Redenen om meer te slapen. 7 argumenten!

Redenen om meer te slapen zijn er in overvloed. Echter het allerbelangrijkste argument om meer te slapen is dat het goed is voor je gezondheid. Zowel geestelijk als lichamelijk. Zo verhoogt voldoende slaap je weerstand en zorgt dat je zenuwstelsel goed functioneert. Ook belangrijke redenen om meer te slapen zijn dat je emoties een plek geeft en informatie adequaat opslaat. Hieronder de belangrijkste argumenten om meer te slapen op een rij.

 

1. Je bent zó onhandig

Je gooit een kop thee om óf stoot je voet tegen het bed. Dat overkomt iedereen wel een keertje. Maar ben je erg vermoeid? Dan nemen onder andere je reflexen en reactievermogen af en is de kans op kleine onhandige ongelukjes groter. Want slaapgebrek zorgt dat je motorische vaardigheden minder precies worden. Zo ben je minder gefocust, reageer je langzamer en ben je minder precies.

2. Je bent zeer emotioneel of raaskalt

Barst je zonder directe aanleiding uit in tranen? Of sla je soms complete onzin uit? Dat kunnen redenen zijn om meer te slapen. Door slaapgebrek krijgen je hersenen niet de kans emotionele gebeurtenissen en andere informatie op de juiste manier op te slaan en te verwerken. Als gevolg daarvan kun je dus emotioneel worden óf praten als een kip zonder kop.

3. Je hebt trek in junkfood

Ook zin hebben in vet, calorie- en suikerrijk eten, kan komen door slaaptekort. Omdat te weinig slapen ertoe bijdraagt dat je lichaam minder leptine aanmaakt dat je honger stilt. Tegelijkertijd produceert je lichaam extra ghreline. Dit hormoon wekt je eetlust op en zorgt dat je plots vooral behoefte aan junkfood en snoep hebt. Wanneer je moe bent, wil je een snelle oppepper en dat is precies wat dat voedsel je biedt. Slaap je stelselmatig te weinig? Dan kan overgewicht op de loer liggen.

4. Je bent steeds snotterig en voelt je grieperig

Verkoudheidjes die elkaar telkens opvolgen, kunnen redenen zijn om meer te slapen. Slaaptekort ondermijnt namelijk het immuunsysteem. Je lichaam krijgt namelijk niet de tijd zich te herstellen en aan te sterken waardoor je vatbaarder wordt voor virussen en infecties.

5. Je bent erg vergeetachtig

Krijg je te weinig nachtrust? Dan vermindert de kwaliteit van je geheugen. Het krijgt namelijk onvoldoende tijd om zich te herstellen, waardoor je weer fris en uitgerust opstaat. Er is zelf een Engelse studie (Centrum voor Slaaponderzoek van de Loughborough Universiteit) waaruit blijkt dat een uurtje minder slapen dan de gewenste 8 uur je telkens ongeveer 1 IQ-punt kost. Vergeetachtigheid is daarom ook een van de redenen om meer te slapen.

6. Je hebt moeite met concentreren

redenen om meer te slapenHeb je moeite om je te concentreren? Op je werk of tijdens het autorijden? Wellicht goede redenen om meer te slapen. Want als je gedachten steeds afdwalen, je knikkebollend achter je autostuur zit of gesprekken niet goed kunt volgen, dan kan gebrek aan slaap de oorzaak zijn. Doe jezelf een plezier en ontwikkelen een vast en regelmatig slaappatroon. Zeker weten dat je beter uitgerust bent en minder moeite hebt met concentreren.

7. Extra redenen om meer te slapen

Er zijn nog meer redenen om meer te slapen. Gebrek aan slaap kan je behoorlijk opbreken, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Andere signalen dat je meer slaap nodig hebt, zijn:

 – Een vale huid en dof haar

Slaaptekort kan daar de oorzaak van zijn, omdat tijdens je slaap de huid- en haarcellen vernieuwen. Te weinig slaap kan dit proces in de war sturen. Dus houd het schoonheidsslaapje in ere.

 – Je bent angstig en nerveus

Te weinig slapen zorgt dat je ’s nachts niet uitrust en je lichaam niet de kans krijgt de dagelijkse stress af te bouwen. Het gevolg? Je voelt je steeds moe, je wordt snel nerveus en je loopt het risico angstgevoelens te ontwikkelen als je niet meer rust neemt.

– Je bent prikkelbaar en ongeduldig

Ook onvriendelijk zijn, geïrriteerd reageren of boos worden om het minste of geringste zijn kernmerken van slaapgebrek. Door slaaptekort laadt je batterij niet op en kun je last krijgen van het spreekwoordelijke korte lontje.

– Diverse (lichamelijke) klachten

Eveneens leidt regelmatig te weinig slapen tot allerlei vage lichamelijke ongemakken en klachten zonder dat een ziekte daar de oorzaak van is. Zo zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en spierpijn bekende symptomen die erop kunnen wijzen dat je meer slaap nodig hebt. Herken je een van de genoemde signalen? En ben je lichamelijk niet ziek? Bekijk dan nog een keertje alle bovengenoemde redenen om meer te slapen.

Heb jij andere redenen om meer te slapen?  Wat doet niet genoeg slapen met jou? En hoe ga je hiermee om?

Laat het mij weten, plaats je reactie onderaan dit artikel!

Meer Artikelen

5 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Heb laatste half jaar last gehad van angsten, hoofdpijn, duizeligheid,…. Dokter schreef me antidepressiva voor. Maar ik weigerde. Hersenscan gedaan, niks. Hart onderzocht, niks. Psycholoog gegaan, hielp niks. Ademhalings oefeningen, hielp soms… Uiteindelijk per toeval een nacht zonder man geslapen en voelde me geweldig!! Nu slapen we apart en ik ben genezen. Hij snurkt erg, maar doordat ik zo moe was, werd ik er zelfs niet meer wakker van. Zodat ik niet eens besefte dat mijn slaap verstoord was!

    • Beste Maurits, Dank voor jouw feedback. Ik hoop dat je regelmatig op deze manier mag blijven inspireren! hrt grt Albert Sonnevelt

  2. Dank voor dit artikel :). Het beschrijft de gevolgen van slaaptekort goed.

    Ik kamp al sinds mijn 8ste met slaapproblemen. Wat ik ook merk is dat je makkelijk in een vicieuze cirkel terechtkomt. Je wordt bijvoorbeeld geïrriteerd van het wakker liggen en slaapt daardoor nog minder. Of door het slaaptekort voel je meer angst en dat weerhoud je weer van slapen. Of door het gebrek aan concentratie maak je je drukker om deadlines en daardoor kan je weer niet slapen, terwijl je om al die dingen te verhelpen je slaap juist nodig hebt. Daarbovenop word je van slaaptekort makkelijk overprikkeld en als je overprikkeld bent of gewoonweg te moe, dan slaap je ook niet. Gek genoeg lijk je een beetje energie nodig te hebben om in slaap te kunnen vallen (en dan bedoel ik uiteraard geen nerveuze energie).

    Het is dus erg moeilijk te doorbreken en ik slik dan ook (minder verslavende) medicijnen, ook al helpt dat maar deels. Ik zou medicatie overigens niemand aanraden, tenzij het echt niet anders kan, want als je het niet inneemt is het probleem nog groter dan daarvoor.

    Wat ik wel heb gemerkt dat helpt, maar waar je dan ook weer energie voor nodig hebt ;), is veel bewegen in de buitenlucht. Sowieso sporten en/of yoga. Meditatie om meer orde in je hoofd te krijgen. Niet teveel achter de tv en de laptop. Iets in bed doen dat je ontspannend vindt (ook al raden sommige sites dat niet aan). En slapen met oordoppen!

    Sterkte iedereen met de gevolgen van slaaptekort en hopelijk vinden we ooit een manier om tot rust te komen!

Geef een reactie