Teveel vermoeidheid? Los het op in 3 stappen

Ben je zo vermoeid dat je werk erdoor wordt beïnvloedt en je minder kwaliteit kan leveren dan eerst het geval was? Kun je je minder concentreren omdat je bijna in slaap valt? Los het op in onderstaande gemakkelijke 3 stappen:

Stap 1:

Kijk eens kritisch naar je eigen slaapgedrag. In de meeste gevallen van vermoeidheid is er sprake van een verstoord slaappatroon of te weinig slaap. Kijk wat voor jou gemiddeld genomen het beste aantal uren per nacht is om te slapen en zorg dat je deze uren ook echt slaapt.

Ga op tijd naar bed en probeer om vlak voor het slapen gaan je niet bloot te stellen aan actieve prikkels door tv te kijken of te surfen op het internet. Lees liever een boek waardoor je hoofd veel meer tot rust komt en je sneller in slaap valt.

Zorg dat je op tijd opstaat en blijf niet te lang liggen. Als je vermoeid bent dan lijkt het aantrekkelijk om lang in bed te blijven liggen maar vaak werkt dit averechts. Als je het aantal uren geslapen hebt waar jij je goed bij voelt dan voel je je de rest van de dag over het algemeen veel fitter. Het hebben van een goed slaapritme is erg belangrijk. Blijf daarom in het weekend ook niet veel langer in bed liggen dan je doordeweeks zou doen, hierdoor verstoor je je ritme en daardoor raak je juist weer vermoeid.

 

Stap 2:

Zorg dat je genoeg lichaamsbeweging krijgt. Als je vermoeid bent dan heb je te weinig energie. Het klinkt tegennatuurlijk om dan te gaan bewegen maar juist daarvan krijg je meer energie en ben je ook minder vermoeid. Bovendien slaap je vaak sneller en beter als je daarvoor gesport hebt.

Wil je meer lichaamsbeweging maar ben je te vermoeid om echt intensief te sporten? Maak je geen zorgen. Ook een lange wandeling op je eigen tempo of een fietstocht zorgt ervoor dat je meer energie krijgt. Veel mensen hebben zo’n druk schema dat ze geen tijd hebben om te gaan sporten. Het is echter heel gemakkelijk om meer beweging in je dag in te plannen. Neem eens de trap in plaats van de lift op je werk, laat de auto staan en fiets naar de winkel en doe thuis na het eten een kwartiertje aan beweging. Het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten, alle kleine beetjes helpen.

 

Stap 3:

Eet regelmatig en gezond. Van oudsher is men gewend om de drie keer geijkte maaltijden per dag te eten; namelijk ontbijt, lunch en avondeten. De laatste jaren gaan er juist steeds meer geluiden op om meer kleinere maaltijden per dag te eten. Hierdoor zorg je ervoor dat je energie op peil blijft.

Van honger word je namelijk vermoeid. Houd echter wel de drie grote maaltijden per dag aan en zorg ervoor dat je kleine tussendoortjes neemt zoals een appel of een paar crackers. Vermijd verzadigde vetten en geraffineerde suikers zoveel mogelijk, deze geven sneller een verzadigd gevoel maar zorgen er ook voor dat je juist weer sneller trek hebt. Door regelmatig te eten blijft je bloedsuikerspiegel op een zelfde niveau, waardoor je meer energie hebt om de dag goed door te komen.

Bijkomend voordeel van meerdere maaltijden op een dag is dat je er sneller door afvalt omdat je lichaam niet in de spaarstand gaat en er geen voorraad van calorieën opgeslagen hoeft te worden om later op de dag weer energie uit te halen.

Meer Artikelen

Geef een reactie