Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Tips tegen een najaarsdip, zo ga je vol energie het najaar tegemoet!

Tips tegen een najaarsdip zijn handig, maar wanneer ben je nou gevoelig voor een najaarsdip? Voel je je lusteloos, moe en ietwat terneergeslagen als het najaar begint? Dan kans is groot dat je de gevoelig bent voor de bekende najaarsdip.

In dit artikel vijf tips tegen een najaarsdip, die ervoor zorgen dat je wel vol energie het najaar tegemoet gaat. De aangereikte tips tegen een najaarsdip zijn eenvoudig toe te passen en te implementeren in jouw dagelijkse leven.

Tip 1: Neem voldoende beweging

Een van de tips tegen een najaarsdip is het zorgen voor voldoende beweging. Elke dag zorgen voor een flinke portie matige tot intensieve lichaamsbeweging doet je goed. Je krijgt onder andere meer energie, voelt je fitter en slaap beter. Kortom, je gehele conditie vaart er wel bij. Want, door je 5 keer per week minimaal een half uur lichamelijk goed in te spannen maak je onder andere gelukshormonen – endorfines – aan. Dus, ga fietsen, wandelen, fitnessen, zwemmen of andere activiteit ondernemen dit najaar. Je zult merken dat je binnen enkele weken echt meer energie hebt en je stukken vitaler voelt.

Tip 2: Pak je nachtrust

De tweede van het rijtje tips tegen een najaarsdip is het krijgen van voldoende nachtrust. Voldoende en een goede nachtrust is onontbeerlijk om energie op te doen voor overdag. Zowel in de zomer, winter als het voor- en najaar. Want, tijdens je slaapt herstelt je lichaam zich. Het beste tijdstip om te slapen is tussen 23.00 uur en 07.00 uur ’s ochtends. Probeer het gewoon eens. Krijg je bezoek? Van vrienden, familie of kennissen? Laat hun weten dat je graag om 23.00 uur naar bed gaat, omdat je je dan de volgende dag meer energie hebt en je beter kunt concentreren op bijvoorbeeld je werk.

Oh ja, en zet de tv, laptop en/of tablet voortijdig uit en kom nog even tot rust. Ontwikkel een vaste routine voor je gaat slapen. Het helpt je meer ontspannen en minder gestresst naar bed te gaan. Of doe wat ontspanningsoefeningen om alle muizenissen uit je hoofd te wissen. Lukt het je om voldoende te slapen? Weldra plukt je daar de vruchten van, want je energiepeil stijgt. Ook in het najaar.

Tip 3: Geniet van het daglicht en de buitenlucht

In het najaar worden de dagen korter en neemt de hoeveelheid daglicht af. Al gauw heb je dan de neiging meer tijd binnen door te brengen. Jammer, want uit diverse onderzoeken blijkt dat daglicht goed is voor je gezondheid. Zo verbetert daglicht je concentratievermogen en helpt het tegen depressies. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de lichttherapieën.

Ga daarom ook in het najaar en winter dagelijks even naar buiten. Ook als het bewolkt, geur en koud is. Overigens, de buitenlucht heeft eveneens een positieve uitwerking op je welbevinden. Want, krijg je veel verse zuurstof binnen dan functioneert je lichaam beter. Immers, de zuurstof dat je lichaam opneemt via de longen voedt de organen en cellen, zodat je lichaam zich gemakkelijker van allerlei afvalstoffen kan ontdoen.

Dus, trek eropuit in het najaar. Stel jezelf bloot aan daglicht en adem volop frisse lucht in. Je lichaam vaart er wel bij en beloont je met veel energie.

Tip 4: Onderhoud je sociale contacten

Sociale contacten zijn onontbeerlijk om je lekker te voelen. Vriendschappen staan immers voor een gevoel van veiligheid, ontspanning en je op je gemak voelen. Kortom, je kunt gewoon zijn wie je bent zonder te moeten. Dat is heel prettig en geeft rust. Maar dat niet alleen: vriendschappen maken het mogelijk dat je even helemaal loskomt van je dagelijkse beslommeringen. Je gedachten verzet. En zit je in de put? Dan zijn je sociale contacten er om je te helpen; je op te beuren. En geeft dat geen goed gevoel? Onderhoud die sociale contacten. Niet alleen in de zomer en het voorjaar, maar eveneens in het najaar en de winter, want ook uit je sociale contacten put je energie.

Tip 5: Let op je voedingspatroon

Misschien blijf je in het najaar liever thuis op de bank zitten met chips, chocolade en koekjes. Deze zogenaamde troostvoeding geeft je misschien tijdelijk een lekker gevoel. De keerzijde is echter dat dit calorierijke eten veel lichaamsenergie kost om te verwerken en zorgt voor een vermoeid en lusteloos gevoel. Eet liever drie gezonde maaltijden en enkele tussendoortjes per dag. Met volop groenten, fruit en vezels.

Drink dagelijks ruim 2 liter water en vul desgewenst je voeding aan met multivitaminen. Let er hierbij op dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) niet overschrijdt. Echter, wat extra multivitaminen kan soms net het verschil maken tussen energie tekort komen en genoeg kracht hebben om lekker en energiek in je vel te zitten.

Tips tegen een najaarsdip

Dat waren de vijf tips tegen een najaarsdip. Heldere en eenvoudig toepasbare tips die je zo kan integreren in jouw leven. Dus start vandaag nog met deze tips tegen een najaarsdip en zorg dat je jouw najaarsdip voor bent. Wanneer je bewust gaat zorgen voor voldoende beweging, voldoende nachtrust en daglicht zal je merken dat je een stuk energieker door de koude maanden heen komt. Wanneer je daarnaast aandacht blijft besteden aan je sociale contacten en niet iedere avond op de bank kruipt met troostvoeding zal jij je vitaal door het najaar heen slaan.

Ga jij aan de slag met deze tips tegen een najaarsdip? Dowload onderstaand gratis E-book voor meer informatie over vitaliteit en energiek in het leven staan.

Meer Artikelen

Laat een reactie achter