Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Rust in je hoofd: 8 manieren om geestelijk te relaxen!

Geen rust in je hoofd? Door drukte op je werk, een hectisch gezinsleven en tig sociale verplichtingen? Voelt het aan alsof je continu rondzoeft in een achtbaan? Op een bepaald moment breekt dat je op. Je bent moe, snel geïrriteerd, hebt weinig fut en voelt je ongelukkig. In dit artikel lees je hoe je ontspant en je denkhoofd tot bedaren brengt.

1. Werk met je handen

Bezig zijn met je handen helpt om je af te leiden van het gemaal in je hoofd. Eenvoudigweg, omdat je je focust op een andere activiteit die je aandacht vergt. Dus, ga lekker in de tuin werken. Wroet in de aarde. Bak een overheerlijke taart of knutsel een bouwwerk van hout, papier et cetera. Trouwens? Ook tekenen of kleuren is een fijne manier om afleiding te vinden en rust in je hoofd te krijgen.

2. Ga bewegen

Of je nu gaat hardlopen, fietsen, wandelen, tennissen, skeeleren of wandelen. Je lichamelijk inspannen zorgt ervoor rust in je hoofd te krijgen. Niet alleen omdat je tijdens het bewegen op je ademhaling moet letten, maar ook omdat je bij matige inspanning gelukshormonen aanmaakt die je een prettig gevoel geven.

3. Houd je bezig met het nu

Onrustgevoelens ontstaan nogal eens doordat je denkt aan straks. Maar, waarom zou je je daar druk om maken? In de tussentijd kan er nog zo veel veranderen. Beperk daarom je gedachten tot dit moment, het nu. Het eten dat je eet. De autorit die je maakt. De was die je opvouwt. Het stofzuigen van de kamer. Je werktaak. Laat je gedachten niet afdwalen naar morgen, overmorgen of volgende week. Richt je op wat je nu doet. Zo zorg je voor meer rust in je hoofd.

4. Visualiseer wat je onrustig maakt

Maak je je bijvoorbeeld druk over een belangrijke presentatie? Een aanstaande sollicitatie? Ontmoeting met je ex? Probeer voor jezelf dan eens het gebeuren te visualiseren en repeteer hoe het zal gaan. Doe je ogen dicht, haal rustig adem en probeer zo levendig mogelijk de toekomstige gebeurtenis te visualiseren. Deze oefening helpt om je tot rust te komen. Immers, in je onderbewustzijn heb je al een keer de gebeurtenis meegemaakt en dat vermindert de spanning en zorgt er tevens voor dat je beter bent voorbereid op de werkelijke situatie.

5. Reserveer me-time

rust in je hoofdGeen rust kunnen vinden, komt nogal eens doordat je te weinig tijd voor jezelf neemt. Tijd om even bij te tanken, lekker te ontspannen en de boel de boel te laten. Maak er een routine van om regelmatig me-time te reserveren in je agenda. Gewoon een momentje helemaal voor jezelf. Waarin je geen rekening hoeft te houden met anderen. Om lekker te niksen. Een boek te lezen. Naar je lievelingsmuziek te luisteren. Langs de vloedlijn te wandelen.

6. Knuffel wat vaker

Ervaar de kracht van het knuffelhormoon oxytocine. Dat komt vrij bij lichamelijk contact en helpt je onder andere om minder gestresst te zijn en tot rust te komen. Vraag of geef daarom als je het druk hebt de mensen van wie je houdt vaker een innige knuffel. De warmte en intimiteit ervan helpen je ontspannen. Zorgen dat je je fijner voelt en dragen uiteindelijk bij aan meer rust in je hoofd. Of trakteer jezelf in stressvolle periodes eens op een massage!

7. Declutter

Oftewel: ruim op! En doe dat regelmatig. Maak lijstjes met wat je echt moet doen en niet mag vergeten. Zeg nee tegen zaken waar je geen tijd voor hebt. Focus je op één taak tegelijkertijd en stop met multitasken. Het draagt bij aan rust in je hoofd. Ik vergelijk het weleens met een pc. Als je die niet regelmatig opschoont gaat het apparaat traag werken. Je geest werk eigenlijk exact hetzelfde. Als je alles wat je nog moet en wilt doen probeert te onthouden, wordt het op den duur een rommeltje en functioneert je geest niet meer optimaal. Daarom: declutter je hoofd en houd je bezig met wat je echt belangrijk vindt!

8. Nog meer tips voor rust in je hoofd

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om geestelijk meer rust te ervaren. Bijvoorbeeld door dagelijks ademhalings- of meditatieoefeningen te doen. Ook elke dag een half uurtje inplannen om die zoemende (pieker)gedachten van je af te schrijven is een prima remedie tegen onrust in je denkhoofd. Of zoek een luisterend oor. Praat over wat je onrustig maakt. Je hart luchten helpt om rustiger te worden.

Hoe zorg jij ervoor dat het rustig is in je hoofd? Je ervaringen en tips lees ik graag!

Meer Artikelen

12 reacties Plaats reactie

  1. Goed stuk!
    Wat ik geleerd heb is om 24 uur per dag minder te ademen in frequentie en volume. Via de neus en door de buik. Dat maakt me heel relaxed. Dat doe ik via de Buteyko adem methode. Daar geef ik al enige tijd cursussen in. Het mooie is dat het ook helpt bij verschillende chronische aandoeningen.

    Groet,
    Rene van den Heuvel
    Buteyko adem trainer, personal medical trainer en vitaliteitstherapeut.
    Zie http://www.gezondeademhaling.nl

    Beantwoorden
    • René, het zou mooi zijn als de Buteyko methode mij ook had geholpen. Mijn probleem met chronische hyperventilatie is dat, zodra ik aan ademen denk, ik direct benauwdheid ervaar. Helaas de cursus afgemaakt. Het zou correcter geweest zijn dat mijn therapeut mij had doorverwezen. Ik heb later informatie ingewonnen bij een Buteyko therapeut. Deze therapeut zei gelijk dat voor dit probleem een andere therapie nodig is. Had ik dit eerder geweten dan had ik kosten en moeite kunnen sparen. Ik geloof echter nog steeds in de goede werking van de Buteyko methode voor anderen. Echter voor mij niet en is helaas mijn geld weg.
      Warme groet,
      Maria

      Beantwoorden
      • Beste Maria,
        Van dit bericht had ik geen melding gezien, dus ik reageer nu pas. Bekend wat je zegt, het komt voor dat alleen de gedachte aan ademhaling al stress oplevert. Bij jou is het benauwdheid, maar ik heb ook mensen getraind die angstig werden als ze zich concentreerden op hun ademhaling. Dan gaan we altijd terug naar de basis en dat zijn ontspanningsoefeningen. Hoe gaat het nu met je chronische hyperventilatie, ik hoop dat je daar inmiddels verbetering in hebt gekregen.
        Groet,
        René

        Beantwoorden
    • Hey Rene, dank voor het delen. Op die manier maken we de wereld steeds bewuster en kunnen we de stress in het leven weer terug in balans brengen. Hartelijke groeten, Albert

      Beantwoorden
  2. Hallo
    Ik ben een denker kan dingen moeilijk los laten.
    En is het voor mij moeilijk om je hoofd leeg te schudden,
    al zal ik dat graag willen. Toch beetje bij beetje heb ik geleerd, hoe met je
    omgaan. o.a door ademhalings oeveningen daar ben ik druk mee bezig.

    Beantwoorden
  3. Ha Albert, in een grijs verleden ben ik je wel eens tegen gekomen binnen Randstad. Daar ben ik inmiddels na 27jaar(!) weg, waarvan de laatste 10 jaar interne coach. Je zei toen dat je dacht dat wij elkaar nog wel eens tegen zouden komen….;-) Inmiddels mijn eigen coachingspraktijk (www.Via-ML.nl). Ik meen mij te herinneren dat je dit stuk al eerder hebt gepubliceerd. Het heeft toen een aantal van mijn kandidaten goed geholpen (ik had kopietjes gemaakt). Waarvoor dank. Ik zou het eigenlijk nu wel op LinkedIn willen plaatsten. Mag dat? Hartelijke groet, ML van Berkel (Via-ML Coaching)

    Beantwoorden
    • Hallo ML., het is prima als je dat op LinkedIn plaatst met bronvermelding en een link naar de website. Leuk dat je je eigen coachingspraktijk hebt. Via mijn website http://www.coachplek.nl help ik coaches zoals jij. Neem eens een kijkje! Veel succes met alle goede dingen die je doet. Hartelijke groet Albert

      Beantwoorden
    • Beste oudshoornandre, dank voor je reactie. Ik adviseer je bij de huisarts langs te gaan. Veel succes. Hartelijke groeten Albert

      Beantwoorden

Laat een reactie achter