Meest voorkomende stress oorzaken en wat je er vandaag aan kunt doen

Er zijn veel oorzaken van stress. De laatste 20 jaar is de stressdruk ieder jaar met 1,5 % toegenomen (Bron TNO) Het is moeilijk om aan de ‘waan van de dag’ te onsnappen. Je wordt bedolven onder een lawine van informatie. Hoe houdt je nog grip op je leven? Zijn er zaken waar je zelf invloed op kan uitoefenen. Of ben je het slachtoffer van alle omstandigheden?
Waar zit de bron van jouw spanning in je leven? In deze blog worden de meest voorkomende oorzaken van het stressprobleem besproken. Daarnaast krijg je twee tips die jou helpen om een flinke stap verder te komen.

Spanningsbron nummer 1:
Alledaagse privéstress:

Je kent vast wel allerlei kleine en grote ergernissen die je in het dagelijks leven meemaakt. Sommige had je kunnen vermijden, andere overkomen je en daar kun je weinig of niets aan doen:

  • te laat komen op een belangrijke bijeenkomst
  • weer terechtkomen in een file van minstens vijf kilometer
  • je huisdier heeft in huis gepoept
  • je bent je sleutels of bril weer eens kwijt
  • je staat voor een gesloten winkeldeur
  • je hebt last van een bonte verzameling geluiden door elkaar heen
  • er wordt rode wijn op je kleding gemorst
  • het is een rotzooi in huis
  • de krant is niet bezorgd
  • reclames op de tv
  • een parkeerbon
  • je trapt in hondenpoep
  • je wordt telefonisch langdurig in de wacht gezet als je een bedrijf belt
  • er staat een lange rij voor de kassa in de supermarkt
  • de introductie van de euro
  • je computerprogramma loopt vast
  • een lekke band van je fiets of auto
  • zwerfvuil op straat
  • eindeloos geklets van een sportcommentator
  • een overlopend koffiezetapparaat…

Welke herken je? Veel van deze zaken overkomen je, zonder dat je daar bewust mee bezig bent.
Nu kan je misschien aan de gebeurtenis weinig veranderen, maar aan HOE JIJ ER MEE OMGAAT WEL…

Spanningsbron nummer 2:
Dat ben jezelf (misschien zelfs wel op No 1..)

Niets heeft een betekenis, behalve de betekenis die je er zelf aan geeft…
Wat de ene persoon als stress ervaart, is voor de andere een leuke uitdaging.

Als je stress helemaal terug brengt naar de kern, bestaat hij uit angst:
‘Angst klopte op de deur, Vertrouwen deed open en zag niemand staan.’

Waar zou je op dit moment zijn als je jezelf niet liet beïnvloeden door beperkende gedachten?
Hoe zou het zijn met je gezondheid, met jouw contact met je relatie, je vrienden en familie?
Wat zou je gerealiseerd hebben in je werk en wat voor gevolgen zou dat hebben voor je financiële positie?

Om stress effectief aan te pakken, begin met het veranderen van je gedachten.

Denk je fit met positieve gedachten
Er is tegenwoordig een wetenschap die zich bezig houdt met de psycho-neuro-immunologie. Deze legt een directe relatie tussen de invloed van je gedachten en het effect daarvan op je gezondheid. Als je beschikt over de nodige dosis humor en relativeringsvermogen maak je meer oxytocine aan. Dit wordt ook wel het liefdeshormoon genoemd. Dit heeft een duidelijk versterkend effect op je algehele weerstand. Het staat zelfs in de bijbel:

Een blij hart doet een mens leven; Vreugde geeft hem lengte van dagen. (Uit het Oude Testament)

Een manier om jezelf te oefenen in positieve gedachten is het gebruik van affirmaties. Een affirmatie is een positieve zin, die je regelmatig tegen jezelf kunt zeggen. Het doel hiervan is dat je onderbewuste dat zinnetje uiteindelijk gaat geloven, zodat je een positieve invloed in je leven gaat bemerken.
Het onderbewuste heeft namelijk de eigenschap dat het als waarheid aanneemt wat je tegen jezelf zegt en kijkt dus niet naar hoe het werkelijk is. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar je kent vast wel het fenomeen dat als iemand maar vaak genoeg zegt dat hij iets niet kan, dat het dan ook inderdaad vaak niet lukt.

Dus als het op een negatieve manier kan werken, dan kan het ook zeker op een positieve manier! Alleen dat beseffen we vaak niet.
Onze gedachten bepalen dus voor een groot deel hoe ons leven eruit ziet en door te affirmeren kunnen we ons leven een positieve wending geven.

Affirmeren is helemaal niet moeilijk
Je kunt het op elk moment van de dag doen.
Het is belangrijk dat je een positieve zin kiest die het best past bij wat je veranderd zou willen hebben in je opvattingen en waar je een goed gevoel bij krijgt. Natuurlijk moet dat wel een beetje realistisch zijn, want affirmaties zijn geen toverspreuken waarmee je alles gedaan kunt krijgen.

Als je niet het GELOOF hebt dat het ook werkt, dan is de kans klein dat je uiteindelijk jouw doel ook gaat realiseren.

Zet die zin altijd in de tegenwoordige tijd en vermijd het woordje ‘niet’. Zeg dus niet: ‘Ik ben niet onzeker’, maar zeg: ‘Ik ben vol zelfvertrouwen!’.
Dit zinnetje kun je dan regelmatig hardop tegen jezelf zeggen of opschrijven. Je kunt het ook op een papiertje schrijven en dat op een plek leggen waar je het vaak ziet. Zo word je regelmatig aan jouw affirmatie herinnerd.

Door: Albert Sonnevelt

Meer Artikelen

1 reactie Voeg ook een reactie toe

  1. Hoewel het vrij commercieel en heel Amerikaans is, blijft Anthony robbins een van de beste sprekers op dit gebied. Check it out. Want het geeft je een framework om alles aan op te hangen en een visie op hoe het mechanisme er achter werkt en hoe je het kan inzetten

Geef een reactie