Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Mentale vermoeidheid door stress, zo voorkom je dat!

Mentale vermoeidheid door stress voorkomen? Wanneer je lichamelijk moe bent, ga je meestal slapen. Maar wat doe je als je geestelijk bent uitgeput? Dat is gelukkig niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt. Al met een aantal eenvoudige veranderingen in je dagelijkse gewoonten, lukt het je om jouw geestelijke veerkracht (weer) op peil te krijgen. Want het is natuurlijk altijd beter om te voorkomen dat je mentaal afgemat raakt.

Stress gaat mentaal met je aan de haal

Langdurige negatieve spanning kost jouw lichaam onnodig veel energie. Het kan een hele verzameling zijn van emotionele stemmingen die jouw leven gaan bepalen. Vaak is het een combinatie van zorgen maken, irritatie en verdriet voelen, teveel of weinig uitdaging hebben en gestuurd worden door de meest uiteenlopende angsten.

Zeker in deze tijd word je geconfronteerd met veel onzekerheden. Stress is het mechanisme in jouw lichaam wat juist helpt om veerkrachtig met die onverwachte omstandigheden om te kunnen gaan.

In deze blog krijg je een aantal tips hoe je jouw mentale flexibiliteit kunt verhogen en mentale vermoeidheid in de toekomst te voorkomen.

Emotionele indrukken leren uitdrukken

Zodra je iets dwars zit; vind dan een manier om het te ventileren. Zelfs de kleinste frustraties of irritaties hebben de neiging om zich op te stapelen. Wanneer dat te lang duurt, dan komt er, vaak op een ongelegen moment, een buitenproportionele lading frustratie naar buiten. Volgens een recent onderzoek van de Harvard University is er een duidelijke relatie tussen emoties en stress. (2015 Scoglio)

Vaak moeten dan jouw meest dierbare personen in de omgeving het ontgelden. (Onder het mom; ‘ Die begrijpen het wel…’ )

Je hoeft niet meteen een conflict aan te gaan. Er zijn legio andere manieren die je kunt inzetten om jouw opgebouwde energie naar buiten te brengen; ga sporten, dansen, zingen, de tuin omspitten, de zolder opruimen, schilderen enz. Dan doe je ook nog iets nuttigs met die energie, in plaats van je geliefde mensen of zelfs huisdieren, meestal onbedoeld, te overvallen met jouw spanning of stress.

Buikademhaling geeft direct rust, bij mentale vermoeidheid door stress

mentale vermoeidheidZodra je in de mentale piekermodus komt, dan heeft je lichaam de neiging om ‘ hoog’ te gaan ademen. Je bent in gedachten al aan het vechten of vluchten. Je lijf is zich daarom al aan het klaarmaken voor de strijd…Daarom heb je (in 95% van alle gevallen)  onbewust een snelle hoge ademhaling. Je kunt dat patroon doorbreken door jouw aandacht uit je hoofd naar je buik te brengen.

Om jezelf daarbij te helpen, kan je ook één of twee handen op je navel leggen. Begin met een krachtige zucht of uitademing. Wacht vervolgens tot dat je lichaam zelf aangeeft dat het weer zuurstof nodig heeft. Als het goed is dan voel je een beweging in je buik. Je kunt jezelf ook voorstellen dat je naar een poes kijkt die ligt te slapen in de vensterbank. Dan zie je die buik heel langzaam bol worden, vervolgens vlakt die buik af. Dan komt er een adempauze en pas daarna wordt die buik weer bol.

Verleng dus jouw uitademing. Geef jezelf letterlijk en figuurlijk een adempauze. Hierdoor komen jouw gedachten ook meer tot rust, waardoor ook je ademhaling zich zal vertragen. Dit doorbreekt de piekercirkel.

Muziek doorbreek de mentale stormen in je hoofd

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die niet van muziek houdt. Iedereen heeft wel zo zijn favoriete deuntje. Ieder kind zingt en klapt. In elke cultuur op deze wereld is muziek een belangrijk onderdeel van hun leven. Dat is niet voor niets.

Muziek herinnert je aan een oorspronkelijk ritme. De klanken brengen je in bepaalde trillingen. En die frequenties hebben direct invloed op jouw stemming. Zet maar eens jouw meest populaire muziek op die je bijvoorbeeld luisterde tijdens een fijne vakantie of een andere prettige ervaring. Wanneer je die geluiden weer hoort, zal het bijzonder lastig zijn om nog in een negatief gevoel terecht te komen.

Maak preventief voor jezelf een playlist met muziekstukken die jou gegarandeerd in een positieve ‘mood’ brengen. De gevorderde luisteraars mogen ook al voorzichtig meebewegen op de muziek. Zacht wiegen maakt oxytocine aan. Dit bindingshormoon heeft een positief effect op het reduceren van stress (Emeny RT universiteit Munchen).

Spoel je spanning door het putje

Volgens een onderzoek van dat gepubliceerd is in the Journal of Personality and Social Psychology, helpt de kracht van water om te ontspannen. Ruim 55 % van de deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ze beduidend minder stress hadden, nadat ze een klets water in hun gezicht hadden gedaan of onder de douche waren geweest.

Deze vorm van ‘ Watertherapie’ helpt je om te revitaliseren en de spanning van je af te spoelen. Het zal wel geen toeval zijn dat de saunacomplexen en wellnesscentra tegenwoordig zo populair zijn. Zodra je een mentaal drukke dag hebt gehad is het van belang om even ‘ watertijd’ voor jezelf in te bouwen. Op het moment dat je jezelf geen tijd meer gunnen voor een kwartiertje watertherapie, dan zou ik me echt zorgen gaan maken. Begin dan weer bovenaan deze blog te lezen, maar dan met je voeten in een warm en comfortabel voetenbadje.

Ik ben heel benieuwd wat jij doet om mentale vermoeidheid te voorkomen. Deel jouw ervaringen hieronder en  ‘like of share ‘ deze blog om je vrienden ook een ontspanmomentje te geven.

Meer Artikelen

25 reacties Plaats reactie

  1. Deze komt als geroepen, ik lig nm nog in m’n bed, maar ik “moet” er eigenlijk uit, ik ga wel altijd eerst even 10 min. yoga doen en 10 min. mediteren zodra ik opsta, maar de vermoeidheid blijft vaak wel aanwezig.

    Beantwoorden
    • Hey Frank, In ieder geval al een positief pluspuntje…Je leest mijn blog in bed. Dat is al een mooi begin van de dag. Spoel de Mentale vermoeidheid van je af onder de douche en ik wens je een dag zonder al teveel negatieve stress.. Albert Sonnevelt

      Beantwoorden
    • Helaas is het me niet gelukt en lopen de frustraties op tot ik ontploft.
      Mijn nieuwe vriend moet het ontgelden.Daarna heb ik zo spijt dat ik me mentaal nog veel slechter voel.
      Drie keer heeft hij veel geduld met me gehad.Deze keer heeft hij al het contact verbroken.
      Ik begrijp het maar het doet zoveel pijn.Geef zoveel om deze man.Maar omgaan met ptts en nu dan in depressie beland wil ik hem ook niet aan blijven doen.Geef te veel om hem dus probeer het niet goed te maken.Dan maar alleen door deze strijd.Ptts,depressie,liefdesverdriet….misschien komt het ooit weer goed met mij.Belangrijkste is dat mijn vriend er niet meer onder hoeft te lijden

      Beantwoorden
    • Hey Frank, In ieder geval al een positief pluspuntje…Je leest mijn blog in bed. Dat is al een mooi begin van de dag. Spoel de Mentale vermoeidheid van je af onder de douche en ik wens je een dag zonder al teveel negatieve stress.. Albert Sonnevelt

      Beantwoorden
  2. Volgens mij een heel belangrijke: maak regelmatig een wandeling in de buitenlucht. Al is het maar twintig minuten per dag. Je bent er zo letterlijk even uit en voorziet lichaam en hoofd van nieuwe, frisse energie.

    Beantwoorden
    • Hallo Anne, Dank voor je waardevolle tip. Wandelen in de buitenlucht is inderdaad een prima onstressor. Om die reden hebben honden eigenaren een hogere levensverwachting : Veel geluk! Albert Sonnevelt

      Beantwoorden
  3. Dit kan ik goed gebruiken. Als studerende moeder, merk ik dat ik overspannen raak. Nu dus ook maar de huisarts. Bovendien chronisch ziek.

    Ik ga straks even verder lezen.

    Dank ubwel

    Beantwoorden
    • Beste Moeder3,

      Neem voldoende herstelmomenten en durf hulp te vragen. Het is jammer wanneer je leven onnodig lang wordt beinvloed door negatieve stress. Veel sterkte en beterschap. Albert

      Beantwoorden
  4. HALLO ALLEMAAL!
    Een NIEUWE WEEK MET NIEUWE KANSEN!
    VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN!
    Een GOED BEGIN is het HALVE WERK, een NIEUW BEGIN is het BETERE WERK!
    WATERTHERAPIE: EERST WATER, DE REST KOMT LATER! Spoel alles maar door het putje. TANDEN POETSEN, HANDEN WASSEN, bewust en ook als het niet echt nodig is: je handen wassen in onschuld. +/- 10x het water afslaan van de handen geeft ook een goed LOSLAATGEVOEL.!
    GEZICHT WASSEN, als je even niet tevreden bent met het beeld dat je in de spiegel ziet. Geleerd van mijn bijna 80 jarige ZWEMVRIENDIN. Ik zeg dan tegen mezelf: ZO KEN IK JOU NIET, MAAR IK ZAL JOU WEL EVEN WASSEN. ( GOEDE RAAD IS GRATIS, maar niet voor niets!)
    Men zegt: VOOR NIETS GAAT DE ZON OP, maar niet voor NIKS!
    Even een paar gedachten die spontaan bij mij opkwamen aan het BEGIN van de NIEUWE MAANDAG ( geen BLAUWE!) aan het BEGIN van de NIEUWE WEEK.
    GROETEN van TINEKE
    Met de hartelijke dank aan ALBERT voor deze NIEUWE, duidelijke LES!

    Beantwoorden
  5. Hey Tineke, Wat een energie straalt er van jouw reactie af! Dat is een prachtige voorbode om minstens 100 jaar te worden 🙂 Dank voor jouw aanvullende tips. Ik lees ze met een grote glimlach om mijn mond. Alle stress is als sneeuw voor de zon verdwenen. Nog een prettige en ontspannen dag! Warme groeten, Albert

    Beantwoorden
  6. GOEDE AVOND Albert, na een GOEDE DAG!
    Bedankt voor de complimenten! En dan te bedenken dat het in mijn leven, door wat voor een oorzaak ook al een hele tijd gaat zoals bij die opwind poppetjes, vogeltjes, kikkers enz.met zo’ sleuteltje dat je op moet winden om in beweging te komen. Als het veertje afgewonden is gebeurt er gewoon helemaal niets meer! Blijkbaar weet jij inmiddels mijn sleuteltje te vinden door de positieve reacties waardoor ik weer wat meer zelfvertouwen heb gekregen.Ik kan alleen maar hopen dat er na een GOEDE DAG ook een GOEDE NACHT volgt. Ik ga straks in ieder geval met een GOED GEVOEL slapen! En morgen zien we wel weer.
    TINEKE ?????

    Beantwoorden
    • Beste Mieke,
      Er komt zeker een herhaling van mijn webinar Stop Vermoeidheid.
      Maar dat zal nog wel enkele maanden duren, omdat er nog een aantal anderen in de planning staan.
      Blijf mijn nieuwsbrief volgen, dan blijf je op de hoogte! Vriendelijke groeten, Albert

      Beantwoorden
  7. Heb al een afspraak met de revalidatiearts maar tot die tijd zal ik het uit moeten zingen, met de pijn en het slecht slapen. Ik heb een blessure aan mijn schouder, waardoor het slapen lastig is en ik vaak wakker wordt. Tevens levert het natuurlijk stress op, want ik ben behoorlijk in oorlog met mijn lichaam. De acceptatie dat alles zo moeilijk gaat en ik bepaalde dingen niet kan doen levert veel strijd. Ondanks de meditatie gaat het nog niet over en ben ik erg druk in mijn hoofd

    Beantwoorden
  8. Albert, dank voor je minicursus leven zonder stress. Praktische goed toepasbare tips. Ook je webinars zijn prettig om te volgen. Je suggesties voor buikademen en naar muziek luisteren werken bij mij goed. Ook bewegen helpt me prima. Ik ga inmiddels om de dag een half uur hardlopen (niet zo heel snel hoor, maar wel zweten) en de andere dagen drie kwartier wandelen. Dit geeft echt een goed en ontspannen gevoel. Qua muziek staan er op YouTube massa’s relax muziek en guided sleep tracks. Heel prettig wanneer je jezelf wilt dwingen tot een half uur of meer ontspanning. (Zoeken op guided sleep, yellow brick cinema, Celtic music of bv braveheart). Ik ga zo je webinar volgen en blijf je mails lezen. Helpt ook! Dank daarvoor

    Beantwoorden
    • Beste An, in mijn blog besteed ik vooral aandacht aan de psychische componenten van een probleem. ME is een complex syndroom waar ook vele andere factoren een rol spelen. Om daarmee verder geholpen te worden, heb je echt hulp nodig van een specialiseerde arts. Mijn grootste passie is om mensen te inspireren. Wanneer ze daar kracht uit kunnen putten of juist meer van het leven kunnen genieten, dan is mijn missie geslaagd. Veel beterschap! Albert

      Beantwoorden
  9. Helaas weer een dag die ik het liefste maar weer heeeeeeeel snel wil vergeten. C’est la VIE!! Zeggen ze. Maar goed dat ik met het gevoel van gisteren nog iets extra’s heb gedaan, anders zou ik het niet eens meer geloven!

    Beantwoorden
  10. nog een leuke, manlief wil naar zijn werk(moet alles opstarten,is namelijk de baas)
    is de auto opengebroken airbag eruit ,heeft nu een hele morgen nodig om alles op te lossen
    dag omzet! positief blijven? ik zou graag weten hoe.

    Beantwoorden
  11. Hallo allemaal,
    Het werd avond en morgen de volgende dag en ik zag meteen in de spiegel dat ik weer een kans had om er iets van te maken vandaag. Ik heb wel eens gezegd: ik ben in ieder geval 2x per dag blij. ’s morgens als de nacht voorbij is en ’s avonds als de dag voorbij is. Sinds ik een paar weken geleden,3 januari, de uitdaging ben aangegaan om samen met ALBERT het 40 stappen plan te proberen heb ik eindelijk na vele jaren in een week meer GOEDE dan SLECHTE momenten, zelfs DAGEN! Al die tijd bleef iedereen tegen mij zeggen wat ik allemaal moest doen en laten. Ook ALBERT! Vaak werd ik door alle tegenstrijdige informatie ook nog eens in verwarring gebracht en voelde ik mij ook nog eens schuldig. Leuk voor al die ‘GEZONDE’ mensen dacht ik dan. Ik dacht vaak aan al die anderen met
    verborgen ‘ ziektes’ als ME e.d. die vaak de meest gewone dingen niet(meer) voor elkaar kunnen krijgen. Die dag en nacht vaak zijn gedwongen om alleen maar met zichzelf, de oefeningen, de medicatie enz.bezig te zijn, om maar te zwijgen van de tijd en de energie die gebruikt moet worden voor allerlei onderzoeken waar ze niet altijd wijzer van worden. MOET JE MEE LEREN LEVEN! dit werd ook zo’n 50 jaar geleden tegen mij gezegd. Er ging zoveel fout dat ik onmogelijk kon blijven werken in de KRAAMZORG, werk wat echt wel bij mij pastte, maar waar je gewoon geen half werk kon leveren. Er werd gepraat over het recht op een uitkering, maar wij gingen trouwen en ik had er geen behoefte aan om de rest van mijn leven te moeten BEWIJZEN dat ik ‘ZIEK’ was. Ik wilde blijven proberen om zo normaal mogelijk te leven ook al hield dat in dat ieder moment, iedere dag weer een verrassing zou zijn. Ik ben VANDAAG een maand verder! Nog een dag of 10 als het GOED is, dan praten wij verder heeft ALBERT gezegd. Ik ben toch wel een beetje benieuwd wat er verder gaat gebeuren nu ik bijna 50JAAR verder ben dan ik ooit had gedacht.
    Ps. Er zijn ook mensen die zeggen dat je hier beter niet met anderen over kan praten omdat zij het toch niet begrijpen.Ik blijf hopen dat ik met alles wat ik WEL durf te delen misschien nog 1 mens kan bereiken, die zich daardoor misschien ook even een B’ tje BETER VOELT, OOK AL WORDEN ZIJ ER MISSCHIEN NIET BETER VAN.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter