Weerstand verhogen? 7 simpele regels voor een betere gezondheid!

Je weerstand verhogen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Het komt er eigenlijk op neer dat je zorgt dat je in balans bent. Lichamelijk en geestelijk. Door onder andere te letten op hoe je leeft en wat je eet. Dat helpt je gezondheid verbeteren. Vandaag 7 eenvoudige manieren om je weerstand op een natuurlijk manier te verbeteren.

Eenvoudige manieren die je weerstand verhogen

Ach, je weet het vast wel. Zit je lekker in je vel? Dan voel je je gezond. Heb je energie, ben je fit en kun je bij wijze van spreken de hele wereld aan. Heb je een dipje? Verkoudheidje? Dan ziet het leven er een stuk minder rooskleurig uit. Je voelt je moe, hebt weinig fut om wat te doen. Om jezelf te troosten ga je op de bank hangen voor de buis met eten dat je troost. IJs, dropjes, chocolade, koekjes, chips enzovoort. Misschien geeft dat eten je tijdelijk even een goed gevoel, maar het doet je weerstand geen goed. Uiteindelijk zorgt dat gehang, gesomber en geniks ervoor dat je je alleen maar vermoeider en beroerder voelt. Het boost immers niet je gezondheid en dus ook niet je weerstand. Lees hier wat je wel moet doen om je lekker gezond te voelen en je weerstand verhogen.

1. Kies gezonde voeding

Eten doe je niet alleen om voldoende energie te hebben voor je dagelijkse activiteiten. Wat je eet speelt ook een rol bij hoe je je voelt en beïnvloedt ook je weerstand. Want, uit je voeding haal je alle benodigde vitamines, mineralen en dergelijke. Dus, wil je je weerstand verhogen? Eet regelmatig en gevarieerd. Zet gezonde en verse producten op je dagelijkse menu. Denk aan groenten, fruit en volkorenproducten. Wees matig met vlees en eet vaker vette vis. Vermijd kant-en-klaar eten en suikerrijke producten. Drink daarnaast genoeg water zodat je lichaam de voeding kan verwerken en afvalstoffen kan afvoeren. Je immuunsysteem is je er dankbaar voor.

2. Pak voldoende nachtrust

Je lichaam heeft slaap nodig. Hoeveel exact verschilt van persoon tot persoon. Maar gemiddeld zo’n 7 tot 8 uur is de richtlijn. Niet alleen om alle indrukken te verwerken van een dag. Voldoende nachtrust en een vast slaapritme geven je lichaam bovendien de kans zich te herstellen. Van geleverde fysieke inspanningen en helpt tevens om eventuele ziekteverwekkers te bestrijden. Daarbij draagt een goede en regelmatige nachtrust ertoe bij dat je ‘s ochtend uitgerust en met nieuwe energie ontwaakt. Heb je moeite met slapen? Probeer eens ontspanningsoefeningen of neem een bad met bijvoorbeeld kamilleolie om tot rust te komen.

3. Maak je niet zo druk

Ofwel: stop met stressen! Want, dat is echt niet goed voor je. Het ondermijnt je weerstand. Je bent immers dan zo met andere zaken bezig dat je je lichaam en geest verwaarloost. De kans dat je afweersysteem het laat afweten, neemt dan toe. Gun jezelf – zeker in drukke periodes – de tijd om regelmatig even gas terug te nemen. Plan dagelijks een half uurtje voor jezelf. Wandel in de buitenlucht, doe wat leuks met je kids, plan een powernap of staar even gewoon voor je uit. En… neem geen werk mee naar huis. Niet alles hoeft vandaag af. Morgen is er weer een dag.

4. Houd je sociale contacten op peil

Goede, leuke, fijne en inspirerende contacten met familie en vrienden doen je gezondheid goed. De reden? Je voelt je geliefd, gesteund, gewaardeerd, geïnspireerd en dergelijke. Dat geeft je een goed gevoel en energie. Daardoor voel je je emotioneel in balans. Dat is fijn, want het versterkt je immuunsysteem. Immers, zonder hechte sociale contacten bestaat de kans dat je je alleen of eenzaam voelt en vervalt in slechte gewoontes. Van negatief denken en ongezond eten tot te weinig ontspannen. Dus, houd je sociale contacten in stand of vergroot je vriendenkring. Het helpt je je weerstand verhogen.

5. Bekijk het leven van de zonnige kant

weerstand verhogenGedachten kunnen je ziek maken. Want, als je pessimistisch denkt dan word je somber en dat heeft z’n weerslag op je gesteldheid. Je voelt je ook minder lekker en fit. Weerstand verhogen? Bekijk het leven liever van een zonnige kant en houd je immuunsysteem in balans. Maak je minder druk en haal je schouders op. Sta positief en opgewekt in het leven. Dan heeft spanning minder kans en dat doet zowel je geest als lichaam goed.

6. Ga lekker bewegen

Wil je je weerstand verhogen? Blijf zeker niet binnen zitten. Voor de buis of achter de laptop. Ga lekker naar buiten en beweeg! Het is goed voor je weerstand. Je verhoogt je bloedsomloop en je lichaam zweet afvalstoffen uit. Daarbij komt dat een half uur matig intensief actief genoeg is om endorfines – gelukshormonen – aan te maken. Die geven je niet alleen een fijn en positief gevoel, maar helpen eveneens je weerstand te boosten. Een andere reden waarom buiten bewegen goed is, is vanwege de vitamine D die je lichaam onder invloed van zonlicht aanmaakt. Dus: pak je fiets, maak een stevige wandeling, speel tikkertje met je kinderen of een partijtje voetbal. Je lichamelijke en geestelijke gezondheid kikkert ervan op!

7. Was je handen goed

Je weerstand verhogen doe je niet alleen door te zorgen voor rust en regelmaat. Ook reinheid speelt een rol. Regelmatig je handen wassen voorkomt dat je allerlei schimmels, virussen en bacteriën overdraagt door menselijk contact. Zeker tijdens periode van verkoudheid en griep. Kinderen leren tegenwoordig bijvoorbeeld al niet in de hand te hoesten, maar in de kom van de elleboog. Wil je je lekker en gezond voelen? Volg het voorbeeld en was geregeld je handen.

Hoe doe jij dat? Je weerstand verhogen? Let je op jee eet- en leefstijl?

11 gedachten over “Weerstand verhogen? 7 simpele regels voor een betere gezondheid!

  1. Mooi geschreven Albert.
    Een Gezond mens heeft wel tien wensen en een ziek mens maar 1 wens.
    Dus daarom zou ik zeggen deze tips (en 7 tools) zijn een must voor ieder mens. Het kost wat inspanning maar je krijgt er ook wat voor terug. Succes allen en blijf vitaal.

  2. Wat een goede tips, niet ingewikkeld maar het vraagt je bewuster te leven!
    Ik lees jouw mails/ tips graag en stuur ze door naar hen die er mogelijk ook baat bij hebben.

    • Hey Elly, dank voor de feedback en het delen. Zo maken we samen de wereld een stukje blijer… Hartelijke groet Albert

  3. Goede tips zeker maar ook makkelijk te realiseren! Dit vraag ik mij echt af. Als we allemaal zo simpel konden toepassen, was er een oplossing gevonden voor de hoge kosten in de gezondheidzorg. Natuurlijk relativeer ik de opmerkingen. Iedereen pikt iets uit het artikel waarmee je verder kunt en dat is mooi. Waar ik zelf moeite mee heb, zijn de sociale contacten. In vind dat ik niet sterk ben in het leggen van nieuwe contacten en te onderhouden. Genoeg voornemens heb ik wel maar daar strand het vaak. Zelf weet ik dondersgoed dat ik het zelf moet doen om uit deze cirkel te komen. Dat is voor mijn idee de sleutels tot alles. Doen! Ik baal er echt van dat het me niet lukt en voel me soms echt eenzaam.

    • Beste Robert, voor iedere beslissing is vertrouwen nodig. Leven is het meervoud van lef… Alleen dan kan je de twijfel doorbreken en heb je minder stress in je leven. Veel sterkte met het maken van de juiste keuze. Warme groeten, Albert Sonnevelt

  4. Watching ESPN is making me sick. Nobody can explain this. Hiring Phil was so obvious. We can talk as positively as we want, and spin this anyway we want. Saying you would pick D’Antoni over Phil is just not believable.

Een reactie plaatsen