Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Wilskracht ontwikkelen? In 6 stappen naar meer zelfcontrole!

Wilskracht ontwikkelen kan! Volgens onder andere de Amerikaanse psycholoog en wetenschapper dr. Roy Baumeister is wilskracht net een spier. Die vermoeid kan raken én zelfs uitgeput. Maar, het fijne is? Die wilskrachtspier kun je ook trainen en sterker maken. Leer in dit artikel wilskracht ontwikkelen en meer zelfcontrole te krijgen.

Wat is wilskracht?

Wil je wilskracht ontwikkelen? Het is dan handig te weten wat het nu precies inhoud. Wilskracht heeft alles te maken met zelfbeheersing of zelfcontrole. Je impulsen beheersen. Het vermogen om nee te zeggen, maar ook ja. Op wat jij belangrijk vindt en werkelijk wilt. Persoonlijk, privé en/of op je werk. Heb je wilskracht? Dan kun je bijvoorbeeld uitstelgedrag voorkomen, verleidingen weerstaan, veranderingen bewerkstelligen en gefocust blijven.

Iedereen heeft wilskracht

Wilskracht is een eigenschap die iedereen heeft. Alleen is die wil bij de een veel sterker dan bij de ander. Je kent vast wel mensen in je directe omgeving met veel wilskracht. Bijvoorbeeld iemand die een ernstig ongeluk overleeft en volledig terugkeert in de maatschappij. Of een failliete ondernemer die niet bij de pakken neerzit en zichzelf opnieuw succesvol positioneert. Anderzijds ken je vast ook mensen die vrij snel het bijltje erbij neergooien als het even tegen zit. Die hebben minder wilskracht. Toch hoeft dat geen probleem te zijn. Er zijn allerlei manieren om dat gebrek aan wilskracht te verbeteren, zoals je ook je spieren traint. Om sterker en leniger te zijn en meer uithoudingsvermogen te hebben.

Wilskracht ontwikkelen? Zo pak je dat aan!

wilskracht ontwikkelenWil je dat een spier optimaal werkt? Dan moet je het trainen. Dat trainen doe je niet door die spier vanuit het niets opeens 100% te belasten voor tig minuten. Want, dan heb je geheid de volgende dag spierpijn. Je lichaam protesteert. Vind het niet fijn en dat beïnvloedt vervolgens je voornemen om de spier te trainen. Je bent geneigd de brui eraan te geven. Het is beter om die spier stapje voor stapje te stimuleren. Zo werkt het ook met wilskracht. Wil je die ontwikkelen? Dan doe je dat beetje bij beetje. Zoals een topsporter het doet. Zonder het te forceren. Dan komt je lichaam en brein namelijk minder snel in opstand. Het is er immers op gericht dat jij je lekker en fijn voelt en dat doe je door het gedoseerd aan te pakken. Hieronder lees je 6 stappen hoe je je wilskracht stimuleert.

Meer wilskracht in 6 stappen

Train en verbeter je wilskracht in 6 stappen!

Stap 1: Doe zelfkennis op

Wil je wilskracht ontwikkelen? Dan is zelfkennis belangrijk. Dus neem je gedrag onder de loep en bedenk wat erachter zit. Wat denk en voel je? Hoe reageer je in relatie tot anderen? Waarom maak je bepaalde keuzes? Weet je dat? Dan kun je beginnen met je wilskracht trainen.

Stap 2: Stel jezelf een haalbaar minidoel

Zoals gezegd: wilskracht een spier. Hierop wordt diverse keren per dag een beroep gedaan. Je tong afbijten als je baas tegen je uitvalt, kalm blijven als je kids na enkele vermaningen doen alsof ze je niet horen, nee zeggen tegen dat taartje in de koffiepauze et cetera. Dat je wilskrachtspier vermoeid raakt is normaal. Wil je wilskracht ontwikkelen? Begin dan met jezelf een haalbaar minidoel te stellen. Bijvoorbeeld minder je Facebook checken. Elk succesje dat je boekt, helpt je wilskracht ontwikkelen en draagt vervolgens bij aan meer zelfvertrouwen en helpt je doorzetten. Ook het creëren van routines – thuis en op je werk – kan voorkomen dat je telkens weer je wilskracht moet aanspreken

Stap 3: Maak je familie en vrienden deelgenoot

Breng je gezin, familie, vrienden en kennissen op de hoogte van je doel. Ongeacht wat het is. Van 3 keer per week hardlopen, 2 uur per dag tv kijken of geen suiker meer eten. Maak het openbaar en je motivatie neemt toe, aldus Baumeister. Dus, aan de slag. Maak anderen deelgenoot van je doel dat helpt je wilskracht ontwikkelen.

Stap 4: Geef jezelf een beloning

Gebruik je je wilskracht om jezelf duizend en één dingen te ontzeggen? De kans dat je faalt is groot. Echter, stel je jezelf een beloning in het vooruitzicht als je een doel haalt? Dan wordt het veel leuker om ervoor te gaan. Kijk maar naar kinderen en dieren, die doen ook hun best als ze een beloning krijgen voor het behalen van een doel. Bij volwassenen werkt dat net zo goed!

Stap 5: Eet en slaap regelmatig plus voldoende

Goede en gezonde voeding is belangrijk. Het is de brandstof waarop je lichaam de dag doorkomt. Vooral de rol van glucose is volgens Baumeister van belang, want die voedt je wilskracht. Is je bloedsuikerspiegel laag? Dan werkt het namelijk impulsief gedrag in de hand. Eet daarom regelmatig en gezond en houd je glucosepeil op niveau. Eet tussendoor wat fruit en noten. Je lichaam heeft dan voldoende brandstof om naar tevredenheid te functioneren. Zorg tevens voor genoeg slaap. Slaap je onvoldoende?Dan word je moe en onrustig en dat vermindert je zelfcontrole. Je raakt sneller geïrriteerd en valt eerder boos uit. Gun jezelf daarom genoeg slaap dat zorgt dat je ’s ochtends uitgerust bent en je fit voelt. Dat helpt je wilskracht ontwikkelen.

Stap 6: Vermijd stress en ontspan geregeld

Evenals ongezond eten en te weinig nachtrust nemen, tast ook stress je wilskracht aan. Ga het maar bij jezelf na. Ben je druk en ligt er veel op je bordje? Dan kun je minder hebben en schiet je eerder uit je slof. Stress zorgt ervoor dat je impulsief reageert en ondermijnt dus je zelfcontrole. Vermijd je stress, door regelmatig stoom af te blazen en te relaxen? Door een lunchwandeling te maken en te sporten in je vrije tijd? Het beïnvloedt je wens je wilskracht te versterken positief.

Wil je ook (meer) wilskracht ontwikkelen? Wacht dan niet, maar ga aan de slag. Gewoon doen. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Heb je vragen? Wil je je ervaringen delen? Of heb je nog handige tips die bijdragen aan meer wilskracht? Deel die hieronder.

Meer Artikelen

4 reacties Plaats reactie

  1. Bij deze wil ik graag iets zeggen over hoe dingen bij mijn persoon vaak stranden; u zegt doorgaan en terug kijken op hoe het anders, simpeler, vrolijker en beter kan.
    Nu heb ik al verschillende pogingen gedaan om te gaan studeren / leren. Ze zijn gestrand.
    Wilde graag de hormoontrainer gaan doen, omdat mijn gezondheid, suiker / hoge bloeddruk, me in de steek laat. De boeken los gekocht, omdat ik de cursus niet kan betalen. Geeft niet. Ik deed een test die u me aanbevolen had. Daar kwam Stress counselor uit, een heel goede keuze. Gelukkig kwam er een aanbod langs van twee weken voor 19,95, dat kan ik wel betalen.
    Heb hier wel voor moeten vechten, mijn omgeving lacht me uit, maar het anders eten werkt echt!
    Werd steeds meer vermoeid en kon weinig onthouden en erg zenuwachtig. Ben ervan overtuigd dat ik door, eerst Gillian Mc Keith en daarna , advies van mijn zus Phyllis, RALPH MOORMAN nu weer kan denken, ondernemen en doorzetten.
    En wat ik nu de eerste week geleerd heb over wat stress allemaal kan aanrichten in een mens is
    onvoorstelbaar, als je dingen terug kijkt heel herkenbaar. Nu was ik begonnen, goed gepland, 2 weken vakantie, redelijk wat tijd voor mezelf. O ja, jarig. begin op 11-11- dan heb ik ook nog tijd genoeg. Begin en ja wel hoor, de internet verbinding is er drie dagen uit. We wonen achteraf.
    Heb hardop lezen, meeschrijven en aantekeningen maken nodig om te kunnen leren. Maar dan gaat het wel.
    Mijn reactie: het is of de duivel er mee speelt. Meteen achterstand.
    Dit is eigenlijk wel kenmerkend voor dingen die ik eigenlijk graag wil doen of ondernemen. Zelfs als ik een afspraak maak met mensen die thuis op bezoek zouden komen, dan is er vaak wel iets dat gewoon door moet gaan en dat ik dan mijn woord niet na kan komen en moet afzeggen of er moet zo gebakkeleid worden dat het al niet leuk meer is. Wat kan ik hier veranderen?
    Vriendelijk groetend; Isabella van den Berg.

    Beantwoorden
    • Beste Isabella,

      Dank je wel voor je openhartige bericht.
      Fijn dat je toch vorderingen hebt gemaakt met de boeken van Ralph Moorman.
      Zoals ik het lees krijg ik de indruk dat bij jou vooral het probleem van uitstelgedrag een grote rol speelt.
      Daarvoor kan ik je heel veel tips geven, maar ik heb ook een digitaal boek geschreven over hoe je met uitstelgedrag kunt omgaan.
      Hierin staan heel veel tips waar je wellicht je voordeel uit kunt halen. Over voordeel gesproken: ik stuur het je gratis toe.
      Dat is mijn cadeau aan jou voor deze feestdagen. Ik wens je veel leesplezier toe!

      Met hartelijke groet,
      Albert Sonnevelt

      Beantwoorden

Laat een reactie achter