Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Overspannen symptomen verminderen? Pak je stress bijtijds aan!

Overspannen symptomen tijdig aanpakken betekent dealen met de stress die je ervaart. Je lichaam en geest de tijd en gelegenheid bieden op adem te komen en nieuwe energie op te doen. Want, jakker je door? Dan raak je geestelijk, lichamelijk en emotioneel op den duur uitgeput. Lees in dit artikel hoe je je stressniveau in de hand houdt en niet overspannen raakt.

Zo voorkom je overspannen symptomen: 10 antistress-tips

Dagelijks ervaren we allemaal stress. Op het werk, thuis en op sociaal vlak. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als je er op een gezonde manier mee omgaat. Enkele manieren om je stress beter te reduceren.

1. Drink geen koffie en mijd suikerrijke etenswaren

Koffie maakt je alert en geeft je een kleine kick. Maar, die is van korte duur. Je stort daarna in. Behalve koffie zorgt ook eten en drinken dat rijk is aan onder andere suikers voor een oppepper. Ook die energieboost duurt maar even. Als de roes weg is, voel je je vaak moe en futloos. Eet liever gezond, gevarieerd en regelmatig en drink volop water.

2. Houd overzicht, zorg voor orde

Ben je gespannen? Dan is het vaak moeilijk hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Zorg voor orde en overzicht. Ruim niet alleen je werkplek op, maar werk met korte en overzichtelijke takenlijstjes. Plan niet meer in dan de tijd die je hebt en vergeet niet wat extra tijd in te ruimen. Dat voorkomt dat je in tijdnood komt. En geniet na voltooiing van een taak even. Zeg ta-da die klus heb ik geklaard. Pauzeer 10 minuten. Loop een rondje door het kantoor, staar in het oneindige of doe wat rek- en strekoefeningen. Heerlijk!

3. Doe aan singletasking

Wil je overspannen symptomen voor blijven? Stop dan meteen met multitasken. Dus niet bellen, e-mailen, snel een korte memo lezen en luisteren naar wat je collega je vertelt. Dat werkt niet. Want, veel dingen tegelijkertijd doen maakt gestresst. Bovendien loop je het risico dat je zaken maar half doet of afraffelt en dat levert weer nieuwe spanningen op. Focus je op 1 taak of activiteit en reserveer daar tijd voor. Ben je klaar? Dan doe je het volgende.

4. Krijg rust in je hoofd: zet alle media uit

Je herkent het vast wel. Allerlei kleine dingen en zaken die in je hoofd blijven rondspoken. Onafgemaakte werkklusjes, boodschappenlijstjes, sociale activiteiten die voor de deur staan, rekeningen die niet betaald zijn, een woordenwisseling enzovoort. Zowel onderweg naar huis, als ’s avonds voor de buis of als je in bed ligt, blijf je maar malen. Geef jezelf meer rust. Doe je smartphone, de tv, tablet en laptop minimaal een uur voor je gaat slapen uit. Neem even een uurtje voor jezelf en ontspan. Dim het licht en kom alvast in de juiste slaapmood. Schrijf eventueel je piekergedachten op en parkeer die tot de volgende dag. Dat komt je nachtrust ten goede.

5. Doe eenvoudige relaxoefeningen

Online rouleren oneindig veel ontspanningsoefeningen om meer rust te ervaren. Doe er je voordeel mee. Zoek met behulp van Google en ga ermee aan de slag. Houd je het vol om dagelijks wat tijd te reserveren voor ontspannende oefeningen? Dan draagt het zeker bij aan het terugdringen van je overspannen symptomen. Ga aan de slag en ervaar het!

6. Ga naar buiten

Een goede gewoonte om stress van je af te laten glijden is na het eten een flinke wandeling in de buitenlucht te maken. Alleen, met je hond, vrienden of partner. Adem de buitenlucht in, voel de wind, regen of laatste zonnestralen en kijk om je heen. Geniet ervan en focus je op je ademhaling. In no-time laat je alle strubbelingen van de dag achter je. Echt waar!

7. Organiseer geregeld mini-breaks

Plan leuke en ontspannen activiteiten op een doordeweekse dag, ’s avonds of in het weekend. Van naar de film gaan met vrienden, een sauna bezoeken, thuis een boek lezen of een bad nemen tot een sightseeing of museumbezoek. Er zijn oneindig veel dingen die je buiten werktijd kunt doen om even de boel de boel te laten. Gun jezelf die kleine mini-breaks. Maak je hoofd leeg en doe nieuwe energie op!

8. Verhoog je mentale en fysieke weerstand

Een goede lichamelijke en geestelijke conditie maakt je eveneens weerbaarder tegen stress en draagt bij aan het verminderen van je overspannen symptomen. Sport, eet en slaap daarom regelmatig. Want, hoe goed en belangrijk regelmatig actief bewegen is, heb ik op deze site al vaak beschreven. Bovendien is er heel veel wetenschappelijk bewijs dat het een prima manier is om je stressniveau te verlagen. Pak je sportspullen en beweeg dagelijks matig intensief. Je maakt endorfines aan die je stresshormonen bestrijden en je een happy gevoel geven. Combineer je dat met een uitgebalanceerd voedingspatroon? Op de juiste momenten van de dag? En slaap je eveneens 7 tot 8 uur per nacht? Dan zit je stukken beter in je vel.

9. Krop je emoties niet op

Ach, je weet het vast wel: van je hart een moordkuil maken en telkens het puntje van je tong afbijten, doet je gemoedsrust geen goed. Het maakt je humeurig, kortaf, nerveus en onrustig. Want, wat er speelt blijft onbewust aan je knagen en doet je gezondheid geen goed. Daarom: krop je emoties niet op. Lucht regelmatig je hart.

10. Maak van genieten een prioriteit

Blij zijn, tevreden en genieten van het nu? Lukt je dat? Maak er een prioriteit van. Want, juist die kleine, mooie en fijne dingetjes in je leven maken het elke dag zeker weer de moeite waard. Sta erbij stil. Schrijf het desnoods op. In een schrift, je mobiele telefoon of doe briefjes in een ‘happiness quotes’ pot. Lees het nu en dan terug. Als je even niet zo blij bent of super gestresst. Voel de blijheid en tevredenheid. Tover een glimlach op je mond. Houd het vast en laat de rest los. Het helpt je relativeren en je overspannen symptomen tegen te gaan.

Ook last van overspannen symptomen? Breng de bovenstaande tips in praktijk. Houd het een tijd vol en ontdek dat je minder stress ervaart. Natuurlijk ben ik superbenieuwd naar je ervaringen.

Meer Artikelen

5 reacties Plaats reactie

  1. Beste B.Poetiray, Het is moeilijk om op basis van deze symptomen een juiste diagnose te stellen. Het is wel duidelijk dat er veel meer aan de hand is dan alleen maar het hebben van stress. Dus ik wil je met klem adviseren om naar jouw huisarts of een natuurarts te gaan. Veel sterkte, Albert Sonnevelt

    Beantwoorden
  2. hepak je stres betijen aan me de 10 punten viel voor mij zeker op zijn plek en ga er ook 10 proberen in te voeren inmijn dagelijks leven wil er zeker ook zo over denken en gaan doen waar er al van n gebrikzijn soms zegt alles in je hooft EN lichaam stop en dan is het daarna tijd voor en dan niet Door blijven jakkeren en datmoet je leren maar dat lukt steeds beter kan NU goed een dg niets doen lekker chillen maar ook dagen dan moet er zo veel mogelijk op een dag dat mag van me zelf niet me en dat lukt aardig

    Beantwoorden
    • Beste Trudy, alle beetjes helpen om meer bewustzijn te krijgen op het gebied van stress. Dank voor jouw reactie. Warme groeten, Albert Sonnevelt

      Beantwoorden

Laat een reactie achter