Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Keuzestress voor dummies

Ben jij ook zo moe de laatste tijd? Dan ben je niet de enige. Veel mensen die ik tegenkom klagen over het feit dat ze ’s ochtends maar moeilijk uit hun bed kunnen komen.

Plof je op het eind van de dag ook vaak uitgeput op de bank?  Ben je vaak niet meer instaat om dingen te doen waar je weer energie van krijgt, zoals; lekker gaan sporten, even de boel opruimen of een gezonde maaltijd bereiden?

Nadat je ‘s avonds nét iets te lang t.v. hebt gekeken, ga je toch maar weer naar bed. Morgen moet je immers weer (te) vroeg op…Misschien moet je wel teveel keuzes maken.

Kiezen kost veel energie

Het afwegen van kleine en grote beslissingen vragen veel brandstof van je brein. Onze hersenen gebruiken namelijk 20% van de totale energie in het lichaam. Zodra je worstelt met bepaalde keuzes, is het lastig om gefocust te blijven. Je wordt snel afgeleid om zelfs de meest basale taken uit te kunnen voeren.

Volgens prof. Michael Useem van de University of Pennsylvania, is keuzes maken te vergelijken met het lopen van een marathon;

  • ‘Je hebt er ook uithoudingsvermogen voor nodig.’
  • ‘Je moet jouw keuze-techniek trainen.’
  • ‘Het is nodig om vertrouwen te krijgen in de combinatie van emoties (vaak angst) en jouw ratio.’

Je krijgt 5 tips die jou kunnen helpen bij keuzestress. Ik noem ze ‘Keuzestress voor Dummies’ . Maar voel je alsjeblieft niet beledigd. Je bent pas dom wanneer je denkt dat je geen keuze hoeft te maken.

Want dat is namelijk ook een keuze… Naast deze online tips, kan ik je ook ‘live’inspireren. Kijk hiervoor op mijn eventpagina.

Keuzestress tips

  1. Voorkom afleiding

Zfocuseker in deze tijd van overprikkeling door de (social) media, is het moeilijk om geconcentreerd te blijven.
Op het moment dat je in jouw taak wordt onderbroken, dan duurt het ongeveer 15 minuten, voordat je weer jouw oorspronkelijke focus kunt oppakken.

Het vraagt best wel veel discipline om een paar uur per dag ‘offline’ te zijn. Maar hoe minder afleiding je hebt, des te minder keuzes hoef je te maken. Je hoeft niet bezig te zijn met vragen als: ‘Moet ik nu wel of niet dit e-mailtje direct beantwoorden?’ of ‘Hoe zal ik reageren op dat Whatsapp-berichtje?’ Door je leven doelbewust te vereenvoudigen, zal er meer rust in jouw hoofd komen.

  1. Herken de signalen van jouw intuïtie

Iedere keuze die je maakt , komt in eerste instantie vanuit jouw gevoel. Daarna ga je redenen bedenken om dat gevoel rationeel te rechtvaardigen. Het kan soms lastig zijn om de signalen van jouw intuïtie (onderbuikgevoel) op de juiste manier te interpreteren.

Toch herken je vast wel situaties uit jouw leven waarin je bij een bepaald persoon of een situatie het gevoel had van ‘pluis’ of ‘niet-pluis’.

Luister goed naar jouw lichaam. Dat reageert namelijk direct en voortdurend op prikkels uit de omgeving: Wanneer je bijvoorbeeld een zucht van opluchting of een kramp in je buik voelt, weet je al dat daar een (onbewuste) reden voor is.

  1. Bouw structuur in je leven

Jouw oma zei het waarschijnlijk al; ‘Het draait in je leven om Rust, Reinheid en Regelmaat.’ Vooral die regelmaat is tegenwoordig bij veel mensen zoek. Door jezelf meer structuur te geven, hoeft je brein minder nieuwe keuzes te maken. Je hoeft niet na te denken over hoe laat je naar bed gaat en om welke tijd je opstaat. Je weet dat je altijd op een vast moment even naar buiten gaat om te bewegen.

Saai? In deze maatschappij blijven er gegarandeerd voldoende prikkels over om je bezig te houden.

Omdat gedragsverandering nu eenmaal moeizaam gaat, is het verstandig om met een kleine structuuraanpassing te beginnen. Kies één bestaande activiteit uit, die jou al direct helpt om meer houvast te ervaren. Ik heb mezelf aangeleerd om iedere ochtend, direct na het ontwaken, een korte meditatie te doen. In het begin was dat lastig om daar tijd voor vrij te maken. Inmiddels is het voor mij net zo gewoon geworden als tanden poetsen.

  1. Neem de tijd om met jouw vraag bezig te zijn.

De meeste ‘stommiteiten’ die ik heb meegemaakt in mijn leven, ontstonden  doordat ik te snel en te overhaast  een beslissing had genomen.

Gun jezelf de tijd om jouw keuze ‘te proeven’. Vraag niet te veel mensen om raad. Het is beter om eerst zelf vanuit jouw hoofd weer in je hart te komen. De belangrijkste vragen zijn daarbij: Waar word ik blij van?’ en ’Wat geeft mij energie?’ Die antwoorden zullen vrij snel komen. Neem op basis daarvan een beslissing. Je hoeft daarom ook niet langer dan een paar dagen met jouw dilemma rond te lopen. Anders loop je weer het risico dat je vervalt in uitstelgedrag.

Wanneer jouw verkregen antwoord eenmaal goed voelt, is het tijd voor directe actie. Ik geloof absoluut in de “Snelheid van Implementatie.’

  1. Jij staat aan het roer van jouw leven

Het is  tijd om de 4 ‘K-‘s’ achter je te laten. Stop met Klagen, Knokken, Kloeken en Krampen.

Neem honderd procent verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Je kunt niemand meer de schuld geven voor jouw huidige leven(Klagen). Je kunt misschien aan de situatie niets meer veranderen. Maar je hebt absoluut invloed op hoe jij over die betrokken personen of gebeurtenissen denkt.

Blijf niet vechten tegen de bierkaai. (Knokken) ‘Geluk zoekt zorgeloosheid’ Wanneer iets te lang, te moeizaam verloopt en je verliest jouw plezier, dan is het tijd om je af te vragen of datgene waar je mee bezig bent wel de bedoeling is.

Ook jezelf voortdurend verantwoordelijk voelen voor anderen (Kloeken) zal jou en die ander op termijn niet veel verder helpen. De mogelijkheid  bestaat dat je de ander de kans ontneemt om in zijn of haar kracht te gaan staan.

Tot slot zal je voortdurend in beweging moeten blijven. Wanneer je stil gaat zitten wachten totdat het leven beter wordt (Krampen), kan het lang duren voordat je écht gelukkig bent. Neem daarom iedere dag hele bewuste kleine stapjes richting jouw dromen en doelen.

Je kunt immers beter spijt hebben van de dingen die je wél hebt gedaan, dan van de zaken die je steeds maar hebt uitgesteld.

Heb je daar nog hulp bij nodig? Kijk op mijn eventpagina. Ik geef regelmatig webinars (online workshops) en masterclasses om jou te inspireren.

Wat is jouw belangrijkste inzicht na het lezen van mijn blog? Laat het hieronder even weten.

En ik ben helemaal blij wanneer je dit deelt of ‘Liked’ op de Social Media

Meer Artikelen

10 reacties Plaats reactie

  1. Het is zo voor de hand liggend en daarom zo gemakkelijk om uit te voeren wel grappig eigenlijk dat ik alleen maar dat hoef te doen wat ik al had geleerd, bedankt voor de reminder!!!!

    Beantwoorden
  2. Hey Emilie, Dank voor jouw leuke reactie!
    Tja… er is eigenlijk niets nieuws onder de zon. Het is alleen af en toe nodig om er weer de aandacht op te vestigen. Dat zie ik dan maar als mijn taak in het leven 🙂 Veel succes met het toepassen van de tips! Warme groeten, Albert

    Beantwoorden
  3. Tja …”weten” is helaas niet voor iedereen ook gewoon “doen” !
    Wederom ….Albert bedankt voor je “reminder” en de mooie video ….ooh zo herkenbaar !!!
    Ik vraag me ook steeds vaker af “waar is toch die tijd gebleven dat we elkaar nog in de poppetjes van onze ogen aankeken ….toen we nog een praatje maakten of elkaar begroetten ?” De keuze en aandacht gaat steeds vaker en meer naar onze smartphone en alle digitale en social media ….vaak ook ongewild en voelt alsof ik de hele dag de voordeur moet open doen voor onbekenden die plots bij mij aanbellen en dan binnen stappen. Gezellig, maar wel erg vol en druk. Zo voelt dat ook bij alle input die ik krijg. Iedereen is bij mij welkom, maar dan wel liever met aandacht …. meer rust en respect voor elkaar.
    Albert ik merk duidelijk dat steeds meer mensen minder tijd (over)hebben en mis dan ook wel de spontaniteit in het contact met elkaar. In hoeverre zijn we verslaafd aan onze smartphone ? Ik werd onlangs geïnspireerd door een tv uitzending dat hierover ging en wil het graag delen.
    (zie de link) http://www.npo.nl/arena/16-12-2015/VPWON_1244706
    Mijn keuze voor het nieuwe jaar is ….(nog) meer rust en tijd voor mezelf te creëren door regelmaat en het focussen op de dingen en mensen die (werkelijk) belangrijk voor mij zijn. Thanks Albert …..en tot in februari bij je Masterclass.
    Warme groet,
    Antoinette Heisen

    Beantwoorden
  4. Tja …..”weten” is helaas niet voor iedereen ook “doen” !
    Wederom Albert ….bedankt voor je “reminder” en de mooie video ….ooh zo
    herkenbaar !!!
    Ik vraag me ook steeds vaker af …”waar is toch die tijd gebleven dat we elkaar nog in de poppetjes van onze ogen aankeken ….toen we nog een praatje maakten of elkaar begroetten ?” De keuze en aandacht gaat steeds vaker en meer naar onze smartphone en alle digitale en sociale media ….vaak ongewild en voelt alsof ik de hele dag de voordeur moet open doen voor onbekenden die plots bij mij aanbellen en dan binnen stappen. Gezellig, maar wel erg vol en druk. Zo voelt het ook bij teveel input die ik dan krijg. Iedereen is bij mij welkom, maar dan wel met gerichte aandacht ….meer rust en respect voor elkaar.
    Albert ik merk dat steeds meer mensen minder tijd voor elkaar (over)hebben, bevangen door alle digitale stress, mis ik vaak de spontaniteit in het contact met elkaar. In hoeverre zijn we verslaafd aan onze smartphone ? Ik werd onlangs geïnspireerd door een tv uitzending dat hierover ging en wil het graag delen (zie de link)
    http://www.npo.nl/arena/16-12-2015/VPWON_1244706
    Mijn keuze voor het nieuwe jaar is ….(nog) meer rust en tijd voor mezelf te creëren door regelmaat en meer te focussen op de dingen en mensen die belangrijk voor mij zijn. Thanks Albert …..en tot in februari bij je Masterclass.
    Warme groet,
    Antoinette Heisen

    Beantwoorden
  5. Beste Albert, van harte dank voor de video’s en teksten die je gratis toegankelijk op je website publiceert. Je formuleert het zo helder en toegankelijk, ik steek echt veel op van je advies. Pas recent jouw website ontdekt, maar ik kom zeker regelmatig terugkijken & lezen. Nogmaals van harte dank !

    Beantwoorden
    • Beste Antoinette,
      Dank voor jouw reactie op mijn blog over keuzestress. Toevallig ben ik in eerste instantie benaderd voor het betreffende programma Arena over stress. Pas in 2e instantie is besloten om voor de stress van smartphones onder de aandacht te brengen. Daar voel ik me minder expert in, daardoor hebben we besloten om aan te sluiten bij een uitzending die beter aansluit bij mijn specialisme.
      We bijzonder dat jij nu die uitzending weer onder de aandacht brengt 🙂 Zo zie je maar…we blijven elkaar inspireren. Harteljke groeten, Albert.

      Beantwoorden
    • Beste Emmanuel, dank voor jouw hartverwarmende reactie. Dat geeft mij het plezier om door te gaan met het schrijven van blogs en het opnemen van video’s en podcasts over onderwerpen zoals Keuzestress, maar ook andere stressgerelateerde onderwerpen. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

      Beantwoorden
  6. Ook jezelf voortdurend verantwoordelijk voelen voor anderen (Kloeken) zal jou en die ander op termijn niet veel verder helpen. De mogelijkheid bestaat dat je de ander de kans ontneemt om in zijn of haar kracht te gaan staan
    Deze vind ik heel lastig. Mijn droom is om in scandinavie mijn leven voort te zetten. Ik heb een leuke baan in nederland en vind het moeilijk om dat op te zeggen. Ook met het bedrijf van men ouders loop ik hier tegen aan. Ik heb verder geen last van heimwee ofzo.

    Beantwoorden
    • Beste Caro, blijf met veel compassie voor jezelf de juiste stappen zetten. Het leven vraagt om beweging. Veel sterkte, Albert Sonnevelt

      Beantwoorden

Laat een reactie achter