Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Sport geeft energie en verbetert je gezondheid. 6 positieve effecten!

Sport geeft energie. Door je dagelijks lichamelijk in te spannen, word je fitter, zit je beter in je vel en gaat je huid stralen. Maar dat niet alleen. Ook je gezondheid heeft baat bij geregeld sporten. Zo verhoogt regelmatig bewegen je weerstand, verklein je overgewicht en verminder je de kans op hart- en vaatziekten. 6 gezondheidseffecten van regelmatig sporten.

 1. Sporten geeft energie en bevordert je nachtrust

Ben je een lichte slaper? Of kost het je moeite de slaap te vatten? Sport dan meer. Bewegen bevordert je nachtrust. Span je je vier keer per week zo’n 20 minuten lichamelijk in? Door een flink stuk te fietsen, te joggen of stevig te wandelen in de buitenlucht? Je slaapt dan niet alleen beter in, maar je slaapt ook dieper. Bijkomend voordeel is dat je de volgende dag uitgerust en met nieuwe energie wakker wordt.

2. Sport geeft energie en bestrijdt vermoeidheid

Ga je het liefst lui op de bank hangen als je uit je werk komt? Omdat je je moe voelt? Jammer, want van fysieke inspanning pep je enorm op. Sport geeft energie en zorgt voor een fit gevoel. Trek je sportschoenen en –kleding aan. Ga naar buiten, adem die frisse lucht in en beweeg actief. Zo stimuleer je onder andere je bloedsomloop, krijg je meer zuurstof binnen en krijg je een minder moe gevoel.

Je gaat je al een stuk kwieker voelen door gewoon alledaagse activiteiten in de buitenlucht te ondernemen. Wandel in je lunchpauze een stuk, doe boodschappen op de fiets, ravot met je kinderen in het park en parkeer je auto een kwartier van je werk.

3. Strakker in je vel met sporten

Sport geeft energie, maar zorgt ook dat je strakker in je vel gaat zitten. Zeker als je regelmatig sport beoefent. Door lichamelijk actief te zijn behoud je spiermassa en zie je er gezond en vitaal uit. Wil je afvallen? Dan is minder en gezonder eten in combinatie met meer beweging aan te raden. Niet alleen vermindert je vetpercentage, maar krijg je ook meer spieren. Bovendien wordt je figuur beter, ziet je huid er mooier uit en neemt je gehele fitheid toe.

4. Regelmatig bewegen verbetert je conditie

sport geeft energieSport geeft energie maar ook een betere conditie! Beweeg je regelmatig? Dan merk je dat aan je conditie. Je bent minder snel buiten adem. Wil je je conditie verbeteren? Kom dan in actie en span je lichamelijk regelmatiger in. Onder andere wat vaker fietsen, meer wandelen, je huis grondig schoonmaken en standaard de trap nemen kunnen al zorgen voor een betere conditie.

Wil je het wat grondiger aanpakken? Begin met joggen, zwemmen, tennissen, skaten, squashen, voetballen enzovoort. Loop overigens niet te hard van stapel. Begin rustig aan en bouw het langzaam op. Zo blijf je gemotiveerd en voorkom je blessures. Beweeg je zo’n 5 keer per week 30 minuten? Matig tot intensief? Dan merk je ook: sport geeft energie en zorgt eveneens voor meer vitaliteit.

5. Minder risico op hart- en vaatziekten

Meerdere keren per week sporten heeft een positieve invloed op hart- en vaataandoeningen. Of je nu gaat hardlopen, zwemmen, fietsen en dergelijke. Door regelmatig fysieke beweegactiviteiten te ontplooien houd je niet alleen je bloeddruk op peil, maar ook je cholesterolgehalte.

Naast sporten zijn ook je auto wassen, een avondwandeling maken, stofzuigen en tuinieren kleine lichamelijke inspanningen die een positief effect op je gezondheid hebben.

6. Regelmatig sporten bestrijdt stress

Sport geeft energie en helpt stress bestrijden. Ben je gestresst? Dan maak je stresshormonen aan. Sport je wekelijks meerdere keren? Dan worden die hormonen afgebroken. Tevens maakt je lichaam tijdens het sporten endorfines aan. Deze gelukstofjes zorgen ervoor dat je je relaxter voelt en prettiger in je vel zit wat vervolgens weer bijdraagt aan meer energie.

Conclusie: sport geeft energie zorgt ervoor dat je een vitaler leven krijgt. Probeer uit te vinden welke soort sport bij jou past en blijf bewegen!

 

Meer Artikelen

8 reacties Plaats reactie

  1. ik sport 6 keer per week ik leef gezond ik maak iedere dag smoeties ik kan het iedereen aan rade
    ik voel mij goed ik heb lymklier kanker ge had ben genezen door mijn kracht gr lies

    Beantwoorden
  2. Naast het woord sporten komt het woord bewegen gelukkig vaak voor in dit artikel want niet iedereen heeft zin in sporten. Bewegen volgens de ismakogie-methode van professors Anne Seidel geeft hetzelfde of zelfs nog een beter effect. Deze bewegingsleer richt zich op goed bewegen tijdens je dagelijkse werk en bezigheden. Goed (gaan) zitten, (gaan) staan, bukken, tillen, reiken, draaien, lopen, bewegingen die je de hele dag tigkeer doet. Door de de coördinatie vanuit de hersenen, samenwerking, linker- en rechterhersenheft, geeft zit zowel lichamelijk en geestelijk een goed gevoel. Je komt meer in balans met jezelf en je omgeving. Zelf eens uitproberen? Op mijn website staat iedere maand een nieuw item en ik heb een dvd uitgegeven met 18 filmpjes met basisoefeningen. Gewoon eens uitproberen en een tijdje blijven doen. Kijk op http://www.ismakogieCW.nl

    Beantwoorden
    • Beste Corry, dank voor het delen. Jouw betrokkenheid met het onderwerp helpt gegarandeerd weer anderen. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

      Beantwoorden

Laat een reactie achter op corry westgeest, praktijk voor ismakogie Reactie annuleren