Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Stress is niet de oorzaak, maar het gevolg

‘Als ik geen stress meer heb, is mijn probleem opgelost.’ Dit is een veel gehoorde opmerking. Maar stress is niet het probleem. Het is een te hoge basisspanning die is opgebouwd als gevolg van een langdurige periode van onbalans.
Iedere dag opnieuw ben je bezig om een evenwicht te vinden tussen de prikkels die op je af komen en hoe je daar op moet of wil reageren.

Zeker in deze tijd krijg je een overdosis aan indrukken op je af. Niet alleen in de vorm van informatie, onnatuurlijke geluiden, vervuiling enz. Maar ook vanuit je lichaam zelf dat zich staande probeert te houden met een overgevoelig immuunsysteem, allergische reacties en een hormonale verschuivingen.

Waar ligt de bron van je te hoge stressniveau? Welke belangrijke keuzes moet je nu maken om meer rust en controle te krijgen in je leven? Hieronder volgen een aantal adviezen om de werkelijke oorzaak van je stress aan te pakken.

Ga terug naar een ontspannen moment
Het is niet zo moeilijk om de bron van je spanning te ontdekken. Je hoeft alleen maar terug te gaan naar een moment in je leven dat je NIET gespannen was… Waar was je toen? Wat deed je daar? Was je alleen of samen met anderen? Welke factoren waren daar aanwezig die jou een ontspannen gevoel gaven? Welke geuren, kleuren , smaken hielpen jou om een compleet gevoel van balans te ervaren? Was je in de natuur of juist thuis op de bank met een mooi boek? Waren het de natuurgeluiden of juist bepaalde muziek die jou het ultieme gevoel van een stressvrij moment?

Zodra je weet wat jou helpt om tot ontspannen te komen, is het ook mogelijk om te kijken wat je UIT balans haalt..

Spanning begint met een gedachte
Het is belangrijk om voor jezelf na te gaan, welke gedachte er in je opkomt wanneer je stress gaat ervaren. Het is meestal een conclusie die je trekt over jezelf die negatief is. Gedachten als; ‘Het lukt me niet. Ik ben niet goed genoeg. Ik heb het niet onder controle. Anderen zullen me wel een sukkel vinden..enz.’ Zodra er dit soort gedachten in je opkomen, dan is er vrijwel direct ook een negatief gevoel. Angst, verdriet of boosheid kunnen plotseling vanuit het niets naar boven komen.

Over die emotionele prikkels ga je dan weer nadenken. En dit geeft weer een bevestiging van je gevoel. Zo houdt je jezelf gevangen in een negatieve stressspiraal.

De bron van je spanning is dus een gedachte, een interpretatie, over jezelf ten opzichte van je omgeving.

Zo pak je de oorzaak van je stress aan
Begin met het in kaart brengen van je stressverhogende gedachten. Koop een schriftje of een dagboek en houdt dagelijks de momenten bij dat je negatief denkt over jezelf of je omgeving.

Wanneer je dit ongeveer een week hebt gedaan, ga je hoogst waarschijnlijk bepaalde patronen in je gedachten ontdekken. In de komende blog’s wil ik je graag helpen hoe je die kunt gaan doorbreken.

Meer Artikelen

Laat een reactie achter