Slapeloze nachten kunnen leiden tot depressie. Zo voorkom je dat.

Slapeloze nachten met als gevolg slaaptekort, is een van de meest voorkomende symptomen bij een depressie. Dit is erg vervelend omdat je daardoor erg vermoeid raakt en de klachten van somberheid en neerslachtigheid daardoor alleen nog maar erger kunnen worden. Lees daarom onderstaande tips om slaaptekort te voorkomen.

Slapeloze nachten? Maak je hoofd leeg

Een van de redenen waarom mensen met een depressie slecht slapen en daardoor last krijgen van slaaptekort is omdat ze in bed gaan liggen malen en nadenken, met als gevolg slapeloze nachten. Het is daarom belangrijk om je hoofd zoveel mogelijk ‘leeg te maken’ voordat je gaat slapen.

Dit kun je doen doordat je voordat je gaat slapen nog een film kijkt of een boek gaat lezen. De kans is dan groter dat je daarover na gaat denken als je in bed ligt in plaats van over je eigen problemen. Als dit niet werkt dan kun je ook proberen te denken aan iets waar je gelukkig van wordt, bijvoorbeeld een mooie reis die je altijd al hebt willen maken. Stel je voor dat je echt op reis gaat en wat je dan allemaal zou gaan zien.

Probeer je te ontspannen

Slapeloze nachten

Als je met een gespannen gevoel naar bed gaat dan is het niet zo gek dat je last hebt van slapeloze nachten. Probeer daarom voordat je gaat slapen iets te doen waar je ontspannen van raakt. Een warme douche of een lekker bad werkt altijd heel ontspannend.

Bovendien stijgt je lichaamstemperatuur waardoor je automatisch al moe wordt. Als je ook nog eens ontspannende etherische oliën toevoegt die ontspannend werken zoals lavendel en kamille dan is de kans groot dat je je helemaal rozig voelt en lekker in slaap valt.

Ga op tijd naar bed

Mensen met een depressie hebben de neiging niet naar bed te willen en daarom veel te laat te gaan slapen. Dit is niet verstandig omdat je je alleen maar slechter zult voelen wanneer je je vermoeid voelt. Ga daarom gewoon op tijd naar bed. Ook als je niet op tijd op hoeft te staan is het belangrijk om niet hele nachten door te halen omdat je ritme dan helemaal verstoord wordt. Probeer daarom een normaal slaapritme aan te houden en sta ook op tijd op ’s ochtends. Een ritme is belangrijk om slapeloze nachten te voorkomen.

Ga sporten

Als je depressief bent heb je waarschijnlijk helemaal geen zin om te sporten maar toch is dit verstandig. Door middel van sport maken je hersenen namelijk serotonine aan waardoor je je een stuk beter zult voelen. Daarnaast werkt het ontspannend en zul je een stuk beter slapen als je ’s avonds gaat sporten.

Vermijd oppeppende middelen

Wanneer je slecht slaapt is het slim om oppeppende middelen te vermijden. Hierbij valt te denken aan cafeïne in koffie, thee en energie drankjes maar ook drugs kun je beter links laten liggen, om slapeloze nachten te voorkomen. Vooral ook omdat je bij een depressie al last hebt van een verstoorde hormoonhuishouding is het niet verstandig om drugs te gebruiken.

Gebruik bij voorkeur geen chemische kalmerende middelen

Slaapproblemen hebben altijd een dieperliggende oorzaak. Die los je met medicijnen niet op. Je verlegt daarmee het probleem. Als je echt slecht in slaap komt dan kunnen tijdelijk natuurlijke kalmerende middelen een uitkomst bieden. In eerste instantie kun je homeopathische middelen gebruiken zoals valeriaan of bijvoorbeeld kamille of ginseng thee.

Ga ondertussen wel op zoek naar de oorzaak van je slaapproblemen met een deskundige arts, psycholoog of coach.

Meer Artikelen

5 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Het kan in ernstige gevallen nodig zijn tijdelijk slaapmedicatie te slikken als de oorzaak niet acuut gevonden en opgelost kan worden. Slaapmedicatie, ook chemische middelen kan levens redden. Dat heb ik als sociaal werker in een crisisopvang frequent meegemaakt.

    • Beste Sam, dank voor het delen. Jouw betrokkenheid met het onderwerp slapeloosheid helpt gegarandeerd weer anderen. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

  2. Ik ben 15 en lig soms in m’n bed te denken over mijn problemen.
    Ik luister meestal wat rustige muziek en dan adem ik 4 tellen in,7 tellen je amen inhouden en dan 8 tellen uit ademen want dan loopt je hardslag naar beneden en gaat je ademhaling meteen langzamer waardoor je rustig word en dus moe…

  3. Kon mijn verhaal zijn Nettie.

    Heb ook alle adviezen en supplementen getest ,maar alleen oxazepam en Temazepam hielp.

    Ik denk zelf dat het probleem is dat je bang bent dat je weer niet slaapt en die knop niet kan uit zetten .
    Gelukkig slaap ik nu weer een paar dagen zonder pillen na 2 maanden

  4. Een reactie op het niet kunnen slapen. Het is zo’n 6 jaar geleden begonnen van de een op de andere dag…niet kunnen slapen! Er komt geen slaap?! een nachtje gaat, het tweee nachtje ook nog wel en dan nacht drie. Die zorgt er dan voor dat je die volgende ochtend je niet lekker voelt. Huilerig, chagrijnig, geirriteerd etc. Dan ga je van alles inzetten zoals idd een wandeling voor het slapen, een warme douche of bad, slaapthee etc. Maar slaap ho maar! Dan uiteindelijk toch naar de huisarts met de vraag wat kan ik doen? Temazepam gekregen voor korte tijd. Ja toen ik kon ik wel slapen natuurlijk. Dan weer eens geprobeerd zonder en weer geen slaap. In en uit bed etc. Dus nu zoveel jaren later toch met slaappil die ik eerst gewoon laat liggen en wil het niet lukken om in slaap te komen heb ik een escape. Soms lukt het en vaak ook niet. Ik zou zo graag op eigen kracht willen slapen. Dan wordt je soms echt wel depressief van. Hoe wel ik een positief persoon ben wordt het me wel moeilijk gemaakt.

Geef een reactie