Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Je winterdip bestrijden? 9 oplossingen voor thuis!

Een winterdip betekent eigenlijk dat je biologische klok van slag is waardoor je lichaam uit balans raakt. Je houdt het liefst een winterslaap. Je voelt je immers moe, lusteloos, kampt met concentratieverlies en wilt eten en drinken op rare momenten. Herkenbaar? Schiet niet in de stress, want er zijn gelukkig allerlei oplossingen om thuis je winterdip te verlichten en vrolijker de winter door te komen.

1. Sta vroeg op tegen een winterdip

Heb je last van een winterdepressie? Dan blijf je het liefst ’s ochtends in je bed liggen. Want, je bent zóóóó moe. Niet doen. Pluk de dag en sta elke dag op hetzelfde tijdstip op. Zo blijf je in een vast ritme en dat doet je goed. Doe de gordijnen open en het licht aan. Er zijn zelfs speciale lampen te koop die je dip verminderen.

2. Sla je ontbijt niet over

Geen zin in eten ‘s ochtends? Zet jezelf ertoe. Want, door te ontbijten breng je je spijsvertering en dus je lichaam op gang en verdwijnt je slaap. Dat is goed, want zo draag je bij aan het verminderen van je winterdipje. Let er tevens op wat je eet. Neem genoeg fruit en groenten, wees matig met suiker en zet vette vis als zalm op je menu. Goede en gezonde voeding zorgt dat je je fitter voelt.

3. Bestrijd je winterdip met een koude douche

Je moet en natuurlijk niet aan denken ’s ochtends vroeg zo’n koude plens water op je lichaam. Toch helpt het je lichaam te activeren. Je stimuleert de productie van nodarenaline wat sombere gevoelens bestrijdt.

4.Move your body

winterdipSta vroeg op en trek je sportkleding en –schoenen aan en ga buiten hardlopen. Onder andere bewegen in de buitenlucht is goed tegen depressies. Door te sporten maak je een enorme hoeveelheid gelukshormonen aan die je een happy gevoel geven. Bovendien is beweging goed voor je weerstand en zorgt blootstelling aan daglicht dat je beter in je vel zit.

5. Spreek af met familie en vrienden

Heb je een winterdip? Dan heb je eigenlijk helemaal geen zin en/of energie om anderen te zien en te spreken. Weersta de drang om thuis te blijven. Spreek wekelijks een keer af met vrienden of familie. Ga een hapje eten, een drankje drinken en dergelijke. Contact met anderen geeft je gewoon een fijn en goed gevoel. Echt waar!

6. Ga lekker naar buiten

In de winter weerhouden kou, wind en regen je ervan de deur uit te gaan. Weersta die drang en ga dagelijks naar buiten. Wat voor weer het ook is. Het beetje licht dat er is, is goed voor je. Door je binnen op te sluiten maak je je winterdip alleen maar erger. Post een brief, doe een boodschapje of laat de hond van de buren uit.

7. Besteed aandacht aan jezelf

Natuurlijk kun je je terugtrekken in je huis. Met een beker warme chocolademelk opgerold op de bank in je comfy joggingbroek en dito sweatshirt. Maar, doe dat niet dagelijks. Zorg goed voor jezelf. Neem een heerlijk geurend bad, verwen jezelf met een masker, smeer je lichaam in met een heerlijke lotion, draag geen sombere kleding en doe een lekker geurtje op. Hoe je eruit ziet weerspiegelt vaak ook je stemming. Dus, besteed aandacht aan jezelf en je voelt je stukken beter!

8. Fleur je huis op

Natuurlijk kun je ook in huis wat kleine aanpassingen doorvoeren om die winterbleus aan te pakken. Schilder een muur in een frisse kleur. Hang lichte gordijnen voor de ramen, vervang de donkere kussens op je bank door er fleurige hoezen omheen te doen, zet kaarsen en verse bloemen neer. Hang een vrolijke vakantiefoto op posterformaat aan de muur en dergelijke. Kortom, omring je met mooie en fijne dingen, zodat je dip geen vat op je krijgt.

9. Zoek de zon op

Dat een tripje naar de zon je winterdip goed doet, begrijp je natuurlijk wel. Je krijgt dan een enorme shot zonlicht en dus vitamine D. Daar pep je à la minute van op. Dus, heb je de mogelijkheid? Zoek in de winter de zon op en je voelt je daarna als herboren.

En hoe staat het met je winterdip? Ik hoop dat de tips je helpen je minder down te voelen.

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

  1. Uw artikel is op mijn lijf geschreven. Ik ben bijna 75 dus joggen is er niet meer bij,
    toch kan ik veel interessants uit het artikel halen. Ik de mijn best en hartelijk bedankt.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter