Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Hoofdpijn door stress? Reduceer je klachten in 7 stappen.

Hoofdpijn door stress wordt ook wel spanningshoofdpijn genoemd. Het voelt als een strakke band om je hoofd en gaat gepaard met een drukkend en dof gevoel. Stijgt je spanning? Dan kan de pijn verergeren. De duur van spanningshoofdpijn varieert van een paar uur tot weken.

Heb je er last van? In dit artikel krijg je concrete tips waarmee je hoofdpijn door stress in 7 stappen vermindert.

Stap 1: Stel je prioriteiten

Heb je het gevoel alleen nog hot naar her te hollen? En ontbreekt het je aan overzicht over wat je allemaal wilt en moet doen? Stop dan nu en ga na wat je nu moet doen en wat op een ander moment kan. Door je prioriteiten te stellen, voel je je vaak al een stuk minder gehaast, creëer je meer rust en het helpt je bovendien relaxter je verschillende taken te doen. Of maak elke dag een prioriteitenlijstje voor een goed overzicht en minder stress.

Stap 2: Kom voor jezelf op en voorkom hoofdpijn door stress

hoofdpijn door stress

Is het je aard om overal ‘ja’ op te zeggen? Omdat je bang bent je menig te geven? Je niet weet wat je wel of niet wilt? Of kost het je gewoon moeite om ‘nee’ te zeggen? Weinig assertief zijn, is een symptoom dat bij stress nogal eens de kop opsteekt. Probeer jezelf weerbaarder te maken en leer ‘nee’ te zeggen. Begin er nu mee. De eerste keer is misschien best moeilijk, maar na een tijdje merk je dat het gemakkelijker gaat en dat je hoofdpijn door stress minder wordt. Immers, je krijgt meer ruimte en dus vrijheid.

Stap 3: Leer je emoties en gevoelens beter te uiten

Ben je wat ze noemen een echte binnenvetter? Ai! De kans dat stress je in z’n greep krijgt, is groot. Wie zegt dat je alles moet opkroppen? Niemand toch? Leer je gevoelens en emoties te uiten. Huil, schreeuw en lach als het nodig is. Die gevoelens en emoties zijn heel menselijk en iedereen heeft ze. Dus schaam je er niet voor. Door het uiten van je emoties neemt de stress in lichaam af en reduceer je hoofdpijn door stress.

Stap 4: Streef niet langer naar perfectie

Perfectie bestaat écht niet. Want, het kan altijd mooier en beter. Of het nu gaat om het huis waar in je woont, het bedrijf waar je werkt, de auto waarin je rijdt, de kleding die je draagt, het feestje dat je organiseert enzovoort. Realiseer je dat als je perfectie nastreeft. Immers, niets en niemand is perfect. Wees liever realistisch en stel minder hoge eisen. Aan jezelf en het leven. Er zal een last van je schouders afvallen. Vind je het moeilijk je perfectie los te laten? Vraag je dan af wat er gebeurt als je het niet doet. Vergaat bij wijze van spreken de wereld dan? Inderdaad, neem alles wat meer met een korreltje zout.

Stap 5: Uitstelgedrag? Stop daar nu mee

Heb je er een handje van om taken en klusjes steeds voor je uit te schuiven? Dus, kamp je met uitstelgedrag? Dan overkomt het je waarschijnlijk met de regelmaat van de klok dat je in de stress schiet. Of niet soms? En voel je je dan o, zo machteloos? Boos? Waardeloos? Mislukt? De oplossing daarvoor is simpel: stel niets uit. Pak dat ene klusje of taakje direct op en maak het af. Of begin je dag met het werkje dat je vervelend vindt. Ben je klaar? Wees dan trots op jezelf. Leer je je uitstelgedrag af? Dan heb je minder last van stress en de hoofdpijn die ermee gepaard gaat.

Stap 6. Pas je houding aan

Ben je gestresst? Dan heb je de neiging je spieren aan te spannen. Want, je maakt je oorspronkelijk gereed om te vechten of te vluchten. Heb je hoofdpijn door stress? Door stress gaan de spieren in je nek en schouder strak staan en kunnen zorgen voor pijn. Verander je zithouding of ga staan en probeer je spieren los te maken, zodat de spanning weg kan vloeien. Vergeet niet goed adem te halen, want daarmee kun je eveneens de opgekropte spanning als het ware wegblazen. Ook regelmatig ontspanningsoefeningen doen helpen stress en bijbehorende hoofdpijn te verminderen.

Stap 7: Kies voor gezond eten en meer bewegen

Gezonde en verse voeding helpen je lichaam beter met stress om te gaan. Zorg dat je lichaam alle benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zo houd je je weerstand op peil en heb je voldoende energie. Eventueel kun je in stressvolle periodes extra vitamines en/of mineralen nemen via supplementen. Zorg er tegelijkertijd voor dat je enkele malen per week ruim 30 minuten sport. Je zult merken dat je minder last hebt van hoofdpijn door stress. Want, door te bewegen voert je lichaam de stresshormonen af en krijg jij een heerlijk ontspannen en vitaal gevoel. Ga niet op de bank hangen als je uit je werk komt, maar trek je sportkleding aan en begin vandaag nog!

Met welke tips ga jij aan de slag om jouw hoofdpijn door stress te verminderen? Laat jouw reactie achter onderaan deze pagina.

Meer Artikelen

3 reacties Plaats reactie

Laat een reactie achter