Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Me-time is belangrijk! Maar hoe en waar begin je? 5 tips!

Me-time is belangrijk maar ook lastig in te plannen. Je werk, gezin en sociale leven slurpen al je tijd en energie op. Herkenbaar? Toch is tijd voor jezelf nemen belangrijk, want het maakt je gelukkiger. Of het nu dagelijks een kwartiertje is, een uurtje per week, een halve dag of lazy Sunday. Gun jezelf die break. Je voordelen? Meer rust, energie, geluk en balans. Dit artikel gaat over het belang van me-time nemen en hoe je tijd voor jezelf vrijmaakt om te relaxen!

Me-time is belangrijk en wel hierom!

Tijd voor jezelf vrijmaken en go with the flow is goed. Het helpt je stoom af te blazen, je hoofd leeg te maken, op adem te komen komt, je batterij weer op te laden, lekker in je vel te zitten en in balans te komen. Het is een moment helemaal voor jezelf. Waarin je echt helemaal niets moet. Doen wat jij fijn vindt en aan niemand verantwoording af te hoeven leggen. Zeg maar een soort mini-break. Neem je zo nu en dan geen tijd voor jezelf? Dan loop je het risico dat je na verloop van tijd vastloopt. De dagelijkse hectiek van je bestaan niet meer aankunt. Om het minste of geringste boos wordt of in tranen uitbarst. Bijvoorbeeld als je kinderen hun bord niet leegeten, je baas je wat vraagt of je partner spullen laat slingeren. Me-time is belangrijk! Je hebt het echt nodig zodat je weer fris, uitgerust en energiek het leven tegemoet treedt.

Hoe vul je me-time in?

Op wat voor manier je tijd voor jezelf vrijmaakt, bepaal jij. Vind je het moeilijk tijd voor jezelf te nemen? En heb je geen flauw benul wat je moet gaan doen? Zie het dan als een ultrakorte vakantie. Immers, voor vakantie maak je ook tijd vrij. Heb je genoeg ideeën wat je wilt doen. Van heerlijk de hele dag luieren, boekje lezen, zwemmen, wandelen, mediteren tot een terrasje pakken en lekker eten. Met me-time nemen is het niet anders. Die vrije tijd vul je helemaal zelf in. Dat kun je alleen doen, maar mag ook met anderen. Je familie en/of vrienden. Het gaat erom dat je doet wat je helpt te ontspannen en de boel de boel te laten. Daarbij is de gouden regel: niets moet en alles mag!

Me-time is belangrijk, dus pak het aan met de volgende 5 tips:Me-time is belangrijk

Wat je allemaal kunt doen om te ontspannen, kun je waarschijnlijk zelf wel bedenken. Alleen zie je heel veel beren op de weg voordat je daadwerkelijk me-time realiseert. Probeer in elk geval in oplossingen te denken en niet in onmogelijkheden. Dat helpt je al een flink eind op weg. Hieronder nog meer tips die je helpen tijd voor jezelf te nemen.

1. Me-time is belangrijk en geen luxe

Me-time is belangrijk; zie tijd voor jezelf nemen niet als een luxe, maar als noodzaak! Bedenk dat het noodzakelijk is om je dag in dag uit lekker in je vel te voelen en energie te hebben voor je werk en privébezigheden. Je hebt het nodig, geestelijk en fysiek. Het zorgt namelijk voor rust in je hoofd, helpt je lichaam ontspannen en voorkomt dat stress vat op je krijgt.

 2. Wat maakte je als kind blij?

Heb je geen idee hoe je me-time moet invullen? Ga dan eens bij jezelf na waar je als kind bijvoorbeeld enorm blij en vrolijk van werd. In welke activiteit of bezigheid ging je helemaal op en vergat je de wereld om je heen? Pak die liefhebberij weer op en geniet ervan!

3. Leer dingen los te laten

Lukt het je niet tijd vrij te maken voor jezelf? Misschien is je leven te vol of vraag je te veel van jezelf. Leer jezelf aan dingen los te laten en lucht in je agenda te creëren. Schrap verplichtingen die je bent aangegaan, delegeer taken en/of roep hulp in.

4. Het hoeft niet allemaal perfect

Is het je aard alles tot in de puntjes te willen doen en regelen? Thuis en op je werk? Neem wat gas terug en bedenk dat echt niet alles perfect hoeft te zijn. Ietsje minder is ook goed. Je zult merken dat je zo tijd krijgt voor me-time. Het grote voordeel van tijd voor jezelf nemen is dat je je een stuk prettiger voelt en meer energie hebt. En… wie weet, krijg je daardoor meer gedaan dan je voorheen dacht.

5. Schud die schuldgevoelens van je af

Schuldgevoelens kunnen behoorlijk aan je knagen als je me-time wilt realiseren. Bijvoorbeeld je partner die alleen thuis blijft, kinderen die je achterlaat bij de oppas of die ene taak die je nog niet af hebt. Erg herkenbaar of niet soms? Luister je ernaar? Dan krijg je nooit een moment voor jezelf. Accepteer die schuldgevoelens, maar handel er niet naar. Gun jezelf even die vrije tijd voor jezelf. Realiseer je bovendien dat iedereen er baat bij heeft als jij je goed voelt. Mensen om je heen een zien dan een mama, papa, werknemer, vriend(in) die gelukkig is en dingen wil en kan doen!

Me-time is belangrijk dus gun het jezelf. Maak jij tijd voor jezelf? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Meer Artikelen

2 reacties Plaats reactie

  1. Geachte Albert,

    zonet de test “welk stresstype ben jij gedaan” en de uitkomst heeft me toch …verbaast – kon me helemaal terugvinden … 😉

    interesse is gewekt … ga mij hier zeker nog mee bezighouden – zeker omdat we in april met een cursus “stressmanagement” starten (via Syntra) …. ne keer zien wat we dr van opsteken ….

    Een leuk en stressvrij begin van de nieuwe week gewenst – mvg

    Jan C. L.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter