Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Wat is gezondheid? Hoe bevorder je dat? 9 tips!

Wat is gezondheid? Stel de vraag tijdens een verjaardagsfeestje dan krijg je allemaal verschillende antwoorden. Variërend van niet ziek zijn, geestelijk en lichamelijk fit zijn, je fijn voelen en normaal functioneren ondanks eventuele gebreken tot gezond eten en regelmatig bewegen. Inderdaad, gezondheid is een rekbaar begrip. Weet jij wat gezond zijn is en hoe je daar aan bijdraagt? In dit artikel vind je een nadere toelichting op de vraag ‘wat is gezondheid?  en tips om je gezondheid te bevorderen.

Wat is gezondheid?

Al vele jaren is er veel discussie over de definitie ervan. Want, de uit 1948 daterende omschrijving van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) lijkt een illusie. Het omschrijft gezondheid namelijk als: ‘Een toestand van compleet lichamelijk, geestelijk en sociaal welbevinden en niet louter het ontbreken van ziekte en gebrek. Dit betekent dat je gezond bent als je echt helemaal niets mankeert. Dat is schier onmogelijk. Want waarschijnlijk heb je de afgelopen week wel een keertje last van vermoeidheid gehad, angst, stress, buikpijn, hoofdpijn, verkoudheid enzovoort. Diverse partijen vonden het dan ook hoog tijd de beschrijving aan te passen.

In 2009 was arts-onderzoeker Machteld Huber een van de trekkers van de internationale conferentie over het onderwerp: Wat is gezondheid? Recent leidde dat tot een alternatieve omschrijving van het woord gezondheid. Hierin staat het ‘vermogen’ van mensen om zich aan te passen en de regie te voeren centraal, vertelt Huber in het magazine Medisch Contact van 6 februari 2014. Dit betekent: heb je met een tijdelijke of blijvende ziekte, gebrek of afwijking? Dan leer je ermee omgaan. Je past je aan en leidt je leven zonder dat je aandoening of ziekte overheerst. Immers, iemand met een chronische ziekte kan zich best gezond voelen en volop genieten van het leven, terwijl er wel medische zorg nodig is.

Je gezondheid bevorderen? 9 tips!

Kijk je naar de gewijzigde beschrijving en invulling van het begrip: wat is gezondheid, dan rijst de vraag natuurlijk wat je kunt doen om je gezondheid te verbeteren. Hieronder enkele tips die je op weg helpen.

1. Stel jezelf doelen

Heb je geen doelen in je leven? Dan mist je leven richting en lijkt het allemaal vrij zinloos. Piekeren, je zorgen maken en somberen liggen op de loer. Neem het heft in eigen handen. Stel jezelf doelen. Hoe klein ook en richt je daarop. Een doel hebben geeft je een fijn en voldaan gevoel en dat beïnvloedt je gezondheid positief.

2. Ontspan regelmatig

Ontspannen helpt stress reduceren en is daarom goed voor je gezondheid. Blijf je met stress rondlopen? Bouwt het zich op? Dan stort je op den duur in. Relax regelmatig. Ga naar een sportwedstrijd, bezoek de kermis, ravot met je kinderen, laat je masseren, maak een boswandeling of zoek een hobby. Zo maak je je hoofd leeg, kom je tot rust en bestrijd je spanningen die je gezondheid schaden.

3. Eet gezond

wat is gezondheidOver wat gezond en ongezond eten is, is de afgelopen jaren veel gezegd, geschreven en gefilmd. Zo is het goed te kiezen voor: minder vlees, meer vette vis, veel groenten en fruit, minder kaas en andere zuivelproducten. Ook regelmatig eten, kleinere porties, goed kauwen en vaste tijden zijn goed en gezond. Vergeet eveneens niet zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Gewoon doen. Je gaat je gezonder, fitter en vitaler voelen.

4. Slaap genoeg

Slapen is noodzakelijk en gezond. Je lichaam en geest komen tot rust, zodat je de volgende weer fris en energiek opstaat. Gun jezelf daarom voldoende nachtrust. Ga op vaste tijden slapen en creëer vast slaaproutines. Neem een ontspannen douche, mediteer en maak je geest leeg. Kijk geen tv in bed, werk niet laat door, wees niet de hele avond online actief en eet onder andere geen koolhydraatrijke snacks na 8 uur ’s avonds. Dat alles komt je nachtrust en dus gezondheid ten goede.

5. Blijf in beweging

Je lichaam bewegen is gezond. Of je nu wandelt, fietst, zwemt, danst enzovoort. Niet alleen voor sterke botten en spierkracht, maar onder andere ook voor een optimale werking van je hart en longen. Bovendien geeft bewegen je een goed gevoel, omdat je endorfines aanmaakt. Daarbij is het een prima remedie tegen spanningen. Dus kom uit je bureaustoel, ga niet hangen op de bank en laat je auto staan als je je ook per fiets of lopend kunt verplaatsen. Zitten is funest voor je gezondheid.

6. Wees optimistisch en lach veel

Wat is gezondheid als je negatief in het leven staat? Waarschijnlijk voel je je dan alleen maar beroerder door je pessimistische kijk op het leven en wat je mankeert. Bekijk je het leven positief dan ziet het totaalplaatje er vaak direct veel zonniger uit. Lardeer je het eveneens regelmatig met humor? Dan voel je je beter, kun je bergen verzetten en beter relativeren. Ook als het nu en dan tegenzit. Bovendien helpt het je beter met stress, tegenslagen, verdriet en dergelijke om te gaan en daar heeft je gezondheid baat bij.

 7. Gebruik je hersens

Laat die hersens regelmatig even ‘kraken’. Want, hoe gezond je je voelt, wordt ook door je geestelijke gesteldheid beïnvloedt. Zak je onderuit op de bank en vul je je vrije tijd met tv-kijken? Dan voel je je snel moe en uitgeblust. Blijf je ook je hersenen stimuleren? Stel je je nieuwsgierig op? Neem je regelmatig nieuwe informatie tot je? Blijf je bezig met je hobby’s? Je gezondheid vaart er wel bij. Niet alleen op jonge leeftijd, maar ook als je ouder wordt.

8. Maak veel vrienden

Investeer tijd en energie in je sociale contacten. Kinderen, partner, familie, buren, collega’s et cetera. Je sociale netwerk draagt bij aan je gezondheid. Immers, je bent nooit alleen. Je kunt hoogte- en dieptepunten uitwisselen, ervaringen delen, elkaar aanraken, knuffelen, samen discussiëren en dergelijke. En dat is goed voor je!

9. Spring af en toe uit de band

Natuurlijk kan de boog niet altijd gespannen zijn. Het kan heus geen kwaad om af en toe chocolade te eten, een patatje te nemen, te drinken en niet te sporten. Dus geniet er nu en dan van om even niet het braafste jongetje of meisje te zijn.

Wat is gezondheid voor jou? Hoe geef er invulling aan? Wat betekent gezond leven voor jou?

Meer Artikelen

3 reacties Plaats reactie

  1. Goed. Wel mis ik het elimineren van multitasken. Volgens mij zijn veel hedendaagse zoektochten naar optimaal leven en/ of je goed voelen een reden te kijken waarom dat anno nu juist is.

    Beantwoorden
  2. Goede doelstellingen en een plan is het halve werk, nu is het enkel nog de taak om jezelf er aan te houden.
    Beslis je op woensdag dat je naar de sportschool gaat en sta je er vol achter? spreek dan met jezelf af dat je bijvoorbeeld op maandag of die week erna gaat beginnen. Dan kan je je voorbereiden op die enge stap.

    Beantwoorden
    • Beste Han, dank voor jouw reactie. Ik krijg altijd veel vragen over gezondheid & gezond leven. Dus ik dacht dat het wel tijd werd voor een blog. Hartelijke groet Albert

      Beantwoorden

Laat een reactie achter op Remco Leerkes Reactie annuleren