Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Paniekaanvallen; pak ze aan in vijf stappen

Paniekaanvallen kunnen je leven grondig verpesten. Ontdek hoe je in vijf eenvoudige stappen jezelf kunt bevrijden van deze beklemmende angst. Gun jezelf de ruimte om weer te genieten van de alledaagse dingen.

Paniekaanvallen houden je voor de gek

Tachtig procent van de dingen waar je bang voor bent, die komen niet uit. Ga maar na; ‘Hoe vaak heb je niet gedacht dat je te laat zou komen, maar was je toch precies op tijd?’ Of de momenten dat je bang was dat je een flinke uitbrander zou krijgen en het uiteindelijk met een sisser afliep. Bij paniekaanvallen is die angst nog een graadje erger. Dan word je overvallen door intense momenten van spanning, waarbij je bang bent dat je doodgaat, de veiligheid te verliezen, gek wordt  of flauw dreigt te vallen.

Daarbij krijg je sterke stressreacties  zoals; hartkloppingen, benauwdheid, hyperventilatie, duizeligheid, zweten, tintelingen, een droge mond en wiebelige benen. Hierdoor heb je het gevoel dat je jezelf in een levensbedreigende situatie bevindt, terwijl er geen werkelijke reden voor is.

Je lijf houdt je in feite voor de gek. Dit is op zich al bijzonder beangstigend, want je krijgt het  gevoel dat je alle controle over je lichaam verliest.

De strijd tussen je hoofd en je buik

In je hoofd weet je waarschijnlijk best wel dat je niet bang hoeft te zijn voor het podium, de straat, het vliegtuig, de lift, de supermarkt of de bioscoop. Maar je lichaam heeft in die situatie al lang alarm geslagen. De irrationele reactie lijkt vanuit je buik te komen. Daar voel je meestal de onrustige spanning als eerste opkomen. In werkelijkheid komt de primaire angstprikkel door de amygdala, het angstcentrum  dat vlak bij je hersenstam zit.

Je eerste angstimpuls is vervolgens om te vechten, te vluchten of te bevriezen. Deze  oerprikkel is bedoeld om te kunnen overleven in een situatie waarin je mogelijk dood kunt gaan. Toch doen deze gelegenheden zich in werkelijkheid nog maar zelden voor. Want wanneer kom je nog oog in oog met een tijger te staan?

Om de paniekprikkel te doorbreken moet je precies het tegenovergestelde doen, dan dat je buikgevoel zegt. Want wanneer je blijft vechten, vluchten of bevriezen in alledaagse omstandigheden, maak je het probleem alleen maar groter. Je conditioneert jezelf om op die manier te blijven reageren. En wanneer je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Albert Einstein zei al dat je het probleem altijd een niveau hoger moet oplossen, dan dat het zich voordoet. Daarom krijg je van mij de vijf ‘O’s  om de baas te worden over je  paniekaanvallen:

1) Omarmen

De eerste stap gaat over het erkenning van de paniek. Ook al voelt het tegenstrijdig. Je wil namelijk het liefst vechten, vluchten of bevriezen. Maar je ontkomt er niet aan om te accepteren dat je op dit moment bang bent. Het helpt je niet om de angst te negeren. Probeer in deze fase niet om een soort valse afleiding te zoeken. Dek je stress niet af met kalmeringstabletten, alcohol of andere verdovende middelen. Dit geeft misschien tijdelijk wat verlichting, maar je lost er de oorzaak van je probleem niet mee op.

Accepteer dat jouw basisspanning  blijkbaar op dit moment veel te hoog is. Die stress  is de afgelopen jaren opgebouwd, omdat je jezelf te lang geweld aan hebt gedaan.

Wanneer je in staat bent om je angst recht in de ogen aan te kijken, dan kan er pas iets aan veranderen. Omarm het feit dat je allerlei fysieke klachten hebt waar je bang voor bent. Het zijn lichamelijke reacties die jou willen beschermen. Werk deze symptomen niet tegen door je krampachtig te verzetten. Dan zullen ze alleen maar erger worden.

2) Observeren

Tijdens de tweede stap neem je in gedachten wat afstand van jezelf. Neem de tijd om al je opties te overzien. Het is namelijk niet de lift waar je bang voor bent, maar de lichamelijke verschijnselen die je krijgt wanneer je voor jouw gevoel vast komt te zitten. Hoe sneller je namelijk vanuit paniek gaat reageren, des te groter is de kans dat je klachten erger worden.

Dus doe even niets, behalve met compassie kijken naar je lichaam dat een wanhopige poging doet om met de lading opgebouwde spanning om te gaan.

Wat je in deze fase kunt doen is een klein dagboekje invullen. Schrijf de datum, tijd en de symptomen op die je gewaar wordt. Het is ook handig om de bijbehorende gedachten op te schrijven.

Wanneer je tijdens de paniekaanval je observaties noteert, dan zal je merken dat je al wat rustiger wordt. Als schrijven lastig voor je is, omdat je bijvoorbeeld op dat moment in de auto rijdt, dan kan je ook de voicerecorder van je smartphone gebruiken. Leer om feitelijk, bijna wetenschappelijk, naar je paniek te kijken. Ontdoe ze zoveel mogelijk van emotionele reacties.

3) Overtuigen

In stap drie kom je tot de realisatie dat je niet in een levensbedreigende situatie bent. Je gaat nu langzaam maar zeker je aandacht verleggen van binnen naar buiten. Je begint een beetje in een positieve actie te komen. Dat doe je niet met de bedoeling om de paniekaanval zelfstandig te stoppen, want die gaat toch uit zichzelf over. Daar hoef je niets voor te doen. Eerder iets voor te LATEN.

Nu is het moment aangebroken voor positieve zelfhypnose. Overtuig jezelf van het feit dat je nog leeft. Begin een gesprek in je hoofd met een aantal positieve opmerkingen: ‘Ik mag alert zijn in deze situatie.’ ‘Ik krijg nu een prima gelegenheid om mijn vertrouwen te oefenen.’ ‘Ik mag bang zijn.’ ‘Ik weet dat deze paniek op een gegeven moment weer over zal zijn.’

Word je bewust dat je in het NU bent. Al je angsten zijn geprojecteerd op mogelijke situaties in de toekomst. Je hebt beelden gemaakt van dingen die misschien mis kunnen gaan. Er is geen toekomst en er is geen verleden. Er is alleen maar Nu en Nu en NU….

Zeg tegen jezelf dat er plaatsen in je lichaam gespannen zijn, maar dat er nog veel meer plekken in je lijf zijn die normaal functioneren. Juist door het verschil leer je jezelf nog beter kennen.

4) Oefenen

paniekaanvallen voorkomen met buikademhalingBij de vierde stap mag je jouw buikademhaling heel bewust gaan inzetten. Door een rustige lage ademhaling te ervaren zal je parasympatische zenuwstelsel worden geactiveerd. Dat wil zeggen dat je stressrespons tot rust wordt gebracht.

Om een ontspannen buikademhaling te krijgen zal je dagelijks moeten oefenen. Probeer dat zoveel mogelijk uit tijdens ontspannen momenten. Het heeft weinig zin om er mee aan de slag te gaan als je al in paniek bent. Je moet het dak immers repareren wanneer het droog is.

Vraag een fysiotherapeut, logopedist, haptonoom of ademtherapeut om je te helpen bij het vinden van jouw oorspronkelijke ademhaling.

Je kunt ook oefenen met meditatie CD’s of MP3’s. Alleen door dagelijkse herhaling kan je een verandering brengen in je adempatroon. Besef dat je minstens 66 aaneengesloten dagen je ademoefeningen moet doen voordat het een nieuw onbewust gedrag voor je is geworden. Denk er dus niet te lichtzinnig over.

Het kan bovendien noodzakelijk zijn om nog allerlei emotionele ballast te verwerken, voordat je weer vrij en volledig kunt ademen. Ook hierbij is het van belang dat je een professionele hulpverlener in de arm neemt.

5) O.K.

Weet dat je O.K. bent. Je bent veilig. Er wordt voor je gezorgd. Voel je gedragen. Wanneer je ontspant stroomt de adem vanzelf binnen. Je hoeft niets te halen. Heb geen oordeel over jezelf.

Durf eerlijk en kwetsbaar te zijn. Je hoeft jezelf niet groter of beter voor te doen dan dat je bent of dat je je voelt. Laat je volledig zien met al je mooie,-  en ook je schaduw kanten. Je bent een mens dat net als alle anderen op deze planeet op zoek is naar een beetje geluk.

Er is geen schuld of schaamte, behalve als jij vindt dat het er is. Wanneer je honderd procent verantwoordelijkheid neemt voor je leven en je durft jouw volledige potentieel uit te stralen, dan doe je het goed genoeg. Angst is een slechte raadgever. Tegelijkertijd nodigt hij je uit om tot overgave en vertrouwen te komen. Zonder duisternis is er geen licht…

Wil je meer hierover lezen: bestel dan hier mijn boek ‘Geluk(t).

Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen op het gebied van paniekaanvallen en angst. Laat daarom hieronder een reactie achter.

Help zoveel mogelijk mensen met mijn vijf-stappen-plan-tegen-paniekaanvallen door deze blog te delen via jouw Social Media kanalen. Namens hen alvast bedankt!

Meer Artikelen

42 reacties Plaats reactie

    • Beste Agneessens, Dank voor jouw reactie. Ik krijg altijd veel vragen over angst en paniekstoornissen. Dus ik dacht dat het wel tijd werd voor een blog. Hrt grt Albert

      Beantwoorden
  1. Ik vind het jammer dat er zo makkelijk wordt gedacht over angst- en paniekstornis. Ik heb hier jaren last van gehad. Laatst zei er ook weer iemand dat je dan maar moest gaan hardlopen. Was het maar zo simpel.

    Beantwoorden
    • Hallo Mariska, dat is zeker zo wat je schrijft. mag ik vragen wat jij hebt gedaan om er doorheen/vanaf te komen? Want het is lastig om dat in je eentje te doen.

      Beantwoorden
      • Ik heb heel veel verschillende therapieën en psychologen gehad en uiteindelijk het geluk gehad de juiste te vinden. Maar dit is heel persoonlijk. Er moet echt een klik zijn.

        Beantwoorden
    • Beste Mariska, Ik begrijp jouw reactie. Een blog kan onmogelijk een volledige therapie voor angst,- en paniekstoornissen vervangen. Het is mijn doel om mensen bewust te maken en ze alvast een richtingaanwijzing te geven. Dit is echter geen vervanging voor een volledige psychische begeleiding. Warme groeten, Albert

      Beantwoorden
      • Ik heb regelmatig paniek aanvallen en deze komen van stress en depressie. Ik weet niet hoe er mee om te gaan behalve dat ik medicatie van de psychiater gekregen heb. Ook heb ik een afspraak gemaakt met een psycholoog hopelijk gaat dat helpen. De paniekaanvallen bij mij gebeuren het meest als ik auto rijd en alleen ben

        Beantwoorden
        • Beste Jurgen,

          Bedankt voor je persoonlijke reactie.
          Goed dat je je eigen patronen herkent en dat je hulp hebt gevraagd.
          Ik wens je veel sterkte!

          Warme groet,
          Albert Sonnevelt

          Beantwoorden
    • Kan me voorstellen Mariska dat je zegt, was het maar zo simpel. Uit mijn eigen ervaring kan ik je zeggen dat hardlopen mij meer heeft geholpen dan welk gesprek dan ook. Het hoeft geen hardlopen persé te zijn, maar een fysieke inspanning, fietsen, lange wandelingen. Het heeft mijn leven veranderd. Ten goede.

      Beantwoorden
  2. Hallo, afgelopen januari ben ik ingestort met een flinke burnout, helemaal uitgeput. Ik dacht gewoon even uitrusten, maar ik ging piekeren en me zorgen maken. En daarna werd ik angstig en kreeg heftige paniekaanvallen. Dit maakt me erg onzeker. Krijg er ook nog allerlei lichamelijke klachten bij: gordelroos en erge maagpijn. dat maakt weer onzeker. Dus bovenstaand artikel helpt me wel. Het is heel akelig om steeds in zo’n angstig gevoel te zitten en het lijkt dan alsof je er zelf niet doorheen of vanaf kunt komen. Vanavond ook maar kijken naar de Seminar. Bedankt Albert.

    Beantwoorden
  3. Beste Albert,
    Bedankt voor je blog,het is verlichtend om te lezen en het klopt helemaal in wat ik de laatste jaren hebt opgebouwd.Ik zal hiermee veel lezen kunnen leren uit jouw logische benadering van waar je nu angstig van moet worden

    Beantwoorden
    • Beste Piet, Dank je wel voor jouw positieve feedback.
      Dit is mijn bijdrage om angst en paniekstoornissen te verminderen. Veel succes met je weg naar genezing. Hrt grt, Albert

      Beantwoorden
  4. Beste Albert, je hulpmiddelen werken, zeker bij angst. Bij paniek is dat veel moeilijker. Je logische verstand zegt dat je niet in paniek moet raken, dat deze situatie vanzelf weer voorbij gaat, dat je de hulpmiddelen die je kent moet gebruiken, en vooral dat je rustig moet blijven. Echter als de paniek toeslaat, je alle hulpmiddelen en ratio gebruikt hebt, het niet helpt en je simpelweg niet kunt vluchten omdat je weet dat de deur op slot zit, dat is wanneer de echte paniek toeslaat. Voor “gewone angst- en stress- situaties” zijn je hulpmiddelen uitstekend, voor echte aanvallen van paniek en panieksituaties wat minder.
    Positief is in ieder geval dat er over gesproken kan worden en je probeert om hulpmiddelen aan te reiken.

    Beantwoorden
  5. Beste Albert,
    Als alle O’tjes helpen is dat mooi meegenomen,
    want er is EEN ding dat ik wil: van de PANIEK afkomen!
    ONZEKERHEID en ONRUST, je wilt het OVERWINNEN,
    met OEFENEN, met ONTSPANNEN, waar moet je mee beginnen?
    Je leest geen krant, kijkt geen Tv., want je wordt OVERVALLEN,
    door dingen die je niet wilt zien en die je niet bevallen.
    De OORZAAK van problemen ONDER OGEN zien?
    Je kunt toch van tevoren niet alles OVERZIEN!
    Veel ONVERWACHTE dingen die kan je niet voorkomen
    en aan het OORDEEL van de anderen kan je vaak niet ONTKOMEN.
    GEEN PANIEK zegt Albert, je moet je OVERGEVEN!
    Jezelf OVERTUIGEN dat je hier en NU mag leven.
    Weg OPGEBOUWDE spanning! Proberen te ONTSTRESSEN.
    Soms raak je zelfs in paniek van al die goede lessen.
    Maar als ik mij O.K. voel, al is het ook maar even,
    dan dank ik voor de goede raad die steeds weer wordt gegeven.
    Hartelijke groeten TINEKE

    Beantwoorden
  6. Goede avond.
    Ik woon in Ridderkerk, zoek een goede coach die gespecialiseerd is in de aanpak van paniekaanvallen.Liefs in de buurt

    Beantwoorden
  7. Ik heb juist erg veel gehad aan zingen,bewegen,eft-kortom dingen doen (die ook afleiden en en dus afstand geven)als ik iets voel aankomen en verder aan naar positieve overtuiging luisteren(hypnose) en aan hulpzinnen.In een aanval zelf was er niks meet te doen,dan doorstaan-dat gaat te snel. Wat ook helpt is geluk(denken aan iets moois).
    En verder was SAt Janskruid heel nuttig en ook het bij me hebben van gewone valeriaan ontspanningstabletjes-nog los van het gebruik ervan! Muziek kan ook helpen.

    Beantwoorden
    • Beste Deetje, Fijn dat je jouw ervaringen deelt, zodat anderen daar weer moed of ondersteuning uit kunnen halen. Dat is ook de bedoeling van het leven. Jouw genezingsproces is een inspiratiebron voor anderen. Warme groeten, Albert

      Beantwoorden
  8. Ik heb er nog steeds last van terwijl mijn burn-out 7 jaar geleden is. Ik heb alleen nooit het geld om veel hulp te zoeken en ik ben altijd alleen en dat is funest! Urenlang drentelen door huis, moet ik de huisarts bellen, of het spoednummer!! Het is om gek van te worden. Ik doe parttime fysiek zeer zwaar werk en kom dan kapot thuis maar slapen ho maar, piekeren om rekeningen, je ergeren aan politici op tv die roepen in wat voor een mooi land we leven. Laatst nieuwe oxazepam besteld en er wordt zonder ook maar iets te vragen gewoon nieuwe klaar gelegd (mede omdat ik ze alleen in acute situaties gebruik) afleiding, ademhalingsoefeningen, her schiet allemaal niet op, maar het ergste is nog het alleen zijn ’s nachts als het gebeurt. Ik heb inmiddels zoveel beren omhelst……….

    Beantwoorden
    • Beste Mark , dank voor jouw reactie. Om daarmee verder geholpen te worden, heb je echt hulp nodig van een specialiseerde hulpverlener. Laat je hiervoor doorverwijzen door je huisarts. Mijn grootste passie is om mensen te inspireren. Wanneer ze daar kracht uit kunnen putten of juist meer van het leven kunnen genieten, dan is mijn missie geslaagd. Veel beterschap! Albert

      Beantwoorden
  9. Terwijl ik dit lees moet ik huilen. Het is goed om te weten ,dat je hier niet alleen in staat,maar dat neemt de paniekaanvallen niet weg. Een half jaar geleden werd ik overvallen door een ernstige vermoeidheid. Langzaam ging het weer wat beter. Na ongeveer 3 maanden weer een terugval. Inmiddels heb ik 10 keer een bezoek bij een psycholoog gehad.Het ging weer iets beter,tot een week geleden . Toen werd ik ’s morgens heel moe wakker en kreeg die middag een paniekaanval. Hart sloeg op hol en dacht dat ik geen controle meer over mijn lichaam had. Had die dag ervoor emdr gehad. Dit was de derde keer,maar nu met een lichtbalk. Inmiddels zijn de paniekaanvallen nog steeds aanwezig. Moet mezelf dwingen naar buiten te gaan,maar ben doodop.Je weet soms niet of rusten beter is of toch bijv. wandelen als je uitgeput bent. ‘S nachts slaap ik slecht,omdat ik dan ineens hyper en angstig klaarwakker word. Het overvalt je. Van het één op het andere moment. Ben dan bang.Ik blijf knokken,want ik wil weer kunnen genieten van het leven. Groet Bo

    Beantwoorden
    • Beste Bo, blijf met veel compassie voor jezelf de juiste stappen zetten. Het leven vraagt om beweging. Veel sterkte, Albert Sonnevelt

      Beantwoorden
  10. Beste Albert.
    Wat ik nog vergat te vragen,is het normaal als je een paniekaanval hebt ,dat je dan wil rennen (ik begrijp dat dat een vluchtreactie is) maar dat je dan het gevoel hebt alsof je uit je lichaam gaat. Dat je lichaam en geest twee verschillende dingen willen/doen.Niet in balans zijn.Ik weet het niet anders te omschrijven. Daar word ik nog het meest bang van.
    Groet Bo

    Beantwoorden
  11. Bo ik herken dat ook. Externaliseren lijkt het wel. Heel vervelend maar niet gevaarlijk. Ik ben zelf ook al jaren in gevecht met het fenomeen paniek…..t is en blijft keer op keer gewoon echt heel erg waardeloos! Luister goed naar alle tips. Dat helpt mij wel erg goed

    Beantwoorden
  12. Goedendag,

    Ik kampt ook met paniekaanvallen en heel vaak weet ik me geen raad, paar keer gedacht inderdaad dat ik dood ging.. paar keer ook de ambulance gebeld omdat ik niet wist waar ik het had.. ik slaap slecht de laatste dagen.. ik probeer niets te laten merken hier thuis want tis al een chaos van jewelste.. ik heb dit nu sinds een half jaar.. zit dan ook in een situatie waar je u tegen zegt.. ben paar jaar geleden mn vader verloren aan longkanker helaas, en heb sinds 4 jaar een super lieve vriendin.. en bij haar is 2 jaar geleden ook longkanker ontdekt.. en tis erg moeilijk om hier mee om te gaan.. vind het super erg voor haar en ze is nog maar 30.. en heeft 2 jonge kinderen uit een vorige relatie en ikzelf een jochie uit een vorige relatie.. dit gaat opzich wel goed.. maat het word me soms allemaal teveel.. en durf niet goed te klagen over mezelf.. kheb nu meerdere malen een gesprek gehad met de dokter en een gespecialiseerde fisho.. dat ging voor ff goed.. maar ben zo bang om dood te gaan.. door de symptonen die de paniek uitstraalt naar mn hart en hevige hartkloppingen en nare gevoel plus een lam gevoel in mn linkerarm.. slaat mn paniek razend snel toe.. alleen al door middel dit te typen gaat het alweer tekeer.. oxazepam onderdrukt idd tijdelijk maar problemen voor je uit schuiven helpt ook niet.. en kheb al een hekel aan medicijnen slikken.. bah.. kan wek weer janken.. ik ga de 5 O’s erg serieus aanpakken want k wil er super graag vanaf en eindelijk weer eens mezelf zijn..

    Beantwoorden
    • Het komt bij mij ineens op een soort wegzakkingen en lijkt of het bloed uit mijn gezicht trekt, raar in mijn hoofd en duizelig. Ik kan dan ook niet meer lopen wordt er gek van. Over dat iemand niet meer kan lopen lees ik eigenlijk nergens……wie heeft dit ook ?

      Beantwoorden
      • Beste Monique, dank voor je bericht. Ik adviseer je om met jouw klachten binnenkort even langs de huisarts te gaan. Veel sterkte gewenst, hartelijke groeten Albert

        Beantwoorden
      • Ha Monique,
        Ik kan nog wel lopen, maar heel zwabberig, net als een slappe pop. Daar word ik onzeker van, maar dan doe ik een aardingsoefening en adem ik rustig naar mijn buik zacht blazend.

        Beantwoorden
    • Ik heb al heel veel jaren last van heel veel angst , afglopen mei is mijn moeder overleden na een ziektebed van 10 jaar , sinds dien alleen maar erger geworden ,ik word niet meer rustig en ben bang om ergens heen tegaan . van de week moest ik wel weg en dat was voor me paspoort , ik kreeg het heet ,begon te trillen door heel me lijf en trilde heel erg met mijn benen . angst is zo erg hoog dat ik steeds meer ga denken dat er meer aan de hand is . zou het raar zijn om je arts te vragen alles goed na te laten kijken ?

      Beantwoorden
  13. Dag, Arno;
    Zo te lezen heb je al heel wat jaren een probleem met een angstaandoening. Je gaat ook eigenlijk liever niet naar buiten.
    Het lijkt mij heel normaal om er met je huisarts over te praten, als je zo angstig bent dat je je slecht kunt ontspannen en er zo onder lijd.
    Dit probleem is ernstig en had (naar mijn mening) al jaren eerder besproken horen te zijn met je huisarts en een eventuele psycholoog.
    Je komt hier zelf gewoon niet uit, dus zoek dan zeer spoedig hulp, s.v.p.!
    Heel veel sterkte en beterschap toegewenst! – Kees.

    Beantwoorden
  14. Ik heb het sinds een jaar. Vorig jaar op vakantie een bijna dood ervaring gehad toen ik met mijn vriendin ging snorkelen en zij daar een aanval kreeg in het water en ons bijna deed verdrinken. Dat was kantje boordje. Sindsdien krijg ik aanvallen als ik bijv. in een bus of trein zit waar enorm veel mensen opstappen, dan krijg ik hartkloppingen niet normaal. Achter 4 dagen ga ik weer op reis, 12u in het vliegtuig zitten, als ik daar nu al aan denk begint mijn hart tekeer te gaan. Deze nacht de 5sec. adem test gedaan, dus 5 sec inademen, 5 sec aanhouden en in 5 sec uitademen. Daardoor ging mjin hartslag gelukkig terug naar onder. Ook ga ik mijn muziek meenemen en dan met oordopjes luisteren, ik denk dat dat soort afleiding ook wel kan helpen. Misschien toch maar die oxazepam gaan halen bij de dokter, ge weet maar nooit. Voor mij is het allemaal vrij nieuw maar erg beangstigend.

    Beantwoorden
    • Beste Hans, mooi dat je je al zo bewust bent van je eigen gedrag. Er zijn veel manieren om hier mee verder te gaan. Ik adviseer je om hiervoor een gespecialiseerd coach / therapeut in de arm te nemen. Kies heel selectief en vertrouw daarin op je intuïtie. Hartelijke groeten, Albert

      Beantwoorden
  15. Ik heb nog maar kort angst en twee keer een paniekaanval gehad, bang dat ik een ernstige ziekte onder de leden heb terwijl er geen aanwijzing voor is. Ik zit veel te vaak te googelen naar enge dingen en dan voel ik het ineens ook.
    Ik wil er vanaf want het liefst zou ik de hele dag in bed blijven. Mijn man laat dan de hond uit maar hij begrijpt niet waar dit allemaal ineens vandaan komt. Aan mijn relatie ligt het niet, die is prima
    Iemand die zichzelf hierin herkent?

    Beantwoorden
    • Beste Lucy,
      Bedankt voor je persoonlijke reactie.
      Het is positief dat je je eigen gedrag doorziet.
      Wanneer het te lastig is om zelf die (recente) patronen te doorbreken is het wel verstandig hier hulp bij te vragen, bijvoorbeeld van een therapeut of coach.
      Ik wens je het beste! Albert

      Beantwoorden
  16. Dank je wel om deze duidelijke informatie te delen, ik heb moeilijk te aanvaarden en loslaten dat mijn lichaam en geest zo hard blijft vechten tegen de 2 strijd met mezelf. Door mijn mijn burn out, ben ik volledig plat gegooid. Ik heb jaren mij onbewust weggecijferd om mijn pijnen niet te voelen, zorgzaam zijn voor anderen en klikken op adrenaline. Mijn lichaam heeft stop gezegd, na 10maanden strijd ik nog steeds met acceptatie en loslaten.

    Beantwoorden
    • Beste Lidie,

      Fijn dat je blij bent mijn blogs. Het gaat me aan mijn hart dat zoveel mensen worstelen met stress en burn out.
      Ik wens je veel sterkte.

      Hartelijke groet,
      Albert

      Beantwoorden

Laat een reactie achter