Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Surmenage: 5 redenen waarom je overspannen raakt!

Surmenage betekent niets anders dan overspannenheid. Veroorzaakt door recente stress met meestal een duidelijke aanleiding. Denk aan een verhuizing, echtscheiding, ander werk of auto-ongeluk. Enkele maanden na het gebeuren raak je overspannen. Je ervaart allerlei stressklachten, zoals een opgejaagd gevoel, huilbuien, piekeren, slecht slapen, prikkelbaarheid plus nek- en hoofdpijn. En hoewel je erg moe bent, is je accu nog niet leeg wat bij een burn-out wel speelt. De belangrijkste oorzaken van overspannenheid op een rij.

Surmenage: tijdelijk uit balans zijn

Ben je fysiek, mentaal en emotioneel in balans? Dan zit je gewoon prima in je vel. Spanning vanwege een deadline, strubbelingen met een collega of tegenslagen privé kun je gemakkelijk aan. Maar, soms duurt de spanning langer. Het gevolg? De balans tussen wat je gestresst maakt en het tijdig verwerken raakt zoek. Je voelt je niet fijn. Je ervaart chaos, verliest het overzicht en raakt de controle kwijt. Het gaat gepaard met diverse lichamelijke en geestelijke stressklachten. Het evenwicht 1, 2, 3 herstellen lukt je even niet. Toch hoeft je surmenage niet lang te duren. Maak je een pas op de plaats en pak je de oorzaken aan? Dan zit je na maximaal een half jaar weer goed in je vel. Negeer je de stressklachten echter? Ga je maar door en door? Dan kun je letterlijk opbranden en een burn-out krijgen.

5 veelvoorkomende oorzaken van overspannenheid

Waarom je last krijgt van surmenage verschilt van persoon tot persoon. Hieronder een overzicht met de belangrijkste redenen.

1. Alledaagse gebeurtenissen

Het lijkt misschien stom, maar zelfs alledaagse zaken kunnen veel stress geven en surmenage in de hand werken. Denk aan de file waar je elke ochtend en middag in staat. De brug die dagelijks opengaat als je naar je werk rijdt of stoplichten die altijd op rood springen als je aankomt rijden. Gewone kleine dingen waar je weinig aan kunt doen, maar die je op den duur zo irriteren dat je bij de gedachte alleen al gestresst raakt, je uit je evenwicht brengen en die je niet meer op een effectieve en gezonde manier het hoofd biedt.

2. Chronische overbelasting op je werk en/of privé

Ook je privéleven, je werk of een combi ervan kunnen overspannenheid veroorzaken. Heb je bijvoorbeeld de zorg voor een ziek familielid op je genomen? En heb je daarnaast een betaalde baan en gezin? Dan kan dat lange tijd goed gaan. Tot plots een van je kinderen ziek wordt of je werkomstandigheden – inhoud, voorwaarden en dergelijke – veranderen. Je houdt opeens onvoldoende energie over en hebt niet genoeg tijd om je op te laden. Duurt dat enige tijd? Dan ga je over je eigen grenzen heen met als gevolg: overspannenheid.

3. Levensgebeurtenissen

Behalve dagelijkse irritaties en chronische overbelasting kunnen ook ingrijpende gebeurtenissen in je leven je overspannen maken. Het gaat hierbij niet alleen om vervelende dingen, zoals het overlijden van een naaste, echtscheiding, slachtoffer zijn van geweld of je baan verliezen. Juist ook fijne en leuke gebeurtenissen kunnen veel stress geven en je behoorlijk uit balans brengen. Bekende voorbeelden zijn een huwelijk, verhuizing of geboorte van je kind.

4. Persoonlijke eigenschappen

Trouwens, je persoonlijkheid kan ook bijdragen aan overspannen raken. Ben je perfectionistisch ingesteld? Vind je het moeilijk grenzen te stellen? Ben je prestatiegericht? Zet je je altijd in voor meer dan de volle 100%? Heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel? En vind je het moeilijk hulp aan anderen te vragen? Dat zijn perfecte ingrediënten voor surmenage. Ze maken je gevoeliger voor stress, omdat je niet aan de rem trekt. Je blijft maar doorgaan tot je het gewenste resultaat hebt behaald.

5. Leefstijl

Tot slot kan de manier waarop je leeft en werkt je eveneens vatbaarder maken voor de gevolgen van stress. Eet je ongezond en onregelmatig? Drink je veel koffie en alcohol? Slaap je maar een paar uur per nacht? Doe je onvoldoende aan lichaamsbeweging? Draait je leven voornamelijk om je werk? En plan je nauwelijks tijd in voor leuke en ontspannende activiteiten? Dan pleeg je roofbouw op je lichaam en geest. Uiteindelijk vermindert dat je weerstand met surmenage tot gevolg.

Tot slot: Wil je overspannenheid voor zijn? Krijg dan zicht op je stressbronnen en pak ze aan. Op deze website vind je volop tips om stress te verminderen en in balans te blijven. Klik hier

Wat zijn jouw ervaringen met surmenage? Heb je er weleens last van gehad? Hoe heb je het opgelost? Je bevindingen lees ik graag.

Meer Artikelen

13 reacties Plaats reactie

  1. Pas weer aan het werk na bijna 1 jaar revalidatie en 3 maanden ziekenhuis waarvan 2 psychiatrie. Diagnose: surmenage met conversie stoornis als gevolg… herken mij volledig in het verhaal. Altijd maar blijven doorgaan, tot het veeeeel te laat is. Mijn lichaam had letterlijk opgegeven. Kon niets meer zelf. Heb ongeveer half jaar in rolstoel gezeten. Blij dat deze periode voorbij is en hopen het nooit nog te moeten meemaken…

    Beantwoorden
    • Goeie moed Melissa ! Bij mij op t werk zeiden ze dat t raar is dat ik zolang ziekteverlof had en toch buiten mocht komen ! Niet alle ziektes zijn fysiek

      Beantwoorden
  2. Beste Melissa, Wat ben je een moedige vrouw. Dank voor het delen. Het is een hele weg die je moet bewandelen om weer te kunnen herstellen van surmenage met conversie stoornis. Blijf nu mild en vol compassie naar jezelf. Wilskracht is mooi, maar niet wanneer het je zoveel klachten geeft. Warme groeten, Albert Sonnevelt

    Beantwoorden
  3. Beste Albert,

    Op dit moment ben ik erg overspannen en ik denk (nog) niet burnout.
    Afgelopen maanden zijn bijna een hel te noemen, herken mezelf niet meer. De persoon beschreven bij punt 4 dat ben ik. Mijn dieptepunt heb ik op dit moment, maar nu ik na veel te lang doorgaan keuzes heb gemaakt daar niet meer mee door te gaan, voel ik al enig verlichting. Daarbij geeft veel lezen over en zo (be)grip krijgen op wat er nu met me aan de hand is ook al wat meer rust. Ik heb de grootste stressor uit mijn leven verbannen en met de overige ben ik bezig. Dat lukt helaas niet van de ene op de andere dag. Het ergste van hoe ik me nu voel vind ik dat het lichaam niet tot rust komt. Beven, trillen, hartkloppingen en van kleine dingen/geluiden schrik ik enorm. Ook het gevoel dat je kan hebben in je hoofd dat je letterlijk gek wordt is heel beangstigend. Maar wat wil je, als je hoofd 24/7 bezig is met doodsangst en je je hartslag continue scant. Mijn taak is om weer vertrouwen te krijgen in mijn lichaam en vertrouwen op mijn gevoel, want dat laatste heb ik veel te lang genegeerd, tegen beter weten in. Mijn dieptepunt was echt dat ik niet meer van mijn bed durfde te komen en zorgde helemaal niet meer voor mezelf, terwijl ik echt iemand ben die veel aandacht aan mezelf besteed.
    Ik stond begin deze week op het punt te beginnen aan AD en mijn huisarts weer opgebeld. Ze vond het goed, maar nu ik weer momenten heb dat ik me mezelf weer voel en ik actie heb ondernomen om mentaal en fysiek weer beter te worden, vraag ik me af of het niet ook anders kan. Ik heb altijd geroepen dat ik niet aan de AD ga. Ik hou sowieso al niet van medicatie en slik nauwelijks wat.
    Savonds en sochtends drink ik kamille thee en ik heb bach rescue spray wat ik soms gebruik. Heeft u nog tips wat betreft alternatieve “medicatie” die mij kunnen ondersteunen op mijn pad om weer beter te worden?

    Ps: Dank voor deze site en uw podcasts, ik heb er veel aan.

    Beantwoorden
    • Lieve Jessie
      Ten eerste wil ik je bedanken voor jouw openheid en moed. Je bent een dappere vrouw die bereidt is om alles aan te pakken.
      Anti Depressiva kunnen helpen bij angst en paniekstoornissen. Wanneer je daar niet afhankelijk van wil zijn of worden, dan kan je in overleg met een natuurarts ook vragen om Hypericum. Dit St. Janskruid is vele malen wetenschappelijk onderzocht en heeft bewezen een krachtig natuurlijk alternatief te zijn voor reguliere AD.
      Verder geloof ik in de combinatie van gesprekken (bijv. Cognitieve gedragstherapie) veel fysieke beweging in de natuur en ondersteuning met medicatie. Deze driehoek is een solide basis om jouw omschreven klachten op een effectieve manier aan te pakken.
      Ik wens je veel sterkte en een voorspoedig herstel.
      Hrt grt Albert

      Beantwoorden
  4. Hallo ik ben van 2013 beginnen sukkelen met longontsteking en open hartoperaties.nadien zijn ze op mijn werk mij beginnen pesten om geen aangepast werk te geven als gevolg problemen mijn lichaam begon onder druk te staan ,waardoor infecties en operaties op kwamen dagen .En moest van van verzekering verplicht gaan werken .met als resultaat dat ik nu met surmenageklachten zit ik ben een 54jaar dat voltijds altijd gewerkt heeft van mijn 19jaar en alleen een kind groot gebracht.Ik neem 1pilleke antidepressieve in . Grtj mrose

    Beantwoorden
    • Beste Depetter, er zijn veel manieren om hier mee verder te gaan. Ik adviseer je om hiervoor een gespecialiseerd coach/ therapeut in de arm te nemen. Kies heel selectief en vertrouw daarin op je intuïtie. Hartelijke groeten, Albert

      Beantwoorden
  5. Mijn doctor heb mij ook surminage diagnose ik ben al drie werken thuis van de ziekte in begin was echt moeilijk om te vechten ik wil altijd sterk blijven en doorwerken mijn lat is te hoog soms ik voel niets meer op eens was ik aanhuielen ik kan niet tegen lawaaie druk op de weg en genieten ik kan ik niet ik wil niemand zien ook allen thuis gebleven ik proberen vechten maar dat lukt niet ik heb gewoon mijn zelf laten gaan toegeven en rust mijn licham niets gedaan nu ik voel mij al beter positieve denken en proberen te genieten ik weet van mijzelf ben ik sterk vrouw maar soms moet ik respecteren mijn licham rust geven ik ben al blij ben ik al beter voel juist nog energy krijgen

    Beantwoorden
    • Beste Marilyn,

      surmenage is altijd een signaal dat er een aantal zaken uit balans zijn in je leven. Je zal dus naar de oorzaak van je probleem moeten gaan. Ik adviseer je om een professionele hulpverlener in de arm te nemen. Want het blijft lastig om je eigen oorzaken te doorzien.

      Hartelijke groet Albert

      Beantwoorden

Laat een reactie achter