Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Vertrouwen in jezelf krijgen? Voel je zelfverzekerder in 6 stappen!

Vertrouwen in jezelf uitstralen, werkt positief. Het maakt je zelfverzekerder. Je twijfelt niet aan wie je bent, wat je kunt en wilt. Je geniet van het leven, benut kansen en mogelijkheden en weet hoe je met tegenvallers moet omgaan. Kortom: je zit eenvoudigweg geestelijk en lichamelijk lekker in je vel. Maar, hoe doe je dat? Vergroot je zelfvertrouwen met de volgende stappen.

Stap 1: Kom fris en verzorgd voor de dag

Okay, voor een dagje thuis cocoonen is zo’n warrig just-out-of-bed kapsel, baardje van 3 dagen, geen make-up, oude joggingbroek en afgewassen shirt misschien fijn. Maar, wil je meer vertrouwen in jezelf krijgen? En een goede (eerste) indruk maken? Zie er dan verzorgd uit. Neem een douche, poets je tanden, scheer je, kam je haren, gebruik dat heerlijke luchtje, doe make-up op enzovoort. Als je er op en top uitziet, boost je echt je zelfvertrouwen. Je voelt je zekerder en straalt dat ook uit.

Stap 2: Vertrouwen in jezelf krijgen? Werk aan je houding

Ook door de juiste lichaamshouding aan te nemen, vergroot je je zelfvertrouwen. Dus, kom op. Recht je schouders en rug. Houd je hoofd rechtop en loop met ferme tred. Kijk vooruit en maak oogcontact als je met mensen praat. Tover een glimlach op je gezicht. Je zult ontdekken dat het aanstekelijk en positief werkt. Probeer het. Je voelt je beter en je houding straalt dat ook uit.

Stap 3: Kies voor een gezonde leefwijze

vertrouwen in jezelfEen gezonde geest woont in een gezond lichaam. Dat is algemeen bekend. Dus, wens je meer vertrouwen in jezelf? Sport dan geregeld. Zo versterk je je spieren, krijg je meer energie en voel je je stukken vitaler. Let er vervolgens op dat je gezond en gevarieerd eet. Zet onder andere volop verse groenten en fruit plus zuivel en volkoren producten op je menu. Wees matig met vlees en eet vaker vis. Gun jezelf een goede nachtrust en ontspan op gezette tijden. Je zit dan stukken prettiger in je lijf en dat draagt bij aan je zelfvertrouwen.

Stap 4: Maak een overzicht met je goede kwaliteiten, vaardigheden enzovoort

Niemand is 100% perfect. Toch bezit je je allerlei mooie en positieve talenten, eigenschappen en dergelijke waar je trots op mag zijn. Schrijf ze op. Van bijvoorbeeld je mooie ogen en huid tot je persoonlijkheid, je interesses, bijzondere skills die je bezit tot de barrières die je hebt overwonnen. Lees ze dagelijks door. En… zie je wel? Er zijn genoeg zaken waar je heel tevreden over mag zijn. Put daar kracht uit en voel je beetje bij beetje zelfverzekerder.

Stap 5: Denk en doe positief

Denk je steeds ‘ik kan dat niet’, ‘het lukt me nooit’ en dergelijke? Je hebt dan weinig vertrouwen in jezelf. En het vervelende is: je handelt er ook vaak naar. Draai je je negatieve gedachten en handelingen om naar positieve overtuigingen? Dan zul je ontdekken dat je veel meer in je mars hebt. Begin gewoon eens met jezelf kleine realistische doelen te stellen. Dagelijks 2 stuks fruit eten of elke dag een half uur buiten wandelen. Wees trost op je inzet en de resultaten die je boekt. Laat je tegelijkertijd inspireren. Zoek bijvoorbeeld contact met zelfverzekerde en positief gestemde mensen. Niet alleen straalt hun energie op jou af, maar zij zullen je steunen en stimuleren. Dat doet je goed. Het stemt je positiever en zorgt voor meer zelfvertrouwen.

Stap 6: Aan de slag en houd vol!

Vertrouwen in jezelf krijgen gaat niet van het ene op het andere moment. Het kost tijd. Echter, als je niet in actie komt verandert er niets. Daarom: kom uit je comfortzone. Ga dingen doen waarvan je weet dat je die kunt. Lukt het? Dan voel je je king of the world. Echt! Bovendien verbeter je zo je kennis en vaardigheden. Trouwens… beloon ook je inspanningen als je niet direct het gewenste resultaat boekt. Zo houd je jezelf gemotiveerd en ondermijn je je zelfvertrouwen niet.

En helpen deze stappen je om meer vertrouwen in jezelf te krijgen? Ik lees je ervaringen graag. Succes!

Meer Artikelen

4 reacties Plaats reactie

  1. Hey Monte, graag gedaan. Ik waardeer jouw compliment. Ik hoop dat ik je mag blijven verrassen met inspirerende blogs over stress en burn-out. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

    Beantwoorden
    • Beste Lara,

      Dank voor je reactie.
      Als het lastig is om het zelf aan te pakken, dan is het toch verstandig om er
      professionele hulp bij te vragen (bijvoorbeeld een coach).

      Warme groet, Albert

      Beantwoorden

Laat een reactie achter