Meer balans in je leven, hoe vind je het terug? 5 effectieve tips!

Meer balans in je leven is essentieel voor je vitaliteit. Is de balans is je leven ver te zoeken, omdat je leeft bij de waan van de dag? Druk bent met het managen van je gezin, werk, vrienden, activiteiten en dergelijke? Ben je aan het eind van de dag volledig uitgeput en heb je dan nog nauwelijks energie om wat te doen? Veel mensen ervaren dagelijks stress en hebben het gevoel dat ze worden geleefd. Voorkom dat! Maak je hoofd regelmatig leeg, creëer rust en ontspan. Hieronder 5 tips voor minder stress en meer balans in je leven.

Tip 1: Maak een mindmap en krijg meer balans in je leven

Meer balans in je leven kun je alleen bereiken als je weet wat je leven uit balans brengt. Mindmapping is een fijne methode om zicht te krijgen op je gedachten en daarmee de factoren die de disbalans veroorzaken te ontdekken. Het kost weinig tijd en het effect is vaak groot. Begin nu direct. Ga rustig zitten en pak een pen en vel papier. Stel jezelf de vraag: Wat brengt mij dagelijks uit balans? Zet die vraag in het midden van het vel papier. Schrijf vervolgens de gedachten die bij je opkomen rondom die vraag.

Ben je klaar? Groepeer en verbind dan de gedachten die bij elkaar horen. Vaak zie je na een tijdje wat de disbalans veroorzaakt in je leven. Stress door strubbelingen in de privésfeer, problemen op je werk of anderszins? Weet je wat het probleem is? Ga er dan direct mee aan de slag. Om zo een goede balans in je leven te bereiken.

prioriteiten stellenTip 2: Stop met multitasken

Het lijkt zo effectief meerdere zaken tegelijkertijd doen. Alleen werkt het in de realiteit vaak niet. Want, het gevoel met halfklare klussen en taken te blijven zitten, zorgt voor frustraties, ergernis en stress. Doe daarom één ding tegelijkertijd en doe het goed.

Je voordelen? Het gaat sneller, het geeft je meer voldoening en leidt tot minder half afgemaakte zaken. Uiteindelijk merk je dat één ding goed doen veel meer rust geeft dan halfbakken te werk gaan. Overigens stel liever ook de dingen die je nu kunt doen niet uit tot later. Als het blijft liggen maakt het je onrustig en verstoort zo de balans in je leven.

Tip 3: Eet en leef gezond plus bewust

Voor een gebalanceerd leven is het belangrijk dat je ook je eet- en leefstijl eens onder de loep neemt. Is die wel zo gezond als je denkt? Want, een ongezonde eet- en leefwijze kan bijdragen tot het ervaren van stress. Want, onder spanning en druk ben je sneller geneigd gemaksvoeding te eten en onderuitgezakt op de bank voor de tv te hangen, omdat je moe bent. Je gaat je daar lichamelijk en geestelijk niet prettiger door voelen.

Eet lekker gezond. Zorg dat je alle benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt met volop groenten, fruit en volkoren voedingsmiddelen. Drink daarnaast elke dag minimaal 2 liter water. Neem tegelijkertijd voldoende nachtrust en verhoog je energieniveau door dagelijks zeker een half uur te bewegen. Je gezondheid vaart hier wel bij. Je gaat er beter uitzien, je huid wordt mooier, je verliest misschien een paar kilootjes en verkleint de kans op allerlei stress gerelateerde aandoeningen.

Tip 4: Doe aan yoga, meditatie of mindfullness

Een goede manier om de spanning in je lichaam tegen te gaan en allerlei hersenspinsels tot rust te brengen, is regelmatig yoga, mindfullness en/of meditatieoefeningen te doen. Deze oefeningen helpen je enerzijds prima om helemaal te ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld je dag beginnen met dergelijke oefeningen, zodat je fris en energiek start. Je hoofd is immers leeg en je lichaam wordt niet geteisterd door allerlei spanningen die hoofdpijn en nekklachten kunnen veroorzaken. Of doe voor het slapengaan enkele oefeningen, zodat je heerlijk relaxed in bed stapt en geniet van een weldadige nachtrust.

Tip 5: Reserveer tijd voor jezelf

In de hectiek van het dagelijkse bestaan is het best lastig me-time te hebben. Terwijl het juist erg belangrijk is. Want, je bent niet alleen de man of vrouw van, de mama of papa van, de werknemer van enzovoort. Je bent ook een persoon die nu en dan recht heeft op wat me-time!

Plan een paar uur per week activiteiten in je agenda die je fijn vindt. Zet gewoon een streep door die uurtjes. Benut die tijd om naar de sauna te gaan, een massage te nemen, je favoriete film te bekijken, een boek te lezen, een wandeling in de natuur te maken of ga wat te eten of drinken met je meest dierbare vriend(in). Kortom, doe de dingen die bijdragen aan je rust, je helpen ontspannen en zo ervoor zorgen dat je meer balans in je leven krijgt. 

Meer Artikelen

1 reactie Voeg ook een reactie toe

Geef een reactie