Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Goede voornemens realiseren? Formuleer ze SMART!

Goede voornemens luiden traditioneel het nieuwe jaar in. Alleen sneuvelen die voornemens vaak al voordat februari in zicht is. Immers, volgens onderzoeken slaagt slechts een kleine groep mensen erin de voornemens ook daadwerkelijk waar te maken. Maak dit jaar van je goede plannen een succes. 

Je staat al weer bijna op drempel van het nieuwe jaar.

Goede voornemens heeft vrijwel iedereen  op 1 januari, maar hoeveel mensen weten die doelen ook werkelijk te bereiken? We stellen onszelf, juist met de jaarwisseling, allerlei doelen:

stoppen met roken, afvallen, meer sporten, minder geld uitgeven, meer tijd maken voor familie en vrienden, een partner vinden, iets nieuws leren, , efficiënter met tijd omgaan, schulden afbetalen, enzovoorts. Die doelen bereiken lukt echter lang niet iedereen. Hoe kun je zorgen dat je die doelen wel kunt bereiken? Hoe houd je die motivatie vast?

In deze video wil ik  je een aantal tips geven die jou kunnen helpen om in 2016 WEL jouw  dromen te realiseren.

In dit blog lees je hoe je in 7 stappen voornemens opstelt en je er ook aan houdt. Formuleer je goede voornemens SMART.

Goede voornemens en SMART doelen

Je hebt vast wel een keer van SMART-doelen gehoord. Dit betekent dat je je doelen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt. Dit kun je ook heel goed doen met je voornemens. Want, voornemens zijn eigenlijk ook doelen die je wilt bewerkstelligen. Of je nu meer wilt bewegen, minder drinken, wilt afvallen, gezonder leven, voor jezelf opkomen, meer vrije tijd, meer verdienen enzovoort. Door je voornemens SMART te omschrijven, maak je ze concreet, duidelijk en meetbaar. Ben je klaar? Pak een pen en papier of je laptop, neem even de tijd en ga aan de slag.

Stap 1: Bepaal je goede voornemens

Allereerst is het zaak je voornemens vast te stellen. Wat wil je bereiken? Ga brainstormen en schrijf op wat je wilt. Maak een lijstje, creëer een moodbord of maak een mindmap. Soms kan een doel (of een goed voornemen) heel groot zijn. Het kan dan ontzettend lang duren voordat je je doel bereikt. Om demotivatie te voorkomen, is het goed je voornemens in kleinere stukken te hakken.

Stap 2: Zorg dat je voornemen specifiek is

Meer geld verdienen, afvallen of meer vrije tijd kunnen doelen zijn waar je naar wilt streven in het nieuwe jaar. Alleen zijn deze niet concreet en specifiek geformuleerd. Vooral ook, omdat je een SMART-doel als het ware moet kunnen zien, proeven, horen, ruiken en/of voelen. Dus het is beter om bijvoorbeeld te schrijven: Ik wil 10 kilo afvallen in 3 maanden, 1000 euro per jaar meer verdienen, 4 uur extra vrije tijd per week enzovoort. Door je doel of voornemen op die manier te omschrijven, maak je het concreet.

Stap 3: Maak je voornemen meetbaar

Wanneer je weet wat je wilt is het ook goed te weten wanneer je je doel hebt bereikt. Dus maak het meetbaar door bijvoorbeeld een cijfer aan je doel te hangen, zoals in de voorbeelden uit stap 2. Zo kun je je vorderingen bijhouden. Wil je een betere conditie? Dan kun je bijvoorbeeld regelmatig een conditietest doen. Ga dus na op welke manier je je goede voornemens meetbaar maakt.

Stap 4: Is je voornemen acceptabel 

Bekijk je goede voornemens eens goed? Weet je zeker dat je doel redelijk is en acceptabel? Je moet namelijk niet te veel van jezelf vergen en/of vragen. Bijvoorbeeld 10 kilo afvallen in 4 weken is wel erg veel. Daarbij kun je je afvragen of dat gezond is. Leg liever de lat wat lager. Dat voorkomt teleurstellingen. Kies liever voor 4 kilo afvallen in 4 weken. Dat is redelijk en acceptabel.

Stap 5: Zorg dat je voornemen realistisch is

Is je voornemen haalbaar? Niet te hoog gegrepen? Of misschien juist niet uitdagend genoeg? Want, zowel voornemens met te veel uitdaging als te weinig kunnen zorgen dat je weldra minder gemotiveerd bent. Kies daarom voor doelen of voornemens die enerzijds voldoende uitdagen en anderzijds ook haalbaar zijn. En natuurlijk kun je gaandeweg het jaar je doelen bijstellen, zodat ze meer in lijn zijn met wat je wilt en aankunt.

Stap 6: Maak je voornemen tijdgebonden

Bedenk binnen welke termijn je je goede voornemen wilt realiseren. Is dat bijvoorbeeld binnen 3 maanden of een half jaar. Heb je 1 groot voornemen? Knip die dan op in kleine stukken en hang daar steeds een begin- en einddatum aan. Zo blijft je voornemen goed te hanteren, is het meetbaar en behaal je sneller succes dan wanneer je alles tegelijkertijd wilt doen.

Stap 7: Kom in actie

Nu je je goede voornemens SMART hebt omschreven, kun je daadwerkelijk aan de slag. Succes! Wees overigens niet te star en te strak als gaandeweg het jaar blijkt dat je doelen te groot of te klein zijn. Pas ze aan volgens de hierboven beschreven stappen. Succes!

Heb jij voornemens gesteld voor het nieuwe jaar? Ik lees jouw voornemens graag hieronder.

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

Laat een reactie achter