Omgaan met werkdruk? 7 effectieve tips tegen werkstress!

Omgaan met werkdruk betekent goed voor jezelf zorgen. Fysiek en mentaal. Want, zit je lekker in je vel en heb je rust in je hoofd? Dan kun je meer aan. Wissel daarom momenten van inspanning geregeld af met leuke en ontspannende bezigheden. Ken verder je grenzen, zeg gerust nee en relativeer. Meer tips om grip op je werkdruk te houden, lees je hieronder.

1. Omgaan met werkdruk: zorg voor een goede nachtrust

Slaap je goed en voldoende? Dan is omgaan met werkdruk een stuk gemakkelijker. Je staat namelijk uitgerust op, bent energiek, gefocust en in staat om prestaties te leveren. Ook in drukke periodes. Slaap je slecht? Dan lijkt alles vaak wat zwaarder. Voel je je moe, ben je minder productief, is je concentratievermogen slechter en neemt de kans op fouten toe. Zorg daarom ook tijdens topdrukte op je werk voor 8 uur slaap per nacht.

2. Sport regelmatig

Hardlopen, fietsen, sporten in de sportschool, squashen, wandelen en dergelijke zijn prima remedies tegen stress op je werk. Reden: als je sport, maak je endorfines aan. Deze gelukshormonen zorgen vervolgens dat je je automatisch prettiger voelt. Ook wandelen in de lunchpauzes, rek- en strekoefeningen doen of de trap op- en afhollen werken prima als je beter wilt omgaan met werkdruk.

3. Bekijk een lachfilm

Vaak en regelmatig lachen is ontzettend gezond. Het verlaagt het cortisolniveau in je lichaam en zorgt dat je minder stress hebt. Dus heb je last van werkstress? Zet thuis een grappige film op en laat je gaan. Laat je lach de kamer vullen en relax.

4. Luister naar muziek

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat luisteren naar muziek goed is voor lichaam en geest. Je wordt rustiger en voelt je stukken positiever. Wil je omgaan met werkdruk en daarbij behorende stress? Ontspan dan door je favoriete muziek op te zetten. Weet je niet waar je naar moet luisteren? Volgens onderzoek van Britste stressspecialisten helpt het muzieknummer Weightless van de band Marconi Union je perfect om te ontspannen. Ondervind het en luister ernaar.

5. Zoen en knuffel met je lief

Jazeker, zoenen is goed tegen werkdruk en stress. Want, zoen je regelmatig met je geliefde? Dan komen er stofjes vrij in je lichaam: endorfine en oxytocine. Beide gelukshormonen bestrijden het stresshormoon cortisol en zorgen dat je je na het zoenen ontspannen en gelukkiger voelt. Ook innig knuffelen met je lief heeft eenzelfde effect. Dus zoen en knuffel regelmatig met je partner. Niet alleen omdat het fijn is, maar ook vanwege de positieve effecten.

7. Matig je cafeïnegebruik

Is het druk op je werk? Heb je last van stress? Dan is een kop koffie het drankje waar je vaak naar grijpt. Zeker als je moe bent. De cafeïne geeft je een adrenalinekick waardoor je het gevoel hebt weer bergen te kunnen verzetten. Echter, dat kopje koffie lokt ook stress uit. Te veel cafeïne maakt je prikkelbaar, onrustig en zorgt voor een opgejaagd gevoel. Bovendien werkt tig bakken koffie op een dag slecht slapen in de hand. Ervaar je werkstress? Matig je koffiegebruik of stap over op cafeïnevrije koffie. Nog beter en gezonder is: veel water drinken! Dat het helpt je goed omgaan met werkdruk.

 8. Omgaan met werkdruk door regelmatig te pauzeren

omgaan met werkdrukTopdrukte op je werk kan ertoe leiden dat je onafgebroken doorwerkt zonder pauze. Stop daarmee, want je productiviteit en concentratievermogen nemen in rap tempo af. Las gedurende je werkdag regelmatig rustmomenten in. Je verhoogt niet alleen je werktempo, maar ook de kwaliteit van je werk verbetert. Leid je gedachten af. Ga een frisse neus halen, doe een powernap, staar uit het raam, doe ademhalingsoefeningen of herinner je die fijne vakantiemomenten.

Ben je ook bewust aan het omgaan met werkdruk? Hoe pak jij het aan? Laat je reactie achter onderaan dit artikel.

Een reactie plaatsen