Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Mindful leven: 7 praktische tips voor je dagelijkse leven!

Mindful leven betekent in het hier en nu zijn. Met je gedachten en wat je doet. Je winst? Je bent positiever, minder gestresst, geniet meer, ontspant beter en voelt je gelukkiger. Toch is mindful leven in praktijk brengen niet altijd even gemakkelijk. Zodra je wakker wordt denk je waarschijnlijk al aan de drukke dag die voor je ligt. Wat je moet doen, niet vergeten, de komende vakantie en misschien dat akkefietje van gisteren met een collega. In dit artikel enkele praktische manieren om mindfulness in je dagelijkse leven te integreren.

Hoe je mindfulness in praktijk brengt

Wil je ook graag mindful leven? Dus: minder piekeren over gisteren, straks, morgen en overmorgen? Leren omgaan met stressvolle gedachten, positiever denken en meer energie hebben? Bijgaand een aantal handige suggesties hoe je met aandacht meer in het hier en nu leeft.

1. Start je dag met een ademhalingsoefening

Sta een kwartiertje eerder op en benut die tijd voor een kleine ademhalingsoefening. Pak een kussen of matje en ga zitten. Sluit je ogen en adem rustig in en uit. Focus je puur en alleen op je ademhaling en denk nog even niet aan wat er allemaal op je agenda staat. Gebeurt dat wel? Ga terug naar je ademhaling. Zo begin je ontspannen en in het nu van je dag. Ook kun je tanden 2 minuten mindful poetsen zonder gedachten die afdwalen. Of start je dag met douchen in het nu. Door je uitsluitend bezig te houden met het water dat op je lichaam neerspettert.

2. Lezen of muziek luisteren

Mindful leven kan ook door bijvoorbeeld een boek in alle stilte te lezen. Dus zonder een radio of tv die op de achtergrond aanstaat. Zoek een fijne plek en ga lezen in een boek dat je mooi vindt. Concentreer je op het verhaal dat je leest en ga er helemaal in op. Laat je meezuigen door de personages, bezoek de plekken waar ze komen, voer de gesprekken et cetera. Of beluister met een koptelefoon op je favoriete muziek. Luister naar wat je hoort. De klanken, de zang, de melodie enzovoort. Voel het met heel je wezen en geniet van dit moment in het nu.

3. Eet je maaltijden in het nu

Hoe eet jij? Met de radio aan? Tv? Of de tablet, laptop of krant voor je? Verander je routine en eet mindful. Probeer het eens om 1 maaltijd per dag met al je aandacht en zonder afleiding te eten. Denk even aan helemaal niets anders dan je eten. Zie, proef, ruik en ervaar wat je eet. En… neem gewoon de tijd voor elke hap die je neemt. Het helpt je zowel lichamelijk als geestelijk tot rust te komen. Maak je er een gewoonte van? Dan draagt het bij aan mindful leven.

4. Fiets of wandel eens rustig

Waarschijnlijk fiets en wandel je geregeld. Naar je werk, de supermarkt, een afspraak of activiteit. Waarschijnlijk ga je direct op je doel af. Doe het eens anders en neem de tijd. Fiets of wandel eens rustig. Voel hoe de fietsbanden of je voeten de straat raken. Ruik de geuren. Kijk om je heen en neem waar. Vogels, kinderen, mensen, bomen enzovoort. Alsof je de route voor de allereerste keer neemt. Je zult ontdekken dat er van alles te zien is waar je anders gedachteloos aan voorbijgaat.

mindful leven5. Werken met 100% aandacht

Ook werken en mindful leven gaat prima samen. Want, hoe vaak gebeurt het niet dat je je voorneemt een bepaalde klus te klaren, maar telkens word je onderbroken. Door collega’s, e-mails, telefoontjes en dergelijke. Pak het anders aan. Zeg dat je niet gestoord wilt worden en richt je aandacht op 1 belangrijke taak. Zet je smartphone op stil en je e-mail plus social media alerts uit. Geef de taak 100% aandacht en geniet van wat je doet. Zo werk je veel prettiger, geconcentreerder en ben je stukken productiever. Bovendien geeft het een enorm goed gevoel als je je taak klaar hebt.

6. Single task

Het is zo gewoon om heel veel dingen tegelijkertijd te doen. Denk aan bellen tijdens het autorijden, eten voor de buis of computer, lezen op het toilet, je smartphone pakken om je mail te checken als je moet wachten of de tig gedachten die door je hoofd spoken als je boodschappen doet, de was opruimt enzovoort. Stop met multitasken en go with the flow. Richt je aandacht op één enkele bezigheid en heb er plezier aan. Het geeft rust en veroorzaakt minder stress. Heus!

7. Pak regelmatig kleine nu momenten

Trouwens? Tijdens de dag zijn er ook allerlei momentjes om mindful leven te beoefenen. Bijvoorbeeld als je je handen wast. Hoor het water stromen en voel de warmte of frisheid ervan op je huid. Of als je de vaatwasser inruimt. Houd je aandacht eens bij het inruimen en dwaal niet af naar andere taken die op je wachten of hoe vervelend je dit klusje vindt. Of staar tijdens het werk even een minuutje in het niets. Maak je geest leeg en denk nergens aan. Het draagt bij aan meer ontspanning.

Starten met mindful leven

Mindful leven klinkt je misschien ingewikkeld in de oren, maar weet je dat iedereen het kan leren? Toegegeven het kost wat oefening. Echter, al snel zul je merken dat je er beter in wordt. Wil je wat hulp of ondersteuning bij het aanleren van mindfulness? Er zijn verschillende trainingen en workshops die je handvatten aanreiken hoe je bewuster in het nu leeft.

Pas jij mindfulness toe in je dagelijkse bestaan? En… helpt het je positiever en relaxter in het leven te staan?

 

 

 

Meer Artikelen

2 reacties Plaats reactie

  1. Beste Albert, wat ik altijd al deed is, niet kijken naar wat je nog `moet` doen , maar kijken naar wat je al gedaan hebt . Het geeft mij persoonlijk meer voldoening en zeker meer rust , want ook dat is een vorm van mindfulness . Wat mij ook lekker de sleur van alle dag doorbreekt, is op een mooie stranddag zoals afgelopen zaterdag bij Hoek v. Holland mijn powerkite oplaten en daar weer zoveel energie voor terug te krijgen geeft een goed en tevreden gevoel. Want wat jaagt bij mensen nou zo veel stress aan …teveel willen doen en zo kort mogelijke tijd . Toen ik nog offshore werkte en tijdens de breaks onze maaltijd nuttigde, zag ik voor het overgrote deel mensen, die gejaagd hun hap naar binnen werkten , om vervolgens zo snel mogelijk weer een sigaret op te kunnen steken . Zij konden meer genieten van hun rookpauzes dan van hun eten !!
    Hoe ongezond is dat …tja gezond leven is geen automatisme, juist ongezonde dingen die de dag bepalen, beïnvloeden ons leven meer.

    Beantwoorden
  2. Beste Albert, “MINDFUL leven” heeft in mijn leven meer rust en bezinning gegeven. De rust die is ontstaan waardoor ik nu minder stress heb en mij ook niet meer laat beïnvloeden door de dingen en de mensen om me heen waar het woord “MOETEN” hoofdzaak was. Opmerkzaam is wel dat ik nu door meer rust en geen “moeten” ook vaker te laat kom…..oeps ! Geen stress hoor…. want uiteindelijk blijkt dan vaak later, dat het iets later komen niet eens altijd een punt is. Ik besef nu, dat ik me zelf heel wat keren voor niets zoveel stress heb gegeven. En veel stress is heeeeel ongezond !
    Mijn bezinning is ontstaan door bewuster te gaan leven en meer vanuit m’n intuïtie, het gevoel en zintuigen, deze te gebruiken. Zoals te ervaren hoe mooi de natuur kan zijn, een wandeling …. en het bewustzijn van de wind die door mijn haren wappert en hoe dit op mijn huid aanvoelt …. het zonnetje die de warmte straalt op mijn gezicht en mij weer energie en kracht geeft. Ik wordt er een blij mens van dit alles te mogen voelen, zien en waar te nemen wat moeder natuur ons alles heeft te bieden ….en er gewoon al is…. We hoeven alleen nog maar het zelf te voelen, zien, horen, proeven, aanraken en te kunnen GENIETEN !!! ….Al van de hele kleine dingen en mooie momenten om ons heen en hoeven niet eens verre of dure reizen te zijn om MINDFUL in de natuur met aandacht te ZIJN in het NU zonder oordeel, dat wat er is ….er ook (aanwezig) mag zijn.
    De korte Mindfulness cursus van David Dewulf, was een mooie aanvulling op mijn 8 weekse MBCT training bij het Radboud (Nijmegen) en ben dankbaar dat ik vorig jaar deze cursus via Sonnevelt heb mogen volgen en kennis heb gemaakt met een bijzonder mens en icoon op het gebied van Mindfulness. Ik gun iedereen meer MINDFUL in zijn leven om meer thuis te komen, bij zichzelf. Mijn Mindfulness-lessen hebben me geïnspireerd, dit ook de kinderen op school te gunnen en aan te bieden. Ik wens iedereen meer aandacht voor zichzelf en de ander… een mooi, liefdevol, MINDFUL leven!
    Warme groet, Antoinette Heisen.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter