Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Uitgeblust gevoel? Hoe kom je ervan af? 7 effectieve tips!

Uitgeblust gevoel?

Grote druk, extreme spanning, onregelmatig en ongezond eten, zijn allemaal zaken die ertoe kunnen bijdragen dat je je uitgeblust voelt. Gelukkig zijn er diverse manieren om die vermoeidheid te lijf te gaan.

7 effectieve tips om je uitgebluste gevoel te bestrijden:

1. Kom in beweging tegen een uitgeblust gevoel

Enkele keren per week minstens dertig minuten beweguitgeblust gevoelen, is volgens onderzoeken een prima remedie tegen een uitgeblust gevoel. Zeker als stress de reden is van je gemoedstoestand. Door je flink in het zweet te werken, raakt je lichamelijk vermoeid waardoor het endorfines aanmaakt en je na afloop voldaan moe bent, maar je ook stukken prettiger voelt. Daarbij werkt lichamelijke inspanning ontspannend. Het gevolg is: je slaapt gemakkelijker en ook veel beter in, zodat je overdag minder uitgeblust bent.

2. Verbeter je ademhaling

Heb je een uitgeblust gevoel, omdat je regelmatig gestresst bent? Dan is de kans groot dat je sneller en oppervlakkig ademt. Door die slechtere ademhaling loop je de kans dat je zuurstofbalans uit evenwicht raakt en je een uitgeblust gevoel krijgt. Probeer daarom meer aandacht op je ademhaling te besteden, of doe enkele keren per dag ademhalingsoefeningen. Hierbij neem je even helemaal de tijd en adem je rustig in door je neus en uit via je mond. Deze zogenaamde buikademhaling helpt je ontspannen, zorgt dat je minder moe bent en beter met stress om kunt gaan.

3. Zorg voor ontspanning

Stress is een van de boosdoeners van een uitgeblust gevoel. Immers in tijden van spanning kost het nogal eens moeite rust te vinden en te ontspannen. Neemt de stress verder toe? Dan wordt het uiteindelijk steeds moeilijker om je te ontspannen met als gevolg dat je vermoeidheid verder toeneemt. Het is daarom ontzettend belangrijk in stressvolle periodes tijd in te plannen voor beweging en andere ontspannende activiteiten. Een bad nemen, naar muziek luisteren, lezen, uitgaan of een hobby uitoefenen. Niet alleen leidt bezig zijn je af, maar je krijgt er ook energie en een goed gevoel voor terug.

4. Lucht je hart

Je gevoelens en emoties opkroppen, kan een last worden die je moe maakt en zorgt voor een uitgeblust gevoel. Dat heeft op den duur z’n weerslag op je gezondheid, lichamelijk en geestelijk. Sommige mensen worden er zelfs daadwerkelijk ziek van. Krop daarom alles niet op, maar lucht regelmatig je hart. Vertel je partner, een dierbare vriend(in) of een vertrouwenspersoon wat je dwars zit en je ’s nachts wakker houdt. Je zult merken dat het enorm oplucht.

5. Voorkom slaaptekort

Kamp je met een chronisch tekort aan slaap? Omdat je werk nooit klaar lijkt, je nog sociaal actief wilt zijn en dat ene tv-programma laat wilt kijken? Uiteindelijk leidt alles willen doen tot een gebrek aan slaap en een uitgeblust gevoel. Vervelend, want dat maakt je ook weer vatbaarder voor stress. Voorkom daarom slaaptekort door meer regelmaat in je leven te brengen. Stop eerder met werken, neem dat tv-programma op en ga bijtijds en op vaste tijden naar bed. Want, met een normaal leef- en slaapritme ben je veel uitgeruster; heb je meer energie om dingen te doen.

6. Last regelmatig een pauze in

Heb je het altijd druk, druk, druk? Jakker je maar door? Stop! Want, voor je het weet voel je je compleet uitgeblust. Het is beter tijdens al je drukke bezigheden – werk en privé – nu en dan even een korte pauze in te lassen waarin je even helemaal niets doet. Gewoon even afstand nemen en op een rustige plek ontspannen. Even aan niets denken. Probeer het gewoon eens. Je zult merken dat je je daarna stukken beter voelt en er veel meer uit je handen komt dan wanneer je blijft doorgaan.

7. Zeg nee tegen ‘pepmiddelen’

Zit je er even helemaal doorheen? Voel je je uitgeblust en heb je geen puf meer? Maar moet je nog van alles en nog wat doen? Het is misschien verleidelijk om in zulke situaties veel cafeïnerijke drankjes te drinken als koffie, energiedrankjes en thee. Of misschien andere oppeppende middelen als drugs te nemen. Omdat je denk dat je je dan schijnbaar minder moe voelt en beter kunt concentreren. Het tegendeel is waar. Al die oppeppende middeltjes zorgen ervoor dat je onrustiger wordt, slechter slaapt en vermoeider wakker wordt. Kies er liever voor gezond en gevarieerd te eten, veel water te drinken, te bewegen en je rust te nemen. Je zult merken dat je uitgebluste gevoel verdwijnt.

Meer Artikelen

3 reacties Plaats reactie

  1. , there is the issue of the political psychopaths directing this violence who’ve managed to subvert pretty much every movement they’ve got involved with.For what it’s worth, I do think the plans for removing caps are foolish. I think Harriet Harman pointed that the Coalition plans to have the deficit down before the new fees would kick in… in other words, this is purely ideological.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter