Mentale gezondheid: 7 manieren om je lekker te voelen!

Je mentale gezondheid is net zo belangrijk als je fysiek fitheid zijn. Want, ben je lichamelijk en geestelijk in evenwicht? Dan voel je je goed. Kun je beter omgaan met tegenslagen, genieten van wat je meemaakt en het beste uit jezelf halen. En… dat willen we toch allemaal? In dit artikel leer je hoe je ervoor zorgt dat je mentaal in conditie blijft.

Denk vaker positief

Positieve gedachten dragen bij aan je mentale gezondheid. Kijk bijvoorbeeld elke dag even terug op wat je zoal hebt beleefd. Schrijf op wat er goed ging en wat je een fijn gevoel gaf. Het kunnen kleine en grotere zaken zijn. Bijvoorbeeld een compliment van een collega vanwege je goede werkprestatie. De blije reactie van je buurvrouw waarvoor je de boodschappen naar binnen hebt gedragen. Een naaste die goed geneest van een zware operatie.

Maar ook: goede voornemens die je nakomt. Dat je de trap hebt genomen en niet de lift. Nee, hebt gezegd tegen die moorkop waar je collega op trakteerde. Of het kaartje dat je aan een uit het oog verloren vriend hebt gestuurd. Na verloop van tijd zul je ontdekken dat alleen al het nalezen van al die positieve zaken je een goed gevoel geeft.

Houd controle over je tijd

mentale gezondheidJe beschikbare tijd dagelijks is kostbaar. Er zijn taken die je wilt doen en die je moet doen. Probeer prioriteiten te stellen. Vraag je af wat dringend en belangrijk is en wat kan wachten tot later? Door op die manier je tijd in te delen ben je meer in control. Je voelt je prettiger en houdt je energiebalans op peil. Maak gebruik van prioriteitenlijstjes. Voor thuis en op je werk.

Noteer wat dringend is en wat kan wachten. Ligt er al een week een klusje of andere verplichting op je te wachten? Van een berg strijkgoed, rapport schrijven, lekkende kraan repareren tot de auto wassen of een bezoek aan iemand brengen? Pak het op en streep het vervolgens van je lijst. Dat voelt toch lekker hé? Door je tijd beter te managen en prioriteiten te stellen, voel je je beter en pep je tevens je mentale gezondheid op.

Doe dagelijks ontspanningsoefeningen

Zorgen je dagelijkse activiteiten ervoor dat je te weinig tijd voor jezelf neemt? Maak een pas op de plaats. Neem wat tijd voor jezelf en relax. Bijvoorbeeld door elke dag voor je gaat slapen ontspanningsoefeningen te doen. De stress van je af laten glijden, zodat je lichamelijk ontspant en geestelijk rust ervaart. Online zijn verschillende eenvoudige oefeningen te vinden die je kunnen helpen. Ga aan de slag met je mentale gezondheid.

Eet bewust en met aandacht

Was het ontbijt, lunch of avondeten voorheen een rustpunt in het dagelijkse bestaan? Waarop je even aandacht had voor jezelf en je gezin? Om gezellig bij te praten en grapjes te maken? Tegenwoordig is er vaak weinig tijd. Werk, kinderen, vrienden, boodschappen, huishouden, sportactiviteiten en altijd en overal bereikbaar zijn zorgen dat je nauwelijks tijd hebt en tot rust komt.

Ook niet als je eet. Probeer dat te veranderen. Door een moment per dag met aandacht te eten en je bewust te zijn van wat je doet. Vergeet al het andere even. Focus je op wat je eet. Proef, ruik, voel enzovoort. Het helpt je rust te ervaren en bevordert je mentale fitheid.

Onderneem regelmatig leuke dingen en boost je mentale gezondheid

Onderneem activiteiten die je energie geven en bijdragen aan je fysieke en psychische balans. Maak tijd voor de bezigheden die je batterij helpen opladen. Reserveer er eventueel elke dag wat tijd voor in je agenda en maak het tot een prioriteit. Doe dingen die je helpen ontspannen en laat de rest even voor wat het is. Ga een boek lezen, neem een bad, ga uit eten met vrienden, pik een bioscoopje of maak een wandeling of fietstocht.

Tob niet

Tobben geeft je grijze haren. Tenminste, dat wordt gezegd. Misschien klopt het niet, maar piekeren doet je geen goed. Tobben is negatief denken en vermindert je mentale gezondheid. Het zorgt immers voor spanningen, maakt je somber en lusteloos. En… uiteindelijk los je er niets mee op. Pak daarom je getob aan. Stel bijvoorbeeld elke dag een piekerkwartiertje in om je tobberijen de vrije loop te laten. Ga daarna dingen doen die je helemaal in beslag nemen. En overvallen piekergedachten je? Schrijf ze op en kom erop terug tijdens je piekermoment.

Sport elke dag

En natuurlijk doet regelmatig bewegen je mentale gezondheid ook goed. Niet alleen helpt het de dagelijkse stress te verminderen, maar zorgt het er eveneens voor dat je fijner in je vel zit, energieker bent en geestelijk in evenwicht. Want, sporten zorgt dat je gelukshormonen aanmaakt die de stresshormonen bestrijden. Vooral doen. Je voelt je echt happier!

Hoe houd jij je mentale gezondheid op peil?

10 gedachten over “Mentale gezondheid: 7 manieren om je lekker te voelen!

  1. als men al heel mijn leven last heeft van verkeerd zelfbeeld, niet lekker in mijn eigen lichaam zijn zodanig dat ik vanaf mijn jonge jaren niet in balans ben, nooit de juiste weg heb kunnen vinden in beroep deels met hobbies. Vind mezelf niet leuk, zelfkwelling is er regelmatig. Voel me als mens nergens thuis heb al jaren geen echte vrienden leef geisoleerd op mezelf en zoek geen uitdagingen op in het leven.
    Heb wel een nieuwe relatie sinds 7 jaar met een man die al zijn schaapjes op het droge heeft, intelligent en met een goed zelfbeeld. Hij heeft alles wat ik niet genoeg heb. Voel me nergens op mijn plek in de directe omgeving. Om dit persoonlijk probleem te compenseren doe ik yoga, ga beginnen met mindfullness en sport regelmatig waardoor ik me redelijk goed voel. Gebrek aan eigenwaarde lichamelijk en geestelijk is een langdurig probleem waar ik nooit helemaal ben uitgekomen. Ben altijd de weg kwijt en vind maar weinig dingen leuk en kan niet met iedereen omgaan. Waar kan ik hulpverlening vinden om dit probleem te verhelpen?? met vriendelijke groet,
    Awjm Eras

    • Beste Astrid,

      Dank je wel voor jou openhartige reactie. Ik zou het je zo gunnen dat je een positiever beeld krijgt over jezelf. Daar zal je inderdaad wel hulp bij nodig hebben, omdat het lastig is om je eigen gedachten hierover te overwinnen.
      Er zijn twee stromingen die je zou kunnen volgen; de reguliere GGZ psycholoog werkt met cognitieve gedragstherapie of RET. Je kunt op internet NIP geregistreerde psychologen vinden die werkzaam zijn in jouw regio.
      Daarnaast is er ook de mogelijkheid voor complementaire psychotherapie. Denk dan NLP bijvoorbeeld bij http://www.ntinlp.nl/
      Of de methode van Byron Katie: 4 vragen die je leven veranderen.

      Veel succes met het vinden van de juiste hulp!

      Met hartelijke groet,
      Albert Sonnevelt

    • Als het u kan helpen: lang geleden zat ik ongeveer met hetzelfde.
      Heb een wijs advies opgevolgd en elke avond even ontspannen de blik naar binnen gekeerd en ben me zo langzamerhand bewust geworden van mijn kwaliteiten en mijn leerpunten.
      Niet te verwarren met meditatie, want déze vorm is veel actiever en brengt helderheid. Door zelfreflectie toe te passen. Daardoor ging ik steeds beter zien wat mijn eigenschappen waren, ook mijn neigingen, waar ik vervolgens aan werkte. En heb een zeer goede, bijzondere therapeut in de arm genomen, die mij dit advies gaf, want vanuit opvoeding had ik vrijwel alleen meegekregen, dat er weinig goeds aan me was en het goede dat ik had, bijv. intelligentie, leervermogen, die had ik natuurlijk van mijn opvoeders. Het is dus wel degelijk mogelijk om daar over heen te komen, mits u daar naar handelt, ten bate van uzelf.
      Er zijn veel zelfhulpboeken, maar daar geloof ik niet zo in: iedereen is zoekende en meent het Licht gezien te hebben!
      Zélf doen, maar dat zet absoluut zoden aan de dijk! Succes!

      • Beste Maria, dank voor jouw reactie. Ik krijg altijd veel vragen over mentale gezondheid. Dus ik dacht dat het wel tijd werd voor een blog. Dank voor jouw reactie. Hartelijke groet Albert

  2. als men al heel mijn leven last heeft van verkeerd zelfbeeld, niet lekker in mijn eigen lichaam zijn zodanig dat ik vanaf mijn jonge jaren niet in balans ben, nooit de juiste weg heb kunnen vinden in beroep deels met hobbies. Vind mezelf niet leuk, zelfkwelling is er regelmatig. Voel me als mens nergens thuis heb al jaren geen echte vrienden leef geisoleerd op mezelf en zoek geen uitdagingen op in het leven.
    Heb wel een nieuwe relatie sinds 7 jaar met een man die al zijn schaapjes op het droge heeft, intelligent en met een goed zelfbeeld. Hij heeft alles wat ik niet genoeg heb. Voel me nergens op mijn plek in de directe omgeving. Om dit persoonlijk probleem te compenseren doe ik yoga, ga beginnen met mindfullness en sport regelmatig waardoor ik me redelijk goed voel. Gebrek aan eigenwaarde lichamelijk en geestelijk is een langdurig probleem waar ik nooit helemaal ben uitgekomen. Ben altijd de weg kwijt en vind maar weinig dingen leuk en kan niet met iedereen omgaan. Waar kan ik hulpverlening vinden om dit probleem te verhelpen?? met vriendelijke groet,

  3. Ik g heb al vier jaar last van een bourningout ,waar ik niet van los kom , werk gericht , meer omzet moeten draaien ivm het bedrijf ging slecht enz .
    Hen nu drie spygoloogen gehad en ciran traject maar niets helpt mij tot rustigere gedachten , inmiddels gaat het een stuk beter in het bedrijf ,maar blijf wel met mijn klachte (paniekaanvallen ) houden .moet proberen beter me mannetje te staan , maar als iemand iets zegt zak ik weer een stuk naar beneden , er loopt ook nog zo iemand rond die denkt alles te vertellen te hebben en doet regelmatig steken geven zo van ja jij ik weet het niet , daar kan ik niet tegen ,probeer me hooft boven water te houen maar heb het gevoel dat ik zo verdrinkt , wat moet ik loop nu vier jaar ik ben helemaal op .

    • Beste g,
      Als je heel eerlijk bent: welke keuze zou je moeten maken? Waar baal je van, maar durf je, kan je of wil je nog geen stap in te zetten.
      Maak een beslissing! Ga dagelijks iets doen waar je energie van krijgt. De tijd van gesprekken is voorbij. Het is nu tijd om jezelf recht in de spiegel aan te kijken en in beweging te komen.
      Veel sterkte, Albert.

Een reactie plaatsen