Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Niet kunnen slapen. 8 redenen waarom je wakker ligt!

Niet kunnen slapen overkomt iedereen wel een keer. Is het niet structureel? Dan is er niets aan de hand. Slaap je echter bijna iedere nacht te weinig? Dan heeft dat zowel fysiek als geestelijk z’n weerslag. Je raakt oververmoeid, krijgt concentratieproblemen, bent sneller geïrriteerd en je immuunsysteem gaat minder goed functioneren. In dit artikel 9 redenen waarom je wakker ligt.

Reden 1: Piekeren en stress

Niet kunnen slapen, wordt in heel veel gevallen nogal eens veroorzaakt door veel piekeren en stress hebben. Door je werk, verhuizing, thuissituatie, je kinderen, geldzorgen, ziekte enzovoort. Omdat je je druk maakt, maalt over wat er speelt en geen afstand kunt nemen, kun je de slaap niet vatten. Of je valt in een onrustige slaap en wordt regelmatig wakker. Het gevolg is dat je ’s ochtends niet uit je bed kunt komen. Je voelt je uitgeput en moe. Lees in dit artikel hoe je je hoofd leeg kunt maken voor je gaat slapen.

Reden 2: Eetgewoonten

Ook wat en wanneer je eet beïnvloedt je slaappatroon. Te weinig eten zorgt ervoor dat hongergevoel je uit je slaap houdt. Eet je ’s avonds laat? Dan is de kans groot dat je moeilijker in slaap valt. Je lichaam is immers nog druk met het verteren van het voedsel.

Reden 3: Lichaamsbeweging

Regelmatig sporten en je fysiek inspannen, is goed en gezond. Bovendien draagt het ertoe bij dat je beter in- en doorslaapt. Krijg je echter te weinig lichaamsbeweging? Dan ben je waarschijnlijk ’s avonds niet moe en kom je dus moeilijker in slaap. Ook je mentaal inspannen zorgt voor een betere nachtrust. Sport je daarentegen kort voor je gaat slapen? Dan is het moeilijker om in slaap te vallen. Je lichaamstemperatuur is namelijk nog te hoog waardoor je moeilijker inslaapt.

Reden 4: Alcohol en koffie

Niet kunnen slapen kan ook door te veel koffie en alcohol drinken komen. Cafeïne maakt je actief en alert, waardoor je wakker blijft. Een glaasje alcohol voor het slapengaan kan geen kwaad. Echter, overmatig drinken bevordert je nachtrust negatief. Niet alleen slaap je minder diep, je wordt vaker wakker en in de ochtend sta je moe op. Een matige inname van koffie en alcohol zorgt dat je beter slaapt.

Niet kunnen slapenReden 5: Niet kunnen slapen door je partner

Snurkt je partner? Of is je partner een echt woeler? De kans dat je daardoor moeilijk inslaapt en/of enkele keren per nacht wakker wordt, is groot. Dat beïnvloedt vervolgens je slaapkwaliteit en kan de reden zijn dat je vermoeid ontwaakt.

Reden 6: Slaapomgeving

De ruimte waarin je slaapt heeft invloed op je nachtrust. Niet alleen de slaapkamertemperatuur, je bed en matras. Ook in bed tv kijken, spelletjes spelen op de tablet en dergelijke houden je geest actief. Je ligt daardoor langer wakker en heb meer moeite om de slaap te vatten. Ook omgevingsgeluiden kunnen je ’s nachts wakker houden. Probeer de prikkels voor het slapengaan te beperken en lees bijvoorbeeld een boek in plaats van naar de televisie te kijken.

Reden 7: Onregelmatig leefpatroon

Een gezonde nachtrust creëer je door op vaste tijden te gaan slapen. Leid je een onregelmatig leven, bijvoorbeeld omdat je in ploegendienst werkt? Of alleen nachtdiensten draait? Waarbij overdag slapen en ’s nachts werken heel normaal is? Dan kan je slaap- en waakritme behoorlijk verstoord raken. Overdag kun je niet slapen en ’s nachts wil je graag slapen, maar dan moet je wakker blijven.

Reden 8: Medicijnen

Vervolgens zijn er ook diverse geneesmiddelen die niet kunnen slapen in de hand werken. Zo kunnen bijvoorbeeld antidepressiva – zeker als je ermee begint – zowel slapeloosheid als slaperigheid veroorzaken. Ook, medicijnen tegen hooikoorts, hoge bloeddruk (bètablokkers) en corticosteroïden en schildklierhormonen kunnen slaapgebrek in de hand werken.

Een aantal tips op een rij voor een goede nachtrust:

    • Zorg voor voldoende beweging gedurende de dag maar niet vlak voor het slapengaan
    • Vermijd teveel prikkels vlak voor het slapengaan, zet de televisie en je smartphone bijvoorbeeld een uur voor het slapengaan uit.
    • Niet kunnen slapen door je ligt te piekeren? Probeer eens een boek te lezen voor je gaat slapen, bij voorkeur een roman waar je niet teveel bij na hoeft te denken. Of pas de eenvoudige tips voor minderen piekeren toe uit deze video:

  • Snurkt je partner? Ga dan zelf eerder naar bed zodat je al in je diepe slaap zit wanneer je partner in bed kruipt.
  • Probeer niet teveel te eten voor je gaat slapen en drink alleen koffie aan het begin van de avond.

Heb je ook last van niet kunnen slapen? Herken je een van de bovenstaande redenen? Of zijn er andere oorzaken die zorgen dat je ’s nachts wakker ligt? Je ervaringen en tips lees ik graag.

 

 

Meer Artikelen

17 reacties Plaats reactie

  1. 1 piezeltje licht en ik ben wakker. Heb landbouwplastic tegen de lichtinval sinds kort. Al die rolgordijnen, lamellen en gordijnen laten licht rondom door. Nu zit de boel potdicht. Heerlijk.

    Beantwoorden
  2. Vroeger als ik een kussen zag sliep ik al . De laatste paar jaar ben ik moe en zodra ik in bed lig komt de moeheid wel maar de slaap blijft weg . Denk zelf dat het met een stofje te maken heeft wat ik mis . Ik heb slaappillen geprobeerd en die pillen waar dat hormoon in zit wat iedereen heeft maar t komt niet , om gek van te worden . Weet t niet meer .

    Beantwoorden
  3. Ik kamp al 2, 3 jaar met slaapproblemen, licht, geluid, te warm of te koud. Honger en denken. Alles houdt mij wakker. Het is een obsessie geworden waar je uit angst de hele dag en nacht mee bezig bent. Ben nu voor de tweede keer bij een slaapkliniek bezig.

    Beantwoorden
  4. Ben deze week de uitdaging aangegaan er wat aan te doen. geen geluid meer om me heen bij het in slaap vallen. uur van te voren beginnen met mediteren in rust. en nu nog proberen het nachts eten af te leren iemand tips . ik denk het aangeleerd te hebben toen ik vaak op stap ging en na wat bier nog wat eten thuis . maar hoe leer ik dat af.

    Beantwoorden
  5. Mijn moeder heeft zolang ik mij kan herinneren een slaapneurose ( zo noem ik het toch). Haar leven wordt daar helemaal door bepaald. Chronische zware depressies… Ik heb spijtig genoeg ook deze slaapangst ontwikkeld, maar ik wil dit probleem aanpakken door net die slaap trachten minder belangrijk te maken…Ik draai de wekker helemaal om zodat ik het uur niet kan zien als ik wakker word en alleen de wekker hoor als het nodig is om op te staan…Zo tel ik de uren niet meer…Ik kan er ook niet goed tegen als mensen mij vragen of ik goed geslapen heb, ook al bedoelen ze dat goed… Ik moet dus niet van mijn slaapprobleem af maar wel van mijn slaapangst…als ik vat op die angst krijg…dan komt alles goed…tips?
    groeten uit Belgie 🙂

    Beantwoorden
  6. Ik slaap prima in. Maar helaas altijd rond 6 ot 7 uur wakker. Ook in het weekend als ik bv om 1 uur naar bed ben gegaan. Doorslapen lukt niet meer ondanks vermoeidheid. Ben begonnen met yoga, ontspanningsoefeningen en gebruik st janskruid en valdispare.. Helaas. Kan het door beginnende overgang komen? Ik ben 43. Voor slapengaan drink ik ook citroenmelisse thee.

    Beantwoorden
  7. Ik pieker te veel over mijn man dat ik bij hem weg wilt maar bij de andere kant ook weer niet Door alle gedachte heb ik een psygose opgelopen ene kant hou ik te veel van hem en de andere kant ook weer niet mijn man heeft vaak ruzie met mijn ouders omdat hij autistische is soms kan ik niet leven zo ik loop nu bij een psygiater en dat werkt een beetje en ik krijg van haar de medicijnen haldol tegen stemmen ik weet gewoon niet wat ik kan doen

    Beantwoorden
  8. Beste Tanja, Zoals je jouw situatie beschrijft is er echt professionele hulp nodig. Wanneer je met je huidige psychiater niet verder komt, is het verstandig om opnieuw contact op te nemen met jouw huisarts. Uiteindelijk gaat het over het nemen van de juiste keuzes. Daar heb je echt hulp bij nodig. Dat kan en hoef je ook niet alleen te doen. Veel sterkte. Hartelijke groet, Albert

    Beantwoorden

Laat een reactie achter