Psychische problemen schaden je gezondheid. 9 tips!

Psychische problemen drukken een stempel op je gezondheid. Ben je mentaal unhappy? Dan pieker je, slaap je slecht, heb je nergens zin in, eet je ongezond, voel je je futloos enzovoort. Je hebt eenvoudigweg nergens zin in. Trek je je het liefst helemaal terug. Dat is niet goed voor je. Zeker als het lange tijd duurt. Heb je een dip? Zit niet bij de pakken neer. Kom in actie! Je welzijn heeft er baat bij. 9 tips om je psyche en gezondheid een oppepper te geven!

 1. Maak van je hart geen moordkuil

Praat met mensen die je vertrouwt. Lucht je hart en vertel wat er aan de hand is. Het helpt. Loop er zeker niet alleen mee door, want in je eentje verzand je weldra in gepieker en gemaal zonder dat je je psychische problemen oplost. Je gaat je er alleen maar slechter door voelen. Ook de droeve gedachten van je afschrijven, tekenen of zingen kan een goede uitlaadklep zijn.

2. Psychische problemen? Breng structuur in je leven

Zit je in de put? Misschien lig je het liefst de hele dag in bed, eet je niet of ongezond en besteed je weinig aandacht aan je persoonlijke hygiëne. Verzet je daartegen. Zorg voor structuur en regelmaat. Ga op vaste tijden naar bed en sta bijtijds op. Eet gezond en zeker 3 maaltijden per dag. Kies voor fruit, verse groenten en zet geregeld vette vis als zalm en makreel op je menu. Laat comfortfood als frisdranken, vette snacks, koek en snoep staan, want die voedingsmiddelen putten je. Drink volop water, zodat afvalstoffen gemakkelijk je lichaam kunnen verlaten. Was je bij het opstaan en trek schone kleren aan. Hoe raar het ook klinkt maar op een bepaald moment voel je je echt prettiger.

3. Onderneem leuke dingen

Ja, ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar kleine activiteiten ondernemen leiden je gedachten af en helpen je ontspannen. Ook als je er totaal geen zin in hebt en psychische problemen ervaart. Zet jezelf ertoe iedere dag iets ontspannens te ondernemen. Blijf niet alleen thuis, maar ga naar buiten en kom onder de mensen. Maak een wandeling met een vriend, bezoek een museum, ga ravotten met je kids, kook een gezonde maaltijd en nodig vrienden uit. Leuke en fijne dingen doen verzet je sombere gedachten.

4. Sport regelmatig

Okay, je hoofd staat er niet naar. Toch helpt dagelijks bewegen je psychische problemen bestrijden. Want lichamelijke inspanning –30 minuten per keer – zorgt dat er onder meer endorfines vrijkomen. Dit zijn geluksstoffen die je happy maken. Daarbij zorgt sporten dat je energie krijgt. Gewoon proberen je zult merken dat je gemoedstoestand geleidelijk aan beter wordt.

5. Heb dagelijks contact met familie en vrienden

psychische problemenMisschien sluit je het liefst de hele wereld buiten als je psychisch niet lekker in je vel zit. Wil je geen andere mensen zien. Realiseer je dat je isolement daardoor alleen maar groter wordt en je je problemen niet oplost. Zoek dagelijks contact met familie en vrienden, want sociaal actief zijn is goed voor je gezondheid. Ga op bezoek bij of nodig mensen uit. Want bij familie en vrienden kun je gewoon jezelf zijn. Mag je klagen, huilen, schreeuwen, knuffelen, lachen, stil zijn… Doen.

6. Stop je sombere en malende gedachten

Doorbreek je piekergedachten door actief aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door elke dag een piekermomentje in te stellen. Dus een vast tijdstip mag je bijvoorbeeld 15 minuten malen. Ook kun je je piekergedachten afleiden door in je handen te klappen en zeggen: Stop! Zo dwing je jezelf vervolgens aan wat anders te denken. Of schijf je piekergedachte op en laat het daarna direct los. Piekeren lost namelijk niets op. Je raakt er alleen verder van in de put en dat beïnvloedt je gezondheid negatief.

7. Mijd stimulerende middelen

Koffie, roken, alcohol en andere stimulerende middelen zijn allerminst gezond. Zo zorgt veel koffie drinken ervoor dat je gespannener wordt door de hoeveelheid cafeïne die je binnenkrijgt. Voor nicotine geldt hetzelfde. En alcohol maakt je ogenschijnlijk rustiger, maar versterkt ook je sombere gemoedstoestand. Bovendien slaap je slechter door alcohol. Heb je psychische problemen? Drink cafeïnevrije koffie of kies voor groene thee. Rook niet en drink geen alcohol en mijd andere stimulerende middelen.

8. Los je problemen stap voor stap op

Zit je psychisch in de knoei dan wil je daar graag het liefst in één keer vanaf. Helaas, werkt het niet zo. Je lost je problemen het beste op door het stapsgewijs te doen. Maak een lijstje en neem telkens een ding die je wilt aanpakken. Ben je klaar? Streep erdoor en op naar het volgende punt. Focus je telkens alleen op 1 punt van je lijst. Zo houd je het overzichtelijk en behapbaar. Overigens? Staar je niet blind op 1 enkele oplossing Soms zijn er meerdere manieren op je psychische problemen te boven te komen. Besef je dat en blijf reëel. Wat zich geleidelijk aan heeft opgebouwd, breek je niet in 1 dag af.

9. Zoek externe hulp

Houden je psychische strubbelingen langer dan14 dagen aan? Maak een afspraak met je huisarts of schakel zelf externe hulp in. Er zijn tegenwoordig online goede zelfhulpprogramma’s die je geleidelijk aan uit je dip helpen. Ook praatgroepen met gelijkgestemden kunnen je ondersteunen of zoek contact met bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon. Blijf zeker niet te lang in je eentje aanmodderen.

Heb jij in het verleden last gehad van psychische problemen? Deel jouw ervaringen. Hoe ben je er weer bovenop gekomen? Wat heb jij gedaan om je psychische problemen aan te pakken? 

Meer Artikelen

9 reacties Voeg ook een reactie toe

    • Ja voor mij ook
      Ben 45 en al ruim 6 jaar depressief eral paar keer voor opgenomen geweest maar niks helpt.antiedeprie werken niet . slapen lukt ook niet .het is overleven elke dagen nacht weer. Ja waarvoor leef je dan?
      Ik weet het niet meer…

      • Beste Inge, blijf met veel compassie voor jezelf toch de juiste stappen zetten. Het leven vraagt om beweging. Veel sterkte, Albert Sonnevelt

  1. Beste Anneke en Maria,

    Anneke geeft aan dat zij ME heeft. Bij ME is sporten heel erg lastig. Ook ik heb ME. Ik ben 53 maar ik kan op het punt van ‘sporten’ minder dan een bejaarde. En daar moet ik vervolgens nog een week voor boeten ook, in de vorm van nog extremere vermoeidheid, die dan mijn dagelijks functioneren nadelig beinvloedt. Voor mensen met ME is dat het dilemma. Als je maar even teveel doet, verergert het de klachten. Toch is bewegen nodig, ook voor mensen met ME.
    Het enige wat voor mij werkt is: fietsen op de hometrainer, in de laagste versnelling. Beginnen met 2x per dag 3 minuten, opbouwen met een minuut per week. Als ik die dag andere fysieke inspanning heb gehad, zoals boodschappen doen, die dag niet fietsen, de volgende dag weer wel. Zo zal iedere ME’er zijn eigen evenwicht moeten vinden.

  2. tegen vermoeidheid helpt brandnetel. even mee verwarmen in de soep, dan is de brand eraf. als je niet aan verse brandnetel kunt komen helpt elke dag 2 kopjes thee ook.
    en uiteraard weinig of geen suiker gebruiken, ook geen witmeel . eventueel beetje ongeraffineerde rietsuiker als je niet helemaal zonder suiker kan. groet, maria

  3. Door An,
    je klachten herken ik. Migraine is door medicatie over gegaan, maar ik was inmiddels ook door de overgang.
    ik ga op een clubje; BEWEGEN VOOR OUDEREN, ik ben 1 van de jongsten, maar voel me er goed bij.
    Mensendieck helpt ook.
    tegen de vermoeidheid ben ik anders gaan eten, nog gezonder. géén E-nummers, geen varkensvlees, schaal-en schelpdieren. géén rauw vlees, geen haas.
    Gek genoeg helpt ook tegen de pijn en vermoeidheid om aan krachttraining te doen, al of niet in de sportschool.
    ga ook elke dag naar buiten, weer of geen weer, en dank je Schepper voor alles wat (een beetje) meeviel.
    ik hoop dat je hier iets aan hebt. groet, Maria

  4. Inderdaad stress maak je (chronisch)ziek.
    Ik heb al van kinds af stress , ben nu 49 het wordt alleen maar erger .
    allerlei soorten therapie gedaan maar het wordt alleen maar erger.
    Daarbij heb ik ook nog M.e , migraine en fibromyalgie .
    Als je dit alles al zo lang heb is er niemand meer die nog naar je vraagt of omkijkt.
    Door de M.E is sporten en leuke dingen doen vrijwel uitgesloten.
    je heb ook je verplichtingen zoals verjaardagen enz. die slokken al genoeg energie op.
    geloof me als je iets heb wat niet aan de buiten kant te zien is geloven mensen je niet en haken ze al snel af.
    Ik zou hierover een A4tje vol kunnen schrijven .
    Liefde ,begrip en steun zijn erg belangrijk , maar die mensen moet ik nog tegen komen,
    een gezond mens vermijd liever een ziek mens (als het langer dan een paar weken duurt)
    Een rolstoel da,s pas echt.
    Groeten anneke

    • Beste Anneke,

      Bedankt voor jouw openhartige mail.

      Een rolstoel is inderdaad tastbaar en visueel bewijs van een beperking en stelt mensen sneller in staat om zich hieraan aan te passen.

      Probeer voor jezelf helder te krijgen waar jouw stressgevoelens vandaan komen en of je er iets aan kan doen.
      Ook na jaren therapie kan je nog tot inzichten komen die je wellicht kunnen helpen.

      Focus op de leuke dagen die je nog wél kan beleven, geniet van een avondje uit eten of ga naar de film.

      De laatste tip die ik je mee wil geven is: Ga op zoek naar lotgenoten en probeer ervaringen uit te wisselen, er zijn vast forums op internet te vinden. Je bent hierin niet alleen.

      Ik wens je erg veel sterkte en kracht toe.

      Met vriendelijke groet,

      Albert Sonnevelt

      • Hallo, ook ik zit helemaal niet goed in mijn vel,heb heel veel spanning in mijn lijf en vooral in mijn keel het lijkt wel of die dicht geknepen wordt en daardoor het gevoel alsof ik moet stikken,is natuurlijk niet zo maar het voelt zo, slik Lorazepan doe regelmatig ontspannedsoefeningen maar het helpt allemaal niet echt,Heeft iemand een tip voor mij of waar ik steun kan vinden bij lotgenoten? en hoe kom ik op zo;n site? ik hoor graag van jullie ,met vriendelijke groetjes Gineke

Geef een reactie