Stress oplossen met kleine herstelmomenten

Tijd nemen voor jezelf is een keuze. Tijd is op deze planeet een vast gegeven dat bepaald wordt door de stand van de aarde ten opzichte de zon. Met andere woorden je hebt er geen invloed op.

Tijd is niet te managen. Je kunt alleen jezelf managen…Of nog anders gezegd; “Je kunt de wind niet veranderen, de stand van de zeilen wel”

Sta even stil

Wat zou er in je leven veranderen als je beter in staat zou zijn om anders met jouw tijd zou omgaan?

Als je daar even over nadenkt dan komen er snel antwoorden als:
Meer rust, meer genieten, meer tijd voor mezelf, meer stilstaan bij de kleine dingen van het leven, minder stress, minder frustratie en ga zo maar door.

Herstelmomenten zijn een levensvoorwaarde

Lekker even lui achterover gaan hangen lijkt tegenwoordig een luxe. “Maak nog maar wat extra overuren” wordt er al snel gezegd. Ik moet presteren. Toch zal geen enkele topsporter conditie kunnen opbouwen als er geen evenwicht is tussen de hoeveelheid inspanning die hij levert en het evenredige aantal uren ontspanning dat daar tegenover staat.

Elk orgaansysteem van het lichaam heeft herstelmomenten ingebouwd om te kunnen regenereren: de luchtwegen hebben na iedere uitademing een adempauze, het hart heeft na elke keer dat het bloed de aorta in stuwt, een moment waarop het bloed even lijkt te worden stilgezet. De sensoren in het hart controleren dan het bloed op samenstelling, temperatuur, zuurstofgehalte enz. Het is een fase van stilstaan en bezinning. Hoe is het op dit moment met mij? Hoe sta, zit, lig, loop ik er nu bij?

Tijd nemen voor jezelf kan overal

Wanneer je een beetje creatief bent, zie je overal mogelijkheden om jezelf even lekker te ontspannen. Ik werd pas geleden door BNR geïnterviewd over stress in de file. Daarin gaf ik aan dat je zelfs in de auto prima herstelmomenten kunt creëren.

In deze Podcast kan je mijn interview met BNR nog even terugluisteren. (duurt ongeveer 3 minuten en er komen 2 Microbreaks in voor)

Zin om een herstelmoment uit te proberen?

Deze oefening doe ik dagelijks bij mezelf om weer tot rust te komen. Ik noem hem: ‘De omgeving waarnemen.’

Terwijl je rustig doorleest, word je jezelf bewust van de omgeving waar je nu bent:

Temperatuur: Hoe is de temperatuur? Warm, koud, behaaglijk.

Licht: Veel of weinig licht? Te fel of gedimd, zacht diffuus of koud wit licht.

Geluid: Harde of zachte geluiden? Natuurlijke geluiden, onnatuurlijke geluiden veroorzaakt door machines of anderszins, regelmatige of plotselinge geluiden.

Geur: Prettige of onprettige geuren? Fris of muf, natuurlijke geuren of kunstmatige. Rustgevende of irritante geuren.

Zuurstof: Is er voldoende zuurstof in de ruimte of is het er benauwd?

Afgeschermd: Voelt het veilig in jouw ruimte of kan er plotseling iemand binnenkomen. Word je bekeken of voelt het vrij?

Huiselijk: Ben je in een huiselijke omgeving of is het er zakelijk?

Ondergrond: Zit of lig je op een prettige, comfortabele ondergrond of is het hard of op den duur zelfs pijnlijk?

Veranderen of accepteren

microbreaksIs er iets in jouw omgeving dat je NU kunt veranderen waardoor je jezelf prettiger voelt? Zo ja; sta dan op en doe het meteen. Zo nee; omarm in gedachte de omgeving waar je nu bent en kom langzaam maar zeker in een gevoel van acceptatie door bewust 5 keer rustig in en uit te ademen.

Begin met een uitademing of een zucht. Blaas even alle spanning uit je lichaam. Wacht vervolgens totdat het lichaam zelf aangeeft dat het weer zuurstof nodig heeft; de inademing komt vanzelf, daar hoef je niets voor te doen.

Je hoeft geen adem te halen, je wordt geademd.

Sta het gevoel toe dat je niets hoeft te doen, je mag ontspannen in de houding waarin je nu bent.

Wat doe jij zelf regelmatig om even een herstelmoment te nemen?

Deel jouw ervaring  hieronder zodat we van elkaar kunnen leren

8 gedachten over “Stress oplossen met kleine herstelmomenten

  1. ‘Gewoon ‘ 5 minuten zitten met een kop thee en het enige dat ik doe is genieten van de tuin. Mijn gedachten even op 0. En wat ben ik trots als dat lukt! 😉

    • Beste Mirjam,

      Dank voor jouw ontspanningstip! Het lijkt zo simpel, maar tijd maken voor jezelf is tegenwoordig lastiger, dan je zou denken. Inderdaad iets om trots op te zijn wanneer dat lukt! Ik wens jou ontspannen feestdagen.

      Hartelijke groeten,

      Albert Sonnevelt

  2. Weet : All we need is the air that we breath : bedenk : Imagine all the people : adem 5 tellen in, houd 3 tellen vast, blaas 8 tellen uit , roep gevoelens op van ontvangen liefde , een portie DHEA hormoon is uw beloning

  3. Ik ga soms even op een stoel naast mijn hond zitten en ik doe mijn ogen dicht.
    Ondertussen aai ik heel zachtjes mijn hond.
    Zij begint dan heel diep te ademen en geniet ervan.
    Ik ook trouwens.
    Dat doe ik regelmatig en ik knap er helemaal van op.

  4. Beste Emilie, ook zo’n waardevolle tip! Huisdieren blijken een positief effect te hebben op de levensverwachting van mensen. Het is de kracht van aanraking die je er aan kan herinneren dat je verbonden bent met alles wat leeft. Dat gevoel van contact is zo geruststellend 🙂 Daar ga ik zeker nog eens een blog over schrijven! Hartelijke groeten,
    Albert Sonnevelt

  5. Ik neem regelmatig en bewust kleine herstelmomenten door, zoals Albert ook al schrijft, even bewust te ademen, je adem heb je altijd bij je en is op die manier een prachtig “ontspanningsinstrument”. Verder vraag ik mij dan even af hoe is het op dit moment eigenlijk met mij? Wat voel/denk/ervaar ik en waar in mijn lijf voel ik dat? Even aandacht daarvoor. Nog eens ademen en dan verkwikt weer verder.

    • Beste Anna, Dank voor jouw waardevolle aanvulling. Tijdens het ontspanningsmoment jezelf ook een vraag stellen. Dat geeft nog meer bewustzijn op hetzelfde moment. Een mooie bekrachtigende vraag zou kunnen zijn; ‘ Waar ben ik op dit moment dankbaar voor?’

  6. Op z’n tijd heerlijk naar de sauna gaan, geeft mij een herstelmoment ……daar genieten van de rust en de warmte op je lichaam, een gezonde maaltijd en een lekkere groene smoothie voor de inwendige mens en als afsluiting een heerlijke gezichtsbehandeling of een fijne (energetische) ontspanningsmassage. De gedachte hieraan geeft me al ontspanning ! 🙂
    Ook een heerlijke (bos)wandeling geeft mij ontspanning en als je dan om je heen kijkt en beseft hoe mooi de natuur is in alles wat bloeit en groeit ben ik dankbaar, dat ik hiervan mag en kan genieten. Alles is er al !!!
    We hoeven enkel en alleen te genieten ……voelen, ruiken, kijken, luisteren, (aan)raken, open staan en te ontvangen ….in dat wat er al is !
    Warme groet,
    Antoinette 🎆

Een reactie plaatsen