Voorkomen van welvaartsziekten? Blijf stress de baas!

Voorkomen van welvaartsziekten door stress te reduceren? De impact van stress op je gezondheid is groot, zowel fysiek als mentaal. Veel en vaak gestresst zijn, kan zelfs leiden tot allerlei welvaartsziekten. Denk onder andere aan: diabetes type II, hoge bloeddruk, hartinfarcten, cholesterolproblemen, obesitas en bepaalde kankervormen. In dit artikel tips hoe je stress de baas blijft en zo bewust bezig kunt zijn met het voorkomen van welvaartsziekten!

Welvaartsziekten door stress

Volgens diverse onderzoeken leidt de gestegen levenstandaard tot een toename van het aantal welvaartsziekten. Dit zijn aandoeningen die worden gevoed door onder andere wat je eet en hoe je leeft. Immers, zo bevat voeding tegenwoordig meer suiker, zout en vetten. Daarbij is het voedselaanbod veel groter, gevarieerder en beschikbaar op elke hoek van de straat.

Combineer je dat vervolgens met onze huidige levensstijl? Minder zwaar lichamelijk werk, gehaaster leven, hoge prestatiedruk, minder tijd, minder rust en minder bewegen? Dan liggen welvaartsziekten op de loer. Een ongezonde eet- en leefstijl zorgt immers dat het lichaam minder fit is en vatbaarder voor stress en dus ook ziektes.

Voorkomen van welvaartsziekten in 3 tips

 1. Eet jezelf gezond

Heb je stress? Kies dan voor gezond eten. Het zorgt dat je je fit en energiek voelt. Weersta dus de verleiding om maaltijden over te slaan of te gaan snacken. Ook al lijkt het de juiste traktatie als je stress hebt, want het biedt nogal eens troost. Wat is nou gezond eten? Zorg dat je alle benodigde vitamines, mineralen, vezels, koolhydraten, eiwitten en dergelijke binnen krijgt.

Eet niet meer dan je nodig hebt en neem drie hoofdmaaltijden en maximaal drie tussendoortjes. Zo heb je altijd voldoende brandstof om spanningen tijdens de dag op te vangen. Drink verder dagelijks minimaal twee liter water en wees matig met suiker, zout en alcohol. Al met al draagt een verantwoord en gezond eetpatroon ertoe bij dat stress minder snel vat op je krijgt waardoor je bewust bezig bent met het voorkomen van welvaartsziekten.

2. Beweeg je gelukkig

Bewegen is een zeer effectieve manier om stress tegen te gaan en kan zeker bijdragen het verminderen van welvaartsziekten. Want, dagelijks minimaal een half uur bewegen zorgt ervoor dat je zowel lichamelijke als geestelijke in conditie blijft. Dat doe je bijvoorbeeld eenvoudig door wat vaker met de fiets naar je werk te gaan of na het eten ‘s middags of ’s avonds een flinke wandeling te maken. Intensiever sporten mag natuurlijk ook, zoals: hardlopen, zwemmen of squashen.

Door te bewegen maakt je lichaam endorfines aan. Dit hormoon vermindert stress en stemt je gelukkiger. Fijn van regelmatig sporten is eveneens dat je weerstand verhoogt, je conditie verbetert en je tevens meer energie krijgt. En met wat geluk val je nog wat kilootjes af.

3. Rust je fit

Rust nemen en zorgen voor volop ontspanning is essentieel als je stress ervaart of het wilt tegengaan. Zeker als je bewust bezig bent met het voorkomen van welvaartsziekten, want we hebben het superdruk en moeten heel veel. Zorg daarom voor genoeg nachtrust, zodat je lichamelijk en geestelijk uitrust. Ben je gespannen? Doe ontspanningsoefeningen. Of overweeg zo nu en dan een powernap te nemen. Je rust even kort uit en hebt vervolgens weer massa’s energie om je taken weer op te pakken.

Plan ook je agenda niet vol met allerlei activiteiten en afspraken. Neem af en toe ook een middag of avondje vrij en besteed die helemaal aan jezelf. Lees een boek, luister naar muziek, ga schilderen, mediteer of verwen jezelf met een massage. Je ontspannen en tot rust komen, draagt bij aan een lichaam en geest die beter met elkaar in balans zijn. Je zit daardoor lekkerder in je vel, voelt je fit en vitaler Het gevolg is dat stress minder grip op je krijgt en daardoor ook welvaartsziekten.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om stress te verlichten en te voorkomen. Maar begin met je eet- en leefpatroon aan te passen. Voel je je fitheid en energiepeil toenemen? Ervaar je minder stress? Daarna kun je verdere stappen zetten naar een stressvrij en vitaal leven waardoor het risico op een van de welvaartsziekten vermindert.

 

Meer Artikelen

Geef een reactie