Slechte gewoonte afleren? 6 adviezen om je gedrag te veranderen!

Slechte gewoontes zijn er in allerlei soorten en maten. Van roken, veel drinken en ongezond eten tot te laat naar bed gaan, nagelbijten en uitstelgedrag. Met veel van die gewoontes stop je liever vandaag dan morgen. Ze zijn bijvoorbeeld slecht voor je gezondheid, werkprestaties en maken je ongelukkig. Toch val je ondanks je inspanningen telkens terug in je oude patroon. Dat is niet raar, want mensen zijn gewoontedieren. In dit artikel adviezen om je slechte gewoonte te doorbreken.

Waarom is het moeilijk een slechte gewoonte aan te pakken?

Een slechte gewoonte is als die oude afgedragen, maar o zo comfortabele jas. Die heerlijk zit, prettig aanvoelt en je beschermt tegen kou en regen. De jas ziet er niet meer uit. Is versleten tot op de draad en hoort eigenlijk in de voddenmand, maar alleen al de gedachte aan afstand doen, maakt je verdrietig en misschien wel een beetje bang. Zo is het eigenlijk ook met een slechte gewoonte. Diep in je hart weet je dat je dat het beter is te veranderen, maar je ziet er als een berg tegenop. Want net als die versleten jas is een slechte gewoonte vertrouwd en biedt houvast. Immers, die sigaret of nagelbijten helpt je te ontspannen als je stress hebt en dat snackje als je tv kijkt vind je gezellig. Stop je met roken, nagelbijten of snacken? En vervang je het niet door een andere gezonde routine? Dan is de kans groot dat je binnen no-time terugvalt in je oude patroon als je spanningen hebt of het gezellig is. Dat is namelijk de macht van de gewoonte. Een routine die je kent en je – ondanks dat het slecht is – een goed gevoel geeft.

Zo reken je af met een slechte gewoonte! 6 adviezen

Gelukkig kun je de gewoonte die je dagelijkse leven saboteert afleren. Eenvoudig is het niet, maar met de juiste tactiek, een flinke dosis discipline en doorzettingsvermogen kun je je oude slechte gedragingen stapje voor stapje omzetten in goede gewoontes en onderdeel laten worden van je nieuwe leefwijze. Hieronder 6 direct toepasbare adviezen.

1. Creëer een positieve mindset

Wil je met je slechte gewoonte aan de slag? Benader de verandering positief. Denk niet van: ‘ik moet niet’ of ‘ik mag niks’. Dat werkt negatief en boezemt angst in om te falen. Formuleer je gedragsverandering positiever. Zeg liever dat je gezondere keuzes wenst te maken.

2. Doe het stapje voor stapje

Wil jij slechte gewoontes afleren? Begin dan in het klein. Kies één enkele slechte gewoonte die je wilt doorbreken. Je kans op succes is dan groter dan wanneer je het roer rigoureus 180 graden omgooit. Wil je meer bewegen? Begin dan bijvoorbeeld met 10 minuten langer te zwemmen, lopen, fietsen enzovoort dan daarvoor. En voeg en na twee weken nog eens 10 minuten bij. Zo beweeg je na een maand ongemerkt heel wat meer minuten per dag en bouw je langzaam een nieuwe gezonde gewoonte stap voor stap op.

2. Informeer anderen van je voornemen en/of vraag hulp

In je eentje de kar trekken als het gaat om afleren van een slechte gewoonte kan best moeilijk zijn. Bedenk daarom hoe fijn het is een steuntje in de rug te krijgen van bijvoorbeeld familie, vrienden en collega’s. Door je te simuleren de goede keuzes te maken. Anderzijds is het ook een vorm van sociale controle die je gemotiveerd houdt op moeilijke momenten.

3. Maak je nieuwe gewoonte aantrekkelijk

Wil je graag meer bewegen? Maar slaag je daar na ettelijke pogingen niet in? Combineer het afleren van je slechte gewoonte met een aantrekkelijke bezigheid. Spreek je wekelijks thuis of in het café met een vriend of vriendin af om even bij te kletsen? Onder het genot van een hapje en drankje? Verander die routine door vanaf nu af te spreken op de sportschool, tennisbaan of in het zwembad en ga samen bewegen. Zo trek je nog wel met die vriend of vriendin op, maar vervang je het nietsdoen door een actieve bezigheid. Houd je dat enkele maanden vol? Dan is de kans groot dat je een nieuwe goede gewoonte hebt gecreëerd.

4. Gun jezelf de tijd om te veranderen

Om een gewoonte aan te leren of oude gedragingen te veranderen kost tijd. Gun jezelf die ook. Verwacht dus niet binnen 1 of 2 weken dat je nieuwe leefwijze een gewoonte is. Dat duurt langer. Gemiddeld duurt het zo’n 66 dagen voor een nieuwe routine is ingebed. Zo blijkt uit een onderzoek door Philippa Lally en anderen van de University College of London dat gepubliceerd is onder de titel: ‘How are habits formed: Modelling habit formation in the real world’. Daarbij is de voorwaarde dat je die gewoonte dagelijks doet, zodat het een vaste plek in je systeem krijgt waar je op den duur niet meer over na hoeft te denken.

5. Ken je zwakke punten

Ander gedrag aanleren, is best lastig. Of je nu niet meer wilt snoepen, je minder druk wilt maken, vroeger op wilt staan enzovoort. Inventariseer vooraf je valkuilen en bedenk oplossingen om je zwakke momenten de baas te blijven. Maak bijvoorbeeld een lijst met allemaal fijne dingen die je kunt doen als je slechte gewoonte de kop opsteekt. Heb je een zwak moment? Ga dan een activiteit van je leuke dingen lijst doen. Dat geeft je een goed gevoel en voorkomt dat je niet terugvalt in je oude gedrag.

6. Blijf gemotiveerd en beloon jezelf regelmatig

Gewoontes afleren en volhouden moet natuurlijk wel leuk blijven. Dat zorgt dat je gemotiveerd blijft. Beloon jezelf daarom regelmatig als je op de goede weg bent. Zo houd je het leuk voor jezelf om aan je nieuwe gewoonte te werken.

Heb je ervaring met het afleren van je slechte gewoonte? Ik ben benieuwd hoe je hebt aangepakt. Geef je reactie of deel je tips hieronder.

Meer Artikelen

5 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Ik heb mezelf afgeleerd om inplaats van ‘hun’ nu ‘hen’ te gebruiken wanneer het moet en wanneer je ‘hun’ moet zeggen. Ik ben er heel erg op gaan letten wanneer ik praatte en ik verbeterde mezelf dan ook. Daarnaast liet mijn moeder me ook na denken als ik het fout zei. Dit heeft denk ik wel ruim een half jaar of langer geduurd voordat ik het echt goed kon. Ikzelf betrap me er op dat ik andere mensen met die fout wil verbeteren , omdat ik het nu niet meer mooi en goed vind klinken wat ik vroeger dus wel vond.

    • Beste GuoXin, dank voor jouw reactie en het delen van jouw ervaring. Hartelijke groet, Albert

  2. Wij maken op dit moment een app die je helpt om slechte gewoontes onder controle te krijgen door foto’s te nemen. De app is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde aanpak van verslavingen en slechte gewoontes. Probeer ‘m maar, hij is in de app-store te vinden en heet KickYourHabits.

Geef een reactie