Hulp bij stress nodig? Zo vraag je dat! 5 effectieve tips

Tijdig hulp bij stress zoeken is belangrijk. Als je verkeerd omgaat met stress kun je overbelast en uitgeput raken. Het gevolg is dan overspannenheid of zelfs een burn-out.

Vraag daarom familie, vrienden en/of collega’s om hulp voordat stress je dagelijkse doen en laten dusdanig belemmert dat je niet meer goed functioneert. Hierbij 5 tips om hulp te vragen aan anderen.

Waarom is hulp vragen bij stress lastig?

Om hulp vragen als je veel stress hebt, is niet voor iedereen even gemakkelijk. Je schaamt je misschien voor je problemen. Of bent bang dat anderen je zwak en afhankelijk vinden. Ook angst om anderen tot last te zijn of menen dat je je eigen sores moet oplossen, kunnen redenen zijn geen hulp te vragen. Stap over al je bezwaren heen en vraag om hulp. Hulp bij stress vragen is namelijk helemaal niet erg. Bedenk dat tijdig om steun vragen juist voorkomt dat je stressklachten erger worden en tot lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen leiden.

Tip 1: Hulp bij stress geeft rust

hulp bij stressBen je gestresst? Dan voel je waarschijnlijk dat je zo niet verder kunt gaan. Op den duur brand je helemaal op. Je hebt hulp nodig om te ontstressen. Bedenk dan dat wat hulp van bijvoorbeeld familie, vrienden en collega’s heel prettig kan zijn. Om je hart eens lekker te luchten, een arm om je heen te voelen, om samen eropuit te gaan of bijvoorbeeld een helpende hand bij allerlei taken en klusjes. Vraag die hulp en accepteer het. Je staat er echt niet alleen voor. Die hulp van anderen kan er juist aan bijdragen dat je rust en ruimte krijgt om te ontstressen.

Tip 2: Heb een plan

Heb je besloten hulp bij stress in te roepen? Heel goed! De meeste mensen vinden het fijn anderen te helpen. Toch is het goed een klein plannetje te maken. Schrijf voor jezelf op van wie je graag hulp wenst en waarom. Zorg ook voor wat extra namen op je lijstje. Immers, iemand kan ‘nee’ zeggen op je hulpverzoek. Zo hoef je niet bij de pakken neer te zitten als iemand weigert.

Tip 3: Stel je hulpverzoek duidelijk en concreet

Benader je iemand voor hulp bij stress? Geef dan duidelijk aan wat je wilt en hoe de ander je kan helpen. Kom gewoon met een heel concreet hulpverzoek. Wil je je energieker voelen? Meer rust en ruimte om te relaxen na een drukke werkdag? Zeg dat dan ook en vraag of je partner en gezin je daarbij willen steunen. Maak dus geen verwijten of ga mopperen wat er allemaal niet goed is. Communiceer duidelijk en concreet wat je wilt, dat zorgt voor helderheid.

Tip 4: Wees niet bang om oprecht te zijn

Ligt het niet in je aard om hulp te vragen? Bedenk dan dat om steun vragen juist getuigt van moed en kracht. Je bent bereid om aan een oplossing te werken. Je wilt je stressklachten achter je laten en weer ontspannen en vrij in het leven staan. Je emoties tonen en je kwetsbare opstelling, maken je juist heel menselijk.

Tip 5: Laat je waardering zien

Krijg je hulp bij stress van een familielid, vriend of collega? En voel je je daarover toch wel wat bezwaard? Laat de ander dan zien dat je het waardeert dat hij/zij tijd opoffert en energie in je stopt. Beloon de ander. Geef bijvoorbeeld een etentje, muziekconcert of verwenarrangement cadeau. Of stel een wederdienst voor. Het fijne is dat jij je minder bezwaard voelt en de ander een goed gevoel overhoudt aan het verlenen van hulp.

Heb jij ervaring met om hulp bij stress vragen of geven? Of nog goede tips? Laat je reactie achter.

Meer Artikelen

3 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Vanochtend, mail in de inbox, op een moment dat het er toe deed nl nog voor ik mijn werkweek begon.
    Het bericht ontroerde me, voelde als een cadeautje. Het hielp de dag te starten met vertrouwen op eigen kracht.
    Dank daarvoor.

  2. Toen ik op het werk aangaf dat ik (en anderen) last van stress had en om hulp vroeg ben ik eruit gewerkt.
    Ben dus heel voorzichtig met wat je doet en realiseer je de mogelijke consequenties.

Geef een reactie