Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Terugval in oude gewoontes voorkomen, 5 effectieve tips!

Terugval in oude gewoontes, is een onderwerp waarover veel is geschreven. Niet zo vreemd natuurlijk, want we hebben allemaal wel een aantal gewoontes waar we minder happy mee zijn. Van nagelbijten en te weinig bewegen tot altijd te laat komen en gehaast leven. Hieronder 5 inspirerende en direct toepasbare tips om niet in je oude gewoontes terug te vallen.

 1. Maak er een ontdekkingsreis van

Wil je terugval in oude gewoontes voorkomen? Zie je gedragsverandering als een mooie ontdekkingsreis. Van een oude en vertrouwde situatie naar een compleet nieuwe. Stap uit je o zo bekende comfortzone en ga het avontuur aan. Reis het onbekende tegemoet. Met een positieve blik. Denk aan wie je straks bent of wilt zijn. Je nieuwe ik. Focus je op wat komt en ervaar wat je meemaakt.

Zie obstakels en tegenslagen niet als een probleem, maar als uitdagingen die je rijker maken en stimuleren je oude gewoontes voorgoed achter je te laten. Als je reist onderneem je dingen en doe je ontdekkingen. Die maken je rijker, zorgen dat je je goed voelt en geven je nieuwe energie.

2. Verbreek de ketting niet

Terugval in oude gewoontesWil je oude gewoontes voorgoed achter je laten? En terugval in oude gewoontes tegengaan? Neem dan een kalender. Hang die op een zichtbare plek en teken elke dag dat je je nieuwe gewoonte volhoudt een groot kruis in een felle kleur. Op een gegeven moment ontstaat er een lange ketting van allemaal kruisjes. Die aaneengeregen ketting kan je enorm stimuleren en motiveren om door te gaan met je nieuwe gedrag.

Probeer het en ervaar zelf de voldoening. Of stel een zogenaamde ta-da lijst op. Hierop schrijf je dagelijks alle kleine succesjes die je boekt met betrekking tot je nieuwe gewoonte. Heb je het even moeilijk? Kijk dan naar je dagelijkse ta-da lijstje. Ervaar het gevoel van tadaa! Het helpt een terugval in oude gewoontes voorkomen.

3. Gebruik doelen-Apps

Oude gewoontes vaarwel zeggen en nieuwe leren, hoef je niet alleen te doen. Behalve de kracht van je sociale netwerk gebruiken, kun je ook Apps inzetten om je doelen te bereiken. Tegenwoordig zijn er zowel gratis als betaalde Apps voor Android en iPhone die je gedrag monitoren, je steunen, motiveren et cetera. Wil je een terugval in oude gewoontes voorkomen? Gebruik dan eens onderstaande slimme Apps die je kunnen helpen:

Habitlist: steunt je slechte gewoontes af te leren en goede gewoontes te creëren.

Goals on track: van dingen doen, visualiseren, dagboek bijhouden tot nieuwe gewoontes aanleren.

Superbetter: je doelen bereiken in spelvorm.

Strides: helpt je motiveren en on track te blijven bij het realiseren van doelen en nieuwe gewoontes.

Uiteraard kennen de diverse Apps voor- en nadelen. Test ze en kijk welke toepassing bij je aansluit als je nieuwe gewoontes wilt leren en een terugval in oude gewoontes helpt voorkomen.

4. Terugval in oude gewoontes voorkomen? Doe het SMART

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ook als je je oude gewoontes wilt veranderen. Een beproefde manier om je slagingskans te verhogen is het SMART (Specifiek, Meetbaar, Aantrekkelijk, Relevant en Tijdgebonden) te formuleren. Dat doe je als volgt, namelijk:

– Specifiek je doelen omschrijven en vermijd vaagheden. Wil je afvallen? Dan is je specifieke doel: gezond eten en regelmatig bewegen.

– Meetbaar maken van je doelen motiveert. Bijvoorbeeld: 1 kilo per week afvallen. Of: conditie verbeteren door elke week 10 minuten langer hardlopen.

– Aantrekkelijk maken van je doelen zorgt dat je enthousiast en gemotiveerd blijft. Dus afvallen door zowel niet alleen gezond te eten, maar ook lekker.

– Relevante doelen formuleren. Dit betekent jezelf afvragen of je doelen werkelijk bij je passen. Wie je bent en waar je je goed bij voelt. Doe je dat dan is het gemakkelijker vol te houden je gedrag te veranderen.

– Tijdgebonden presteren door een realistische deadline aan je doelen te hangen. Zoals: in 4 weken 4 kilo afvallen, na 1 maand 5 keer per week 20 minuten hardlopen zonder onderbreking.

5. Vier de WOW-factor

Veranderen kost tijd, maar het zal niet onopgemerkt blijven. Ben je gezonder gaan eten? Meer gaan sporten? Gestopt met nagelbijten? Meer ontspannen gaan leven? Dan krijg je op den duur zeker complimentjes. Van vrienden, familie en collega’s. Geniet ervan. Laat die WOW-factor je inspireren en vier zeker ook de succesjes die je behaalt. Gun jezelf wat moois waar je plezier aan beleeft. Een middagje niksen, een glossy magazine kopen of een ontspannen massage. Zo blijf je enthousiast, helpt het je oude gewoonte voorgoed gedag te zeggen en je nieuwe gedrag te omarmen.

Terugval in oude gewoontes voorkomen, hoe pak jij dat aan? Wat zijn jouw tips en ervaringen? Geef je reactie hieronder. Ik ben reuze benieuwd!

Meer Artikelen

2 reacties Plaats reactie

    • Beste Wilma,

      Bedankt voor je reactie en graag gedaan. Ik hoop dat ik je mag blijven verrassen met inspirerende blogs over stress en burn-out.

      Hartelijke groet,
      Albert

      Beantwoorden

Laat een reactie achter