Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Uitstelgedrag, hoe overwin je het? Doe mañana in de ban! 8 tips

Uitstelgedrag overwinnen? Natuurlijk kun je dat. Zeker als je bedenkt wat het je oplevert. Doe mañana in de ban. Stop met smoezen verzinnen, uitvluchten en excuses bedenken. Ga aan de slag en versla de chronische uitsteller in je.

In dit artikel 8 tips om uitstellen tegen te gaan.

Tip 1. Doe aan timeboxing en bestrijd je uitstelgedrag

Door timeboxing te gebruiken, besteed je pakweg 20 minuten aan een uitgestelde klus. Als beloning mag je na die 20 minuten wat leuks doen. Een spel, tv kijken, boek lezen et cetera. Begin er nu mee. De kans is zelfs groot dat je langer doorwerkt dan gepland. Het fijne van timeboxing is dat je gemotiveerd blijft en ongemerkt langer doorwerkt aan taken, klussen en doelen.

Tip 2: Begin met kleine stapjes

Wil je je uitstelgedrag overwinnen? Start een vervelende klus en zet de eerste stap. Begin gewoon en denk niet aan je einddoel. Doe 1, 2, 3 minuten iets. Beginnen is het enige dat telt. Stel je bijvoorbeeld het opruimen van je werkkamer steeds uit? Doe dan een klein klusje van enkele minuten. Ruim een enkele lade op. De volgende dag pak je de tweede lade et cetera. Na enkele dagen zult je al versteld staan van het resultaat.

Tip 3: Goed genoeg is ook prima!

Nog een manier om uitstelgedrag aan te pakken is door die perfectionist in je als het ware de mond te snoeren. Waarom moet een werkje in een keer perfect zijn? Gewoon goed is toch ook prima? Sus de perfectionist in je en wees tevreden met minder. En ben je klaar? Geef jezelf een schouderklopje. Zeker weten dat je het goed hebt gedaan. En is dat niet het geval? Bedenk dan dat er nog ruimte is om later te verbeteren, extra dingen toe te voegen en dergelijke. Zo blijf je scherp en gemotiveerd.

Tip 4: Elimineer verleidingen

uitstelgedragOnder andere social media, e-mail, tv en de telefoon zijn van die verleidingen die je afhouden van de taken die je moet doen. Log uit op je social media accounts, sluit je e-mailprogramma en zet als het kan de telefoon uit. Ben je op je werk? Hang een briefje op de deur met de mededeling dat je niet gestoord wilt worden. Nog beter is een plek zoeken waar geen afleiding is en profiteer ervan!

Tip 5: Breng je uitstelgedrag in kaart

Ben je altijd bezig met excuses verzinnen en uitvluchten zoeken als er een taak op je ligt te wachten? Vraag je dan af waarom je zaken steeds uitstelt. Want weet je waar je uitstelgedrag vandaan komt? Dan kun je een eerste stap zetten richting het veranderen van je gedrag. Misschien heb je onvoldoende kennis en vaardigheden? Of boeit wat je moet doen je totaal niet. En vergeet ook niet de consequenties van je gedrag? De spanning, druk en onrust die het geeft. Kortom, achterhaal de motieven en pak die aan.

Tip 6: Direct doen!

Van uitstel komt afstel, wie kent die uitspraak niet. Iedereen maakt zich er bij tijd en wijle schuldig aan. Maar als je nu die minder leuke dingen van enkele minuten direct doet, houd je vervolgens tijd over voor wat je prettig vindt. Haal bijvoorbeeld direct de vaatwasser leeg, gooi vuile was in de wasmand, ruim spullen die je gebruikt meteen op, leg afspraken direct vast, archiveer papieren en dergelijke. Het resultaat? Minder stress en meer energie om dat te doen wat je wel boeit.

Tip 7: Houd jezelf een worst voor

Beloningen werken doorgaans ook goed om uitstelgedrag aan te pakken. Zeg maar net als je een hond een worst voorhoudt om hem te belonen voor zijn positieve gedrag. Dus stel jezelf een beloning in het verschiet als je moeilijke, vervelende, oninteressante werkjes moet doen. Van een bioscoopbezoek, een glossy magazine of andere dingen die je happy maken.

Tip 8: Eet, rust en beweeg regelmatig

Een gezonde geest huist in een gezond lichaam. Dat realiseer je door goed voor jezelf te zorgen. Door regelmatig en gezond te eten, te sporten en voldoende (nacht)rust te nemen. Dan voel je je immers fitter, heb je meer energie en ben je veel productiever, waardoor je meer dingen gedaan krijgt. Ook die grote en kleine klussen die je steeds uitstelt. Je doet ze gewoon eerder zonder uitstellen.

Hoe overwin jij je uitstelgedrag? Je ideeën, suggesties en ervaringen lees ik graag hieronder. 

Meer Artikelen

4 reacties Plaats reactie

  1. Ik al vele pogingen gedaan om mijn werk/hobby kamer op te ruimen maar de “ellende”groeit sneller dan dat ik het op kan ruimen. Als groot hobby-er zie ik in alles een 2e leven, bovendien is het de kamer waar alles neergelegd wordt als er iets opgeruimd moet worden.
    Ik snak naar een kamer met ruimte en rust om te genieten en te ontspannen want dat is hobby-en voor mij.

    Hoe kan ik dat beter aanpakken
    groet
    Bernadette

    Beantwoorden
  2. Hoi Albert, ik heb net naar jou duidelijke video, annex boodschap geluisterd en het is geen toeval meer dat telkens jou boodschappen binnen komen via mijn IPad als er ook daadwerkelijk bij mij weer en “thema” speelt, maar heb ook zitten nadenken over wat je in de video vertelde. Namelijk niet mañana gedrag, maar NU doen!! Klopt helemaal. In het duits zeggen ze dan ” Was mann Heute kann besorgen dass schiebe nicht auf Morgen” …stimmt auch !!! …maar Albert ik krijg ook de kriebels en bijna al stress bij de gedachte als je zegt dat een gemiddeld mens 50wkn x80 jr. oud wordt, dat betekent dat ik moet opschieten met eindelijk eens te gaan leven als we maar zo’n 4000 weken gem. hebben. Klopt helemaal, maar wat nu ???? Ik kan mijn leven niet meer terugdraaien en ben al 50 jaar. Ik wil ook geen stress…. bij die gedachte al…en wil ook geen dingen meer uitstellen, maar ik besef nu ook en ervaar, dat je ook eerst “geleefd” moet hebben wil je die laatste weken/ jaren van je leven ook verder nog echt waardevol leven om zo ook intens nog te kunnen en mogen genieten van het leven, wetend ook dat uitstelgedrag en zeker stress daarbij geen zoden aan de dijk zetten. Veel mensen gaan daaraan voorbij. Ik ook, althans ging daaraan voorbij.
    Ik bedoel te zeggen …ik ben nu al 50 jaar, geen stress geen uitstel meer….. ik ga ervan uit dat ik niet 80 maar 100 jr. word 🙂 positief denken toch !!! dus heb nog 2500 wkn. …..zit dus nu mooi op de helft van mijn leven en heb dat leven voorheen ook nodig gehad om nu pas echt te beseffen dat ik de rest van mijn leven ook wil “leven” of anders gezegd wil “beleven” in de positieve zin van het woord. Dus voor mij en iedereen …. mijn mooiste jaren moeten dus nog komen!!! 😀 ……. verheug me erop met wie, wat en waar….. en wens iedereen dezelfde gedachte ……niet morgen maar NU er liggen nog vele mooie jaren als je jezelf in de spiegel durft aan te kijken en angsten overwint…..geen uitstel, maar Nu ……. geen stress, maar LEEF !!! Het leven gaat snel …. veel te snel…..en dát, wat we alles in het leven “geleefd” hebben, is nodig geweest om het leven NU verder te kunnen “leven”…… om hét misschien straks nog mooier te kunnen en mogen “beleven” !!! …..zonder stresss, zonder uitstel, zonder angsten !!!!!
    In mijn geval heb nog 50 mooie jaren…….die gem. 2500 wkn. ECHT te kunnen “LEVEN” en wel …..NU !!!!! Tot slot wilde nog dank zeggen tegen Albert, heb veel op de opleiding geleerd in het zien…… en kijken naar, in het horen …… en luisteren naar, in het voelen …….en (aan)raken bij alles heel persoonlijk, warm, betrokken zowel vanuit de leerkrachten als cursisten. Allen dank !
    Verheug me weer mijn nieuwe volgende cursus bij jullie in okt. te volgen.

    Met zonnige groet,
    Annet Prudon- Heisen

    Beantwoorden
    • Beste Annet,

      Dank voor jouw hartverwarmende feedback.
      Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet over de kwantiteit van jaren, maar vooral over de kwaliteit. Naarmate ik ouder word, ga ik daar steeds meer van snappen.
      Inmiddels opa van 2 prachtige kleinzoons, leer ik steeds meer te genieten in hier-en-nu.

      Met hartelijke groet,

      Albert Sonnevelt

      Beantwoorden

Laat een reactie achter