Perfectionisme: 5 tips om je perfectie los te laten!

Perfectionisme kan een prima drijfveer zijn om je doelen te bereiken. Je doet je best en gaat ervoor. Dat geeft plezier en maakt je trots. Op zo’n moment is het een positieve motivator. Maar, perfectie kent ook zijn negatieve kanten. Je moet heel veel en 100% inzet is nooit genoeg. Dat geeft veel druk, vreet tijd en energie plus het werkt angst, chaos en stress in de hand. Perfectionisme is dan geen fijne eigenschap meer. Het is een valkuil die je belemmert je doelen te halen. In dit artikel leer je hoe je je perfectionisme loslaat.

Tips om met je perfectionisme af te rekenen

Wil je je streven naar perfectie loslaten? Meer ontspannen leven en je beter voelen? Zo pak je dat aan.

1. Denk niet in alles of niets

Een van de kenmerken van perfectionisme is denken in termen van alles of niets. Een middenweg bestaat niet. Want dan faal je. Maar is dat reëel? Perfectie bestaat immers niet. Was dat wel het geval? Dan zag de wereld er een stuk mooier en vredelievender uit. Of niet soms? Staar je daarom niet blind en blijf realistisch.

2. Fouten maken mag. Heus!

Bang zijn om fouten te maken óf alleen de fouten zien die je maakt, typeert een perfectionist. Dat werkt angst in de hand. Bovendien zie je zo wat er wel goed gaat over het hoofd. Beter is – en prettiger voor je gemoedsrust – je te richten op wat je goed doet. Waardeer jezelf om wie je bent en wat je kunt! Fouten maken is wat je doet, niet wat je bent.

3. Accepteer jezelf

Wees tevreden met wie je bent en hoe je dingen oppakt. Leer van wat je bereikt en doe er een volgende keer je voordeel mee. Dus, praat jezelf niet in de put als een project mislukt of wanneer je met tegenslagen te maken krijgt. Accepteer het en zie het als een les. Die je goed van pas komt een volgende keer.

4. Leg de lat niet té hoog

perfectionismeTorenhoge verwachtingen van jezelf hebben en dus vinden dat je perfect moet presteren, werkt teleurstellingen in de hand. Overdrijf niet zo! Leg de lat liever wat lager, zodat je je doel haalt. Stel daarna je volgende doel enzovoort. Want, met heel veel kleine haalbare doelen bereik je eveneens je einddoel. En… waarschijnlijk met meer gemak en meer plezier dan je voor mogelijk houdt.

5. Geef jezelf complimentjes

Stilstaan bij de successen die je haalt is goed. Het geeft je kracht en energie om een volgende stap te nemen. Daarom: kraak jezelf niet af, maar geef jezelf een welgemeend schouderklopje of trakteer jezelf op een lekkere lunch, mooi boek et cetera. Je verdient het. Ook als het resultaat niet naar wens was. Je inspanningen mogen beloond worden!

6. Perfectie is supersaai

Ja, echt waar. Stel je eens voor: altijd het perfecte antwoord geven. Naar het perfecte schilderij kijken. De perfecte kleding dragen. De perfecte vakantie vieren. Enzovoort. Dan is er toch niets meer om naar te streven? En trouwens? In imperfectie schuilt toch ook schoonheid?

7. Doe minder je best

Oké, het zal best moeilijk zijn, maar leg je perfectionisme eens aan banden. Stel jezelf als doel voor de 80% te gaan. Nee, je bereidt geen perfecte taart. Niet een perfect 4-gangenmenu en ook je huis is niet van zolder tot kelder perfect opgeruimd en schoon. Probeer het gewoon. Je overleeft het echt. Bovendien is de kans groot dat anderen het niet eens in de gaten hebben. En is dat wel het geval? Haal dan je schouders op, want er kan altijd wat mislopen waardoor het niet perfect is.

Heb je ook last van perfectionisme? Laat weten hoe je daarmee omgaat.

17 gedachten over “Perfectionisme: 5 tips om je perfectie los te laten!

  1. ” Afrekenen met je perfectionisme ” ? Ga met je perfectionisme om:
    Wees warm en kijk met liefde naar jezelf.
    Mededogen.
    Houd van jezelf.
    Alsdan wordt dat perfectionisme minder relevant.

    • Helemaal mee eens, Adriaan. En het mooie van zo’n relaxte houding naar jezelf is dat je die automatisch ook gemakkelijker naar andere -gelukkig- imperfectionisten gaat innemen…..
      Wat ook helpt is jezelf wat minder serieus te nemen, zodat zelf-relativering een feestje wordt!

    • Adriaan heeft gelijk 95 % van de mensen houd niet vanzichzelf en dit is verantwoordelijk voor 95 % van alle psychologische problemen en stress.
      In ’69 was er 6,9 % van de tijd stress , in ’15 70 % ! (thank god) In het dierenrijk is er 1 % van de tijd stress , dus u kunt de degeneratie van democratie , religie en kapitalisme goed begrijpen (((((

      • In de natuur is er 70 keer (700 %) minder stress dan in het vrije democratische geciviliseerde westen !! Terwijl je nota lekkere benen in de natuur een leeuw tegen kunt komen die naar de op zeker heerlijke billen van je dame kijkt . . terwijl je damn de voordeursleutel niet kunt vinden ))
        AndrAculA

      • Beste Andreiko A.S. van Koeverden, mijn aandacht werd getrokken door de cijfers die u noemt. Kunt u mij de studie aanwijzen waarin die cijfers onderzocht zijn? Ik zou er namelijk graag meer over leren!

        • Waarde Alexander ,
          Hoewel ik 2,5 maal het maksimum salaris bij de Koninklijke Shell kon verdienen , ben ik 20 jaar gaan bestuderen wat er fout is aan de Democratie , Geloof en Capitalisme , en hoe het te vervangen. Dit doe ik al 30.000 uur. Ik heb als enige in semie kommunistic WitRusland 12 jaar 500 – 1100 man aan het werk gehad. Dus die getallen zijn profesioneel ingeschat.

          groeten ,
          Andreiko

  2. Perfectionisme heeft ook met vertrouwen te maken. Als je perfectionisme los kunt laten, kun je meer bij jezelf komen en als je weet wie jezelf bent dan pas kun je ook meer en beter open staan voor een ander en is er ook meer ruimte voor vertrouwen…. dat geeft verbondenheid en maakt een mens ook meer blij. Ik zeg ook altijd ” LACH …en de wereld lacht terug! “

    • Waarde Antoinette ,
      Slim en waar en mooi )) Alleen noem ik bij jezelf komen leren van jezelf te houden , de grootste ziekte van het capitalisme (( Slim om op 85 % klaar te zijn , want ander kom je nooit klaar en blijft de brief in je computer zitten . .
      Als je de wereld wil verbeteren google dan Andreiko a.s,. van Koeverden , of beter gebruik Yandex die laten het eerlijk zien. En vind je niet dat vertrouwen eigenlijk liefde en houden van is ? Ps mag ik een stout grapje maken : als je te perfectionistisch ben ga dan eens stout gekleed met een vriendin stappen , ik knap dar altijd vet van op , vooral als )))*(((

  3. Ik heb in mijn leven een aantal belangrijke lessen geleerd die me helpen tevreden te zijn met wat ik presteer.
    1. Ik rond iets af als het voor 85% klaar is (volgens mijn norm!). Een ander ziet dat vaak als tussen de 95 en 105% (zijn norm!) Op deze manier maak ik iets af binnen een redelijke tijd en stel ik me open voor aanvullingen en verbeteringen van anderen.
    2. Ik heb geen uitgesproken talenten maar kan van alles. Ik heb geleerd deze veelzijdigheid als deugd te zien en om hem in te zetten. Ik kijk vaak breder naar een probleem en kom met creatievere oplossingen dan een ander.
    3. Ik mag op mijn mening of beslissing terugkomen. Vroeger durfde ik mij niet in een discussie te mengen. Ook durfde ik geen toezeggingen te doen omdat ik de consequenties niet kon overzien. Nu zeg ik waar ik op dit moment van overtuigd ben. Mocht later blijken dat de zaken anders liggen, zeg ik dat en licht het toe.
    4. Nee-zeggen wordt geaccepteerd. Daar verbaas ik me nog steeds over!

    • Ik herken mezelf hier zo goed in! Ik heb het gevoel dat ik op de rand van een burnout zit. Ik ben erg prikkelbasr zou het liefst alles achter me willen laten en weggaan. Overal waar ik kijk zie ik onafgemaakt werk thuis op kantoor en dat terwijl ik continue op scherp sta en van hot naar her ren tot ik er letterlijk bij neerval (slapen lukt daarentegen wel welliswaar met wakkerworden met de gedachte omg ik moet zoveel doen vandaag). Ik weet niet waar ik moet beginnen ik denk nu soms ik last alles vallen het hoeft niet meer het lukt me toch niet. Zo veel energie tijd en moeite en dan nog kritiek en ondankbaarhrid … zeg dan nikd …. ik wil schreeuwen…

      • Beste Zahra,
        Dank voor jouw reactie op mijn blog. Het is wel duidelijk dat je de grens hebt bereikt.
        Er zijn 4 dingen die je mag leren: Beter je grenzen aangeven, veel eerder hulp vragen, ontdekken wat nu de werkelijke prioriteiten zijn en meer herstelmomenten inplannen.
        Dat is een heleboel en ik snap dat zeker niet alles tegelijkertijd kan. Begin met één van de 4 die jou direct meer energie gaan geven.
        Vraag aan een stresscounselor, coach of therapeut om begeleiding, want het blijkt lastig om dit alleen op te lossen.
        Warme groeten, Albert Sonnevelt

  4. misschien behoor ik ook tot bij de perfectionisme want ik heb vrijwel alle symptomen ik moet nog steeds een manier vinden om daar beter leren mee om te gaan

  5. Ik ben vroeger heel veel gepest .en daardoor als ik nu een fout maak .krijg ik een heel down gevoel in mijn lichaam en dan zie ik alleen dat .Ik probeer hier af te komen dan zeg ik andere dingen maar mijn gevoel blijft

    • Beste Monique, dank je wel voor jouw reactie. Het is verstandig om een keer met een therapeut/psycholoog te babbelen. Veel succes gewenst.
      Met vriendelijke groet, Albert.

Een reactie plaatsen