Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Loslaten van emoties of gedachten, hoe doe je dat?

Loslaten is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Blijf je nog wel eens ‘hangen’ in bepaalde sterke emotionele gevoelens? Herhalende negatieve gedachten kunnen je soms onbewust beperken in jouw levensgeluk. Zeker als het gaat over; onrechtvaardigheid, schuldgevoel,  en gevoelens van schaamte, wrok of jaloezie

Loslaten van emoties of gedachten

Er kunnen veel verschillende redenen zijn om vast te willen houden aan oude pijn. Meestal is er iets gebeurd dat je te plotseling overkwam. Je moest onverwacht afscheid nemen van iets dat je dierbaar was: een geliefde, je werk, je vertrouwde omgeving, je gezondheid of financiële zekerheid.

Op zo’n moment gaan er natuurlijk allerlei gevoelens spelen:

  • Het kan zijn dat je nog boos bent omdat er onrechtvaardigheid in het spel was.
  • Wellicht is er nog een schuldgevoel, omdat je iets niet hebt gedaan wat je nog moest doen.
  • Of is er nog een vorm van wanhoop in je leven, omdat je iedere vorm van zekerheid bent kwijtgeraakt.

Je gedachten blijven maar rondcirkelen

Het gevolg kan zijn dat je blijft ‘ hangen’ in eindeloos terugkerende gedachten. Dit noem ik de ‘als-dan-valkuil’. Hierin blijf je doormalen over alle mogelijke scenario’s die zouden kunnen gebeuren.
Je brein blijft rondcirkelen omdat het een oplossing wil bedenken. Op zich is dat niet slecht, want je hersenen hebben je al een leven lang geholpen om tot grote prestaties te komen. Maar wanneer het piekeren te lang duurt, dan kan je totaal geblokkeerd raken. Je verlamt als het ware en voor je gevoel ga je niet meer voor,- of achteruit. Gek genoeg hoop je dat de oplossing van je probleem wel komt als je er nog wat langer over nadenkt. In werkelijkheid is het tegenovergestelde waar.

In deze korte video leg ik uit wat de eerste stappen zijn, die jou kunnen helpen het emotionele patroon te doorbreken:

Daarnaast heb ik nog een aantal tips die je nog even rustig kunt doorlezen, wanneer jouw emoties de overhand dreigen te krijgen:

Vraag hulp en steun van vertrouwde gezichten

Bewezen is dat praten met dierbaren over wat je hebt ervaren, bijdraagt aan de verwerking van een ingrijpende gebeurtenis. Dus aarzel niet om vertrouwde mensen als familie en vrienden te vertellen over wat je hebt meegemaakt. Begin gewoon en wacht niet tot zij vragen stellen. Ook kun je contact zoeken met lotgenoten. Die hebben aan een half woord vaak al voldoende om je te begrijpen. Ook kunnen zij tips geven hoe je zaken kunt oppakken op basis van hun ervaringen

Gun jezelf de tijd

Een nare emotie verwerken, lukt niet als je maar blijft doorhollen. Het is goed even de tijd te nemen om tot rust te komen. Zeker ook, omdat het verwerken wat tijd vraagt en energie vergt. Gun je jezelf niet de tijd? Dan loop je het risico je klachten te verergeren, omdat je niet aan een goede verwerking toekomt.

Schrijf de gebeurtenis van je af

Een beproefde manier om een emotionele ervaring te verwerken, is het van je af te schrijven. Dus, pak een pen en papier of ga achter je laptop zitten. Schrijf beetje bij beetje op wat je nog weet, voelde, hoorde, dacht, rook, proefde enzovoort. Waak er overigens voor de hele dag te gaan zitten schrijven. Plan bijvoorbeeld een half uurtje per dag en focus je vervolgens op meer leuke bezigheden om te ontspannen.

Zoek leuke en plezierige afleiding

loslaten van emoties of gedachtenNa een emotionele gebeurtenis wil je misschien geen leuke en plezierige activiteiten doen. Toch is het goed je gedachten even af te leiden, zodat je even op adem komt. Maak een flinke bos- of strandwandeling, ga een stuk fietsen of kijk een ontspannende film. Ook met anderen eropuit trekken kan een fijne afleiding zijn om je gedachten even helemaal te verzetten.

Kies voor een gezond en regelmatig leefpatroon

Algemeen is bekend dat vastzittende emoties vluchten in alcohol en verdovende middelen in de hand kan werken. Omdat het je angst en pijn tijdelijk wegneemt. Je probleem oplossen, doet de alcohol en dergelijke echter niet. Ga respectvol om met je lichaam en kies voor gezonde voedingsmiddelen, eet op vaste momenten van de dag, las korte rustpauzes in en ga op vaste tijden slapen. Je lichamelijke en geestelijke gezondheid hebben er baat bij.

Tot slot

Doorgaans nemen de piekergedachten als gevolg van emotionele gebeurtenis na verloop van tijd af. Echter, ondervind je na 3 maanden nog steeds erge problemen? Blijf er dan niet mee rondlopen. Zoek professionele hulp, want ernstige klachten van een posttraumatisch stress syndroom verdwijnen niet vanzelf. Schroom niet en maak een afspraak met je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een professionele behandelaar die je zeker kan helpen.

Wat is jouw manier om met vastzittende emoties om te gaan? Deel ze hieronder zodat we van elkaar kunnen leren.

Meer Artikelen

13 reacties Plaats reactie

  1. Na een uitputtend traject van 1,5 jaar waarbij ik alles heb gegeven om een grote groep van meer mensen op een goede plek te krijgen (en dat is gelukt), heb ik onmiddellijk bij de huisarts aangegeven dat het NU tijd voor mij was en heb om professionele begeleiding van een psycholoog gevraagd. Dat hielp erg goed. Wat me vooral bij gebleven is, is dat ene zinnetje. Terwijl ze achterover leunde en me vriendelijk aan keek zei ze: “Maak je nou toch eens niet zo kwaad.” Haha, hij moest even landen, maar nu na 6 maanden, weet ik ‘m nog heel goed, het was voor mij een soort van toverzinnetje :-).

    Beantwoorden
  2. Goedendag, mijn ervaring is bij mij, dat praten er over meestal niet helpt
    Bijv met een gemaakte fout in mijn werk, waar ik veel last van kan hebben,
    Doorleven, onderzoeken wat er niet goed is gegaan, mee bezig zijn, niet er voor weglopen, en ik kan het een plek geven, als ik weer positieve ervaringen daarna krijg

    Beantwoorden
    • Ik herken wat je zegt, ook al zit ik in de WAO. Geldt ook voor dingen die je in je leven doet. Ik noem dat mijn rommel opruimen. Maar wat als anderen rommel bij je naar binnen blijven gooien. Dan heb je het niet over piekergedachten, maar over zorgen die blijven terugkeren, ondanks dat je blijft opruimen. Zelf met hulp van Interapy burn-outtherapie heb ik weer waardevolle dingen geleerd, waardoor ik nu weer anders met dingen kan omgaan. Maar ik krijg niet voor elkaar wat gedaan moet worden om mijn kind gezond te krijgen en dat blijft zorgen geven omdat ze hierdoor niet naar school kan. Het zijn 2 zeldzame aandoeningen die ze heeft en waar weinig over bekend is. En als ik zelf met dingen aankom, de arts me nog net niet voor gek verklaard. En omdat ik het niet opgelost krijg, blijft het terugkomen. Net als piekergedachten, maar met alles wat ik daarvoor geleerd heb, kan ik het niet uit mijn systeem bannen tot er een oplossing is. En ik ben al jaren bezig. Ze is nu 15 en ik heb de oplossing nog niet. Al wel een hele stap eindelijk de goeie diagnoses te hebben, een hel om de goede behandeling te krijgen. En hier kan ik de piekergedachtenoefeningen niet op los laten. Zijn er voor dit soort situaties nog tips?

      Beantwoorden
      • Beste Alice, dank voor jouw waardevolle aanvulling op mijn blog. Jouw inzichten getuigen van veel levenswijsheid. Blijf ze delen met de wereld! Hartelijke groet Albert

        Beantwoorden
  3. Hey Frieda, Dank voor jouw spontane reactie. Altijd fijn om op de juiste momenten in je leven personen te ontmoeten die je verder kunnen. Veel succes met alle goede dingen die je doet. Warme groeten, Albert

    Beantwoorden
  4. hallo ik ben linda50 jaar heb een postraumatishe stresstoornis en heb gauw dat ik me altijd overal de schuld van gaf en alles aan mij zelf verwijtte ik heb leren omgaan met verschillende dingen ik had een vrienschappelijke band met een man voor 2jaar en dat heeft hij verbroken zonder echte reden en dat raakt me toch wel maar nu heb ik zoiets ik ga verder ik heb er soms wel moeite mee maar blijkbaar was het niet de goeie vriendshap die ik dacht dat het was ik geloof dat dingen moeten slijten en verder gaan maar het is niet makkelijk dat mag ook gezegd worden

    Beantwoorden
    • Aan dit soort dingen werk je bijna dagelijks. Dingen die jaren hebben gesudderd, kost ook een paar jaar om die te overwinnen. Er bestaan helaas geen wonder behandelingen voor. Maar je werkt er aan en zo te lezen kom je vooruit. Ik heb geleerd dat praten over je schaamte en schuldgevoel altijd verlichting geeft. Blijf praten, blijf zo moedig aan jezelf te werken. Dan heb je op veel mensen een stapje voor. Hou vol.

      Beantwoorden
  5. Ik ben een mens wat altijd graag vrede heeft met de mensen in de directe omgeving. Wanneer iemand wel eens bepaalde dingen zegt of schrijft in een sms of app ofzo, dan kan ik daar heel erg over piekeren hoe die persoon dat nu bedoelt. Of ik iets misschien niet goed gedaan heb, of verkeerd gezegd heb. Hele scenario’s kan ik daar van maken. Terwijl uiteindelijk de situatie toch anders blijkt meestal. En ik haat dat ik dat stuk van piekeren heb. Want voor de rest ben ik een heel zelfverzekerd persoon en sta ik echt wel mijn mannetje. IK hoef ook echt niet door iedereen aardig gevonden te worden, want dat vind ik ook niet. Maar wel door mensen waar ik veel mee te maken heb. Volg je het nog? Hoe kan ik dit soort pieker gedachten los laten? Groetjes Kirsten

    Beantwoorden
  6. Probeer de “wim hof ademhaling”. Je hoofd wordt er helemaal schoon van. Een mooie en vooral verrassende ondersteuning!!!!! Het werkt binnen 5 minuten.

    Beantwoorden
  7. Door dingen die ik in mijn jeugd heb meegemaakt en het gevoel te hebben er niet bij te horen ben ik onzeker al probeer ik dat niet te laten merken,maar dat kost me dan wel veel energie, ik probeer juist om positief en blij over te komen zodat mensen mij aardig en leuk vinden het waarom mensen mij altijd moeten hebben en me kleineren begrijp ik niet,ik kan er gewoon niet goed tegen als er dingen worden gezegt en ze dan zeggen,het was maar een grapje maar een grapje kan wel veel pijn doen en daar lig ik dan in bed weer over te piekeren!!…zelf zou ik nooit iets gemeens tegen mensen zeggen waarom doen ze het dan wel tegen mij!! op mijn werk heb ik juist een vriendin die heel zelfverzekerd is en altijd leuke reacties krijgt,zij is echt een soort van populair en tegen haar word dan ook altijd leuk en aardig gedaan!!…ligt het dan toch aan mij en hoe kan ik mezelf dan veranderen!!…mensen zeggen wel dat ik te lief bent,maar ja wat bedoelen ze daar dan weer mee als ze niet aardig tegen me doen!!…ik voel me zo vaak ongelukkig en weet niet hoe ik er mee om moet gaan!!

    Beantwoorden
  8. Beste Yvonne, ik vind het bijzonder hoopvol dat je al zo’n hoge mate van zelfreflectie hebt.
    Wanneer je al zo goed in staat bent om jouw eigen signalen te herkennen, heb je ook
    de gelegenheid om het patroon te doorbreken. Wanneer dit nog te spannend voor je is, adviseer ik je om een coach te vragen om je hierbij te helpen. Ik wens je een gelukkig en liefdevol leven. Albert Sonnevelt.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter