Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Van uitstel komt afstel, of toch niet? 7 tips tegen uitstelgedrag!

Uitstelgedrag is voor mij geen onbekende. Bij vlagen maak ik mij er schuldig aan. Talm en draal ik tot er geen rek meer in de tijd zit. De deadline nadert. En dan… begint de adrenaline te stromen. Werken m’n hersenen op volle toeren. Krijg ik een enorme energieboost om alsnog een tekst te schrijven. Dat ene taakje af te ronden of die klus in huis te doen. Eenmaal klaar? Dan voel ik me uitgeblust en moe. Voldoening, nee die is er niet. Want, de angst voor foutjes – ontstaan in de haast – blijven aan mij knagen. Herkenbaar? Hieronder een aantal handige en bruikbare tips om je uitstelgedrag aan te pakken, immers van uitstel komt afstel!

1. Stop met uitvluchten verzinnen

Die smoesjes waarmee je je werk telkens uitstelt, zijn natuurlijk ronduit waardeloos. En dat weet je. Heb je vandaag geen tijd of zin om die klus te klaren? Morgen zal het waarschijnlijk niet veel anders zijn. Zet de eerste stap, want die is vaak het lastigst. Begin er ’s ochtends direct mee. Combineer het een concrete planning plus haalbare deadlines en laat anderen weten wanneer je klaar bent. Zo heb je een extra stok achter de deur. Ben je bang af te gaan? Schroom niet om anderen om hulp te vragen. Heb je veel te veel hooi op je vork genomen? Kijk dan of je klussen kunt delegeren. Schuif het niet op de lange baan. Waak voor: van uitstel komt afstel!

2. Maak van je negatieve een positieve gewoonte

Uitstellen is een vervelende gewoonte. Niet alleen omdat je er gestresst door raakt, maar ook voor anderen in je omgeving is het lastig. Want, in hoeverre ben je betrouwbaar? Kunnen anderen erop vertrouwen dat je doet wat is afgesproken? Door jezelf aan te leren vervelende taken als eerste te doen en daarna de leuke dingen op te pakken, buig je een vervelende gewoonte om naar een goede gewoonte. En zeg nou zelf: als die nare taak bijtijds is geklaard, dan geeft dat je een voldaan gevoel en heb je volop energie voor de leuke klussen.

3. Maak je taak aantrekkelijker

van uitstel komt afstelVan uitstel komt afstel als je taken voor je uitschuift. Doordat het werk wat je moet doen niet boeiend of interessant is. Het motiveert of stimuleert je niet. Daardoor haak je af. Ga eens na hoe je een klus of taak leuker of interessanter kunt maken. Misschien door naar je favoriete muziek te luisteren, jezelf te belonen of er een spel van te maken. Is de taak te omvangrijk? Deel het dan op in meerdere kleine taken, zodat het gemakkelijker is om te doen.

4. Werk 10 minuten per dag

Een manier om een nare klus te klaren is er iedere dag 10 minuten aan te werken. Probeer dat eens. Zet de timer op je computer of smartphone en ga aan de slag. Zijn de 10 minuten om? Kijk dan of je nog 10 minuten wilt werken of dat je liever wat anders doet. Je zult ontdekken dat je op die manier al gauw 20 tot 30 minuten aan die vervelende taak werkt. Herhaal dit tot je taak klaar is. Je bestrijdt zo van uitstel komt afstel.

5. Teken een contract met jezelf

Een andere manier om jezelf tegen uitstel te wapenen is een contract met jezelf aangaan voor het bereiken van een doel. De Amerikaanse website Stickk helpt je daarbij. Natuurlijk kun ook bij uitstel en het niet halen van je deadline afspreken dat je een klus voor een ander doet of geld schenkt aan een goed doel.

6. Vier je successen en vermijd van uitstel komt afstel

Door jezelf elke keer dat je vervelende werkjes voltooit te belonen, prikkel je je hersenen. Want, het legt de link tussen succesvol een nare taak uitvoeren en een beloning ontvangen. Test het uit en je zult merken dat het werkt. Dat extraatje motiveert om onaangename werkjes te doen.

7. Zorg voor afwisseling

Grip krijgen op een vervelende taak? Uitstel bestrijden? Wissel bijvoorbeeld eens dat vervelende klusje af met een korte, leuke activiteit. Spreek met jezelf af dat je pakweg 60 minuten aan een nare klus werkt en daarna 15 minuten leuke dingen mag doen. Pas je die werkwijze regelmatig toe? Dan bestaat de kans dat het een gewoonte wordt en maak je korte metten met van uitstel komt afstel.

Natuurlijk zijn er nog tig tips te geven om van uitstel komt afstel tegen te gaan. Denk aan: afleiding vermijden tijdens het werken, je perfectionisme aanpakken, meer kennis opdoen, zorgen dat je je topfit voelt, zo nu en dan nee zeggen, delegeren of om hulp vragen als je in tijdnood komt. Realiseer je dat op de lange baan schuiven van klusjes, werkjes en taken eigenlijk tijdverspilling is en energie kost. Versla je uitstelgedrag en ga er nu direct mee aan de slag. Succes!

Meer Artikelen

3 reacties Plaats reactie

  1. HI Albert,

    Elke keer doe ik het goede voornemen om bepaalde taken niet uit te stellen, maar het lukt maar niet. Het is elke keer weer dezelfde stress….. Zucht…..

    Beantwoorden
  2. Beste Albert

    Ik kreeg jou nieuwsbrief al met dit “gratis boek” maar vervolgens moet je het boek “betalen”
    met een like op facebook of twitter. beide heb ik niet dus geen boek voor mij ?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter