Tot bezinning komen? Zo creëer je thuis de juiste sfeer! 7 tips

Tijd voor bezinning nemen, is goed. Gewoon even stilstaan, afstand nemen van je dagelijkse routine en tot rust komen. Om jezelf weer helemaal op te laden, nieuwe inspiratie op te doen, vragen en problemen die spelen aan te pakken, weer te leren genieten en je gelukkig voelen. Daarvoor kun je in retraite gaan, maar er zijn ook manieren om thuis de juiste ambiance te creëren om je te bezinnen. Mijn tips!

Waarom tijd voor bezinning nemen?

De samenleving tegenwoordig is behoorlijk druk. De waan van de dag bepaalt vaak je ritme. De tijd gaat vliegensvlug en voor je het weet is er weer een dag, week, maand of jaar voorbij. En wanneer heb je de gelegenheid gehad om je te bezinnen? Bewust rust te nemen. Om gebeurtenissen, ontmoetingen, strubbelingen en dergelijke op een rij te zetten? Ruimte te maken voor nieuwe ideeën, inzichten, overtuigingen enzovoort? Zodat je je als herboren voelt? In balans, energiek, creatief en productief? Gelukkig kun je zelf stappen zetten om regelmatig even bewust een stapje terug te doen en af te rekenen met alle hectiek.

Eenvoudige tips om je te bezinnen

Om tot bezinning te komen hoef je geen speciale bezinningsreis te boeken of in retraite te gaan in een zencentrum of klooster. Ook thuis of in je directe omgeving kun je stilstaan en rustmomentjes voor jezelf pakken.

Tip 1: Richt thuis een stilteplekje in

Gun jezelf regelmatig de tijd en ruimte om stil te staan. Doe dat door bijvoorbeeld thuis een hoekje of kamertje in te richten waar je je in alle rust kunt terugtrekken. Zet er (geur)kaarsen neer, leg kussen op de grond, zorg eventueel voor een ontspannen muziekje enzovoort. Dit is jouw speciale stilteplekje. Je kunt je er elke dag even terugtrekken. Om te mediteren, yoga-oefeningen te doen, meditatieve muziek te beluisteren of te schrijven.

Tip 2: Start een (digitaal) dagboek

dagboek schrijvenEen andere goede manier om tot bezinning te komen, is een dagboek bijhouden. Schrijf wat je bezighoudt van je af. Zonder na te denken over spelling, de juiste formulering en dergelijke. Je gedachten, gevoelens en ervaringen opschrijven helpt je namelijk rust en ruimte in je hoofd te krijgen. Na verloop van tijd ontdek je vast bepaalde patronen waar je van kan leren. Bijvoorbeeld wat je blij maakt en waar je gelukkig van wordt. Maar ook: wat je bakken met energie kost en obstakels waar je telkens tegenaan loopt.

Tip 3: Sluit de online wereld buiten

Wil je rust ervaren om je te reflecteren? Doe de digitale wereld die continu je aandacht opeist nu en dan in de ban. Zet gewoon je smartphone, tablet, laptop en je tv helemaal uit. Dat kan voor een half uurtje, maar ook een halve dag of langer als je durft. Zo verminder je enerzijds al die prikkels en afleidingen die steeds een beroep op je doen en behoorlijk wat stress geven. Anderzijds schept je zo de ruimte om echt tijd voor jezelf te nemen en je even los te koppelen.

Tip 4: Zoek de stilte buiten op

Lukt het je niet om thuis de stilte voor bezinning te vinden? Ga dan naar buiten. Bijvoorbeeld het bos. Luister naar het ruisen van de boombladeren. Of bezoek het strand en laat je meevoeren door de geluiden van de zee. Ga op in de geluiden, zodat je ronddwarrelende gedachten tot bedaren komen.

Tip 5: Wat helpt je ontspannen?

Niet alleen rust zoeken, helpt je bij bezinning. Ook je geregeld ontspannen door dingen te doen die je fijn en prettig vindt. Dat kan variëren van fietsen, hardlopen of aan yoga doen tot schilderen, haken, fotograferen en muziek beluisteren. Kortom: jouw manieren om de spanning los te laten, zodat je nieuwe energie en inspiratie opdoet.

Tip 6: Gewoon even niks doen

Tegenwoordig is het best moeilijk om helemaal even niets te doen. Gewoon lanterfanteren. Over het water staren en scheepjes voorbij zien varen. Langs de vloedlijn wandelen en schelpjes zoeken. Op je rug in het gras liggen en de wolken voorbij zien drijven. Thuis aan tafel of in de tuin zitten en stomweg genieten van dat lekkere kopje thee dat je drinkt. Eigenlijk even niets moeten en dingen laten komen en gaan.

Tip 7: Schrijf jezelf een brief

Wil je terugblikken en plannen maken voor de toekomst? Schrijf dan een brief aan jezelf om tot bezinning te komen. Waar sta je momenteel in je leven? Wat zijn je sterke en zwakke kanten? Wat zijn je grootste successen? Welke inzichten hebben je verrijkt? Wat was een keerpunt in je leven? Waarin wil je groeien? Et cetera. Handige aanknopingspunten voor zo’n brief kunnen foto’s uit het verleden zijn. Je agenda, een dagboek of blog dat je misschien hebt. Zo kun je allerlei zaken terughalen. Ook muziekfragmenten kunnen een informatiebron zijn. Of maak een moodboard waarop je met kleuren, beelden, quotes enzovoort bepaalde gevoelens en ervaringen in beeld brengt.

Neem jij regelmatig de tijd om tot bezinning te komen? Hoe doe je dat?

3 gedachten over “Tot bezinning komen? Zo creëer je thuis de juiste sfeer! 7 tips

  1. Hallo Albert, als alle B’tjes helpen…… door een BIJZONDERE samenloop van omstandigheden ben ik bij jouw BLOG over BEZINNING terecht gekomen. Een BRIEF schrijven naar mezelf of/ en naar jou is in ieder geval een BEGIN om weer eens even BEWUST stil te staan bij al die B’tjes die een BEPAALDE BETEKENIS hebben( gehad) in mijn BESTAAN. Ik zeg altijd dat ik ben geboren als BLIJDE BOODSCHAP kind dat in de kleine dingen van het leven nog steeds de meeste BLIJDSCHAP vind. Later heb ik mezelf een B- Postel durven noemen, omdat ik BESEFTE dat het schrijven van BRIEFJES, het BRENGEN van BEZOEKJES aan mensen die daar BEHOEFTE aan hadden, zo af en toe BELLEN, of voor anderen een BOODSCHAP doen, voor BEIDEN iets kon BETEKENEN. Ik probeerde mijn BESTE BEENTJE voor te zetten en zo goed mogelijk op de BEEN te BLIJVEN. In de BOEKEN die ik heb gelezen vond ik vaak een BEVESTIGING van mijn gedachten en werd ik mij steeds meer BEWUST van wat voor mij werkelijk BELANGRIJK was. Ik heb geleerd om BLIJ te zijn met alls wat ik (nog) wel kan, ondanks BEPAALDE BEPERKINGEN waar ik helaas steeds vaker mee geconfronteerd word. Het gaat om de BRON, de BASIS, de goede BEDOELING om maar even een paar B’tjes te noemen. Het BORDUREN ( waar ik ooit zelfs de gouden naald mee heb gewonnen) is er de afgelopen jaren niet meer van gekomen. Ik probeer zo goed mogelijk in BEWEGING te BLIJVEN door regelmatig een BLOKJE om te lopen in het BOS in de BUURT. Zo nu en dan pak ik een BREIWERKJE op, om een BLOKJE te BREIEN ( samen met anderen) voor een deken voor iemand in Roemenië. Ik doe mijn BEST om er voor te zorgen dat het stapje voor stapje weer wat BETER gaat, de BOEL op orde te houden en mij te concentreren op wat op dit moment werkelijk BELANGRIJK is. Ik ben BLIJ dat ik deze BRIEF uiteindelijk toch heb geschreven. Ik ben BENIEUWD of het een BEETJE heeft geholpen om mij aan het BEGIN van deze nieuwe dag te BEZINNEN en of ik vandaag als B- postel nog iets voor mijn medemens kan BETEKENEN. BEDANKT Albert, voor alle goede adviezen.
    Misschien kan ik mij vandaag ook een BEETJE concentreren op alle C’tjes die het leven ook de moeite waard maken.

Een reactie plaatsen