Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Twee oefeningen om direct stress te verminderen

Ontspannen is makkelijk. Het allermoeilijkste is om tijd vrij te maken. Zodra je in staat bent om jezelf en jouw gezondheid serieus te nemen, komt de rest vanzelf. Je hebt om te relaxen geen speciale spullennodig. Je hoeft er niet voor buiten de deur. Het is wel handig wanneer makkelijk zittende kleding hebt. Voor sommigen helpt het om echt in de natuur te zijn. Een wandeling in het bos of over het strand kan al wonderen doen.

De volgende twee oefeningen verminderen je stress direct.

 

1. Visualisatieoefening ‘In de wolken’
Ga makkelijk zitten of liggen. Adem bewust wat dieper in en uit. Voel je gedragen door de ondergrond. Sluit nu je ogen. Geef je over aan de zwaartekracht. Je hoeft even niets meer. Merk op in je lichaam waar je nu nog spanning vasthoudt. Ga daar even met wat meer aandacht naar toe. Span de spieren van dat gebied nog even wat extra aan. Laat daarna bewust alle spieren los.

Stel je voor dat je nu van bovenaf naar je lichaam kijkt. Zie jezelf zitten of liggen. Kijk naar je kleding, je gezichtsuitdrukking en je lichaamshouding. Krijg ook een indruk van jouw omgeving. Ben je alleen of zijn er nog meer mensen in de buurt? Ben je binnen of buiten? Wat valt je op aan de omgeving?

Stijg boven jezelf uit.
Neem nu nog meer afstand van je lichaam. Als je in huis bent, kijk dan naar jezelf vanaf het dak. Ben je buiten, neem een ander hoog punt in jouw omgeving.
Laat je nu nog verder opstijgen. Kijk vanaf een denkbeeldige wolk naar jezelf.
Misschien heb je als kind gefantaseerd hoe je op een wolk kan meedrijven. Laat je zachtjes meevoeren door de wind. De zon schijnt prettig, verwarmend op je gezicht. En zwoel briesje blaast het laatste restje spanning uit je lichaam.
Wanneer je voldoende bent uitgerust, keer dan weer terug naar je lichaam. Beweeg je vingertoppen en tenen. Voel je verfrist en uitgerust.

2. Voetvisualisatie: De bloem
Ga makkelijk zitten en sluit je ogen. Plaats beide voeten plat op de grond. Stel je eens voor dat er een bloem groeit onder beide voetzolen. Het is jouw favoriete bloem en het is een bloem die zich opent op het moment dat de warmte van de aarde voelbaar wordt onder je voet.
Merk op hoe prettig dat het is als je voeten zich openen voor de aarde. En voel maar wat er gebeurt. Is er de neiging om de warmte van de aarde op te nemen via de voeten? Of er is een stroom de andere kant op? Het kan namelijk ook zijn dat er spanning is bij jou die nu via de voeten kan afvloeien in de aarde. In beide gevallen is het precies datgene dat moet gebeuren. Sta toe en merk op wanneer dat het voldoende is.

Maak er een gewoonte van om iedere dag even tijd te nemen voor jezelf. Dat kan aan het begin van de dag. Het is ook een prachtige manier om de dag voor jezelf af te sluiten. In alle gevallen zal je merken dat je meer tot jezelf komt. Dé manier om weer in balans te komen.

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

  1. De tweede oefening vind ik geweldig om te doen en geeft me kracht en stevigheid. De eerste oefneing lijkt me heel fijn, maar voor mensen die misschien al vaker dissocieren is dit misschien niet een aanrader? Hoe denken jullie daarover?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter