van burn-outklachten als oververmoeidheid en emotionele uitputting, is schrikken. Surf naar: http://www.nrc.nl/next/2016/02/03/opgebrand-1583879 voor het hele artikel.

    Beantwoorden
    • Beste Richelle,
      Dank voor het delen. Jouw betrokkenheid met het onderwerp Burn-out helpt gegarandeerd weer anderen. Ik zal de door jouw geadviseerde link zeker even checken.
      Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

      Beantwoorden
    • Hey Gerda, Graag gedaan. Ik waardeer jouw compliment. Ik hoop dat ik je mag blijven verrassen met inspirerende blogs over stress en burn-out. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

      Beantwoorden
  2. Beste Albert, bedankt voor deze wake-up call. Ik had hem net nodig.
    Ik kon niet zoveel met het woord “doorlappen”. Wat vind je van: stoppen met dromen, dreinen en dralen.

    Beantwoorden
  3. Hallo Albert, ik heb van de week al een aantal keren naar jou geluisterd en gelezen wat je weer allemaal hebt geschreven.Ik heb inmiddels ook ergens gelezen over her ontstaan van Burn-out door lichamelijke klachten en alles wat daarbij komt. Soms lijkt het op de kip en het ei verhaal en is niet altijd precies te achterhalen waar de klachten vandaan komen.Het blijft best ingewikkeld om de juiste oplossingen te vinden voor dingen die je graag zou willen, die eigenlijk zouden moeten, maar die door allerlei omstandigheden soms niet( meer) kunnen. Morgen zijn mijn 40 dagen voorbij wat het stappen plan betreft. Vandaag begint de 40 daagse vastentijd voor pasen.O
    ver een dag of 40 wil iedereen graag mijn 70e verjaardag vieren.Ik wil zo min mogelijk nadenken over de vraag of IK dat WIL, of IK dat MOET, of Ik dat wel KAN.Ik heb mij de afgelopen 40 dagen geconcentreed op de belangrijkste punten die jij hebt aangegeven,maar besef heel goed dat ik nog een lange weg te gaan heb voordat het allemaal weer een beetje naar wens verloopt en dat ik met hulp van alle informatie toch vooral mijn hart moet blijven volgen.

    Beantwoorden
  4. Goede MORGEN Albert,
    Het werd avond en MORGEN de 40e dag. Als ik even gelegenheid heb zal ik proberen om er achter te komen hoeveel stapjes ik de afgelopen dagen werkelijk vooruit ben gegaan. Wat ik afgemaakt heb,opgepakt heb, WEL gedaan heb, gewoon GOED gedaan heb, BETER gedaan heb, losgelaten heb enz.enz. Ik heb niet alles kunnen doen of vol kunnen houden wat ik van plan ben, maar ik ik heb zelf het gevoel dat ik best wel een eind ben gekomen.
    BEDANKT voor jouw support. TINEKE

    Beantwoorden

Laat een reactie achter