Gezonde voeding tegen stress: 5 voedingstips!

Gezonde voeding tegen stress houdt je energieniveau op peil en zorgt dat je beter bent opgewassen tegen spanningen. Je voelt je lichamelijk en geestelijk fitter en bent minder vatbaar voor ziektes.

Welke voeding gezond is als je veel stress hebt? Hieronder enkele voedingsmiddelen die je helpen stress de baas te blijven!

1. Zalm en aardbeien

Heb je last van veel stress? Vul je dagmenu aan met eten dat rijk is aan omega-3 vetzuren. In vloeibare vorm hebben deze onverzadigde vetten (ofwel: okay-vetten) namelijk een positief effect op je gezondheid. Omega-3 helpt onder andere de productie van het stresshormoon cortisol te verminderen. Ook wordt omega-3 als een natuurlijke antidepressiva omschreven. Reden is dat de vetten een rol spelen bij de productie van serotonine waar je je gelukkiger door voelt. Om meer omega-3 binnen te krijgen kun je elke dag een flinke lepel levertraan nemen, maar het kan op een veel smakelijkere manier. Er is namelijk voldoende gezonde voeding tegen stress die heerlijk smaakt. Zo zit omega-3 onder andere in zalm, tonijn, makreel, amandelen, walnoten, aardbeien, frambozen en lijnzaadolie.

2. Spinazie en avocado

gezonde voeding tegen stressBen je erg gestresst door je werk, privé of andere zaken? Dan ben je steeds gespannen en verbruikt je lichaam in een rap tempo magnesium. Dit mineraal is onder andere betrokken bij opbouw van spieren en botten. Zo zorgt het er in gespannen situaties voor dat je spieren en zenuwen ontspannen en je bloeddruk op peil blijft. Ervaar je echter veel en langdurige stress? Dan kun je last krijgen van een gebrek aan magnesium. Zorg daarom dat je in tijden van stress voedingsmiddelen eet die magnesium bevatten om een tekort voor te zijn. Gezonde voeding tegen stress die boordevol magnesium zit, is onder andere spinazie, maar ook: cashewnoten, amandelen,  avocado, vijgen en pruimen.

3. Citrusvrucht en rode paprika

Wist je dat je in stressvolle situaties meer vitamine C verbruikt? Vitamine C kan ertoe bijdragen dat de hoeveelheid cortisol in je lichaam na stresssituaties sneller vermindert. Tevens helpt vitamine C je weerstand op peil te houden en wordt je immuunsysteem minder belast door de stress. Dus wil je beter bestand zijn tegen stress en je fit voelen? Kies dan citrusvruchten en rode paprika, want die zitten vol met vitamine C en hebben daardoor het predicaat gezonde voeding tegen stress te zijn. Eet dus lekker een heerlijke sinaasappel en rode paprika als je je gestresst voelt.

4. Pure chocolade

Je herkent het vast wel. Het is megadruk op je werk en je voelt de spanning in je lijf toenemen. Plots krijg je enorm veel trek in iets zoetig, zoals chocolade. Wil je graag chocolade eten als je stress hebt? Neem dan pure chocolade met een cacaogehalte van +70%, want dat is rijk aan het aminozuur tryptofaan. Dat stofje bevordert enerzijds de aanmaak van serotonine wat je happier stemt. Anderzijds draagt het bij aan de productie van melatonine waardoor je beter slaapt. Tryptofaan zit behalve in pure chocolade ook in bananen, bruine rijst, pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad en noten. Allemaal gezonde voeding tegen stress dus!

5. Groene thee

Ook het drinken van groene thee is bevorderlijk voor het verlagen van je stressniveau. Laat dus dat bakje koffie staan, want dat wakkert je adrenaline en dus ook je stress aan. Neem liever een kop groene thee. Het bevat allerlei stoffen, zoals polyfenolen, flavonoïden, catechinen en aminozuren die positief werken bij stress.

Meer dan alleen gezonde voeding tegen stress

Combineer je goede en gezonde voeding tegen stress met regelmatig stoom af te blazen en je gedachten te verzetten? Door dagelijks te bewegen, tijd voor je hobby’s te nemen en te zorgen voor genoeg (nacht)rust? Dan voorkom je dat je roofbouw op je lichaam pleegt en dus minder vatbaar bent voor aandoeningen, je fysiek fitter voelt en stukken lekkerder in je vel zit. Ook regelmatig mediteren en yogaoefeningen helpen tegen stress.

Wat is jouw ervaring met gezonde voeding tegen stress? 

 

Meer Artikelen

12 reacties Voeg ook een reactie toe

    • Dank voor jouw reactie. We zullen onze experts hiernaar laten kijken en indien nodig aanpassingen doorvoeren.

      Hartelijke groeten, Albert

  1. Tot mijn verbazing lees ik dat aardbeien rijk zijn aan omega3 vetzuren. Maar er zitten geen vetten in volgens de NEVO-tabel. Hoe kan dat? Kunt u mij laten weten hoeveel omega3 er in aardbeien zit en wat de bron is van deze gegevens? Dank u wel.

  2. Wat een prettige tips, en lekker eten ook 🙂
    Missschien een lekkere toevoeging zijn smoothies, die immers je meer energie en vitaminen geven.. En met meer energie heb je ook minder stress denk ik..

  3. De voedingstips die gegeven worden zijn fijn om mee te starten! Of om aan te denken, want vaak vergeet je dat voeding ondersteunend kan werken.

Geef een reactie