Gezond oud worden: 6 tools voor een vitale oude dag!

Gezond oud worden is de droom van iedereen. Zelf kun je aan die droom een steentje bijdragen. Bijvoorbeeld door een gezonde leefstijl te ontwikkelen, zodat je je niet alleen nu, maar ook straks fysiek en mentaal lekker voelt. Nieuwsgierig hoe je dat aanpakt? Ik reik je hiervoor enkele tools aan die ik uitgebreid beschrijf in mijn boek ‘De Levenscode’ over vitaal ouder worden.

Het boek ‘De Levenscode’

Het gereedschap dat ik je in het onderstaande artikel geef, is gebaseerd op het vitaliteitsmodel die ik samen met collega dr. Frans Bakker ontwikkelde. Dit aan de hand van honderden gesprekken die ik had met vitale ouderen voor mijn boek ‘De Levenscode’ over het geheim van vitaal ouder worden.

Gezonde voeding en beweging vormen zeker een onderdeel van gezond oud worden, maar zijn opvallend genoeg lang niet het belangrijkste. Lees hieronder de 6 tools voor een vitale oude dag:

Tool 1: Streef naar een zinvol leven

Geef je leven zin en volg je hart. Kies een doel en ga ervoor. Waarom? Omdat een doel hebben je plezier geeft en zorgt voor voldoening. Het maakt je blij, geeft je energie, laat je stralen en vervult je met geluk. Weet je dat te realiseren? Dan draagt dat bij aan gezond oud worden.

Tool 2: Houd je sociale contacten op peil

Wil je vitaal ouder worden? Dan red je dat niet in je uppie. Je komt dan in een soort isolement terecht. Je hebt gewoon anderen nodig. Om je te troosten, te helpen, te laten lachen, je verhaal aan te vertellen, voor een knuffel, een avondje eropuit, motiverende woorden enzovoort. Maak daarom geregeld tijd vrij om je vriendschappen, relaties en dergelijk in stand te houden en uit te breiden. Oh ja, en zijn er strubbelingen? Praat het uit en leg het bij. Blijf niet rondlopen in wrok. Uiteindelijk maakt het je een gelukkiger en fijner mens.

Tool 3: Gezond oud worden? Sta positief in het leven

Het leven van de zonnige kant zien, maak het een stuk aangenamer. Het zorgt voor een goed gevoel en geeft energie. Zorgt dat je niet gaat doemdenken. Ook als het tijdelijk tegenzit. Je gaat dan niet direct gebukt onder spanningen die je ziek maken. Je relativeringsvermogen helpt je als je positief in het leven staat. Je weet immers dat straks de zon weer schijnt en jij je beter voelt. En zie je het even niet zitten? Zoek de humor op.

Tool 4: Rust en herstel regelmatig

Prestaties leveren gaat niet zonder regelmatig rust en herstelmomenten te nemen in je leven. Van voldoende nachtrust tot korte pauzes gedurende je werkdag en ook in je privétijd. Want, hol je maar continu door? Zonder rust? Dan stort je op de duur in. Kijk maar naar topsporters die kunnen niet tot grote prestaties komen als de balans tussen in- en ontspanning ontbreekt. Zij krijgen dan blessures. En eigenlijk geldt dat ook voor wie geen topsporter is. Sta regelmatig even stil en kom tot bezining. Ontspan. Dat draagt bij aan gezond oud worden.

Tool 5: Blijf lichamelijk actief

Over het belang van dagelijks bewegen en sporten wordt veel geschreven. Dat is niet vreemd. Want, geregeld in beweging zijn helpt je gezond oud worden. Lichamelijk activiteit reduceert enerzijds stress. Maar zorgt aan de andere kant ook dat je energie krijgt om dingen te doen. Daarbij is dagelijks een half uur inspannen goed voor je gezondheid. Zeker als je veel tijd zittend doorbrengt. Op je werk, in de auto of openbaar vervoer, voor de tv en dergelijke. Door elke dag te wandelen, fietsen, zwemmen, skaten enzovoort help je welvaartsziekten als hart- en vaataandoeningen, maar ook diabetes en overgewicht bestrijden.

Tool 6: Kies voor gezonde en natuurlijke voeding

Het laatste onderdeel van gezond oud worden, is kiezen voor de juiste voeding. Ga het liefst voor eten met zo weinig mogelijk bewerkingen. Zet bij voorkeur pure, biologische producten op tafel. Dus zonder geur-, kleur-, smaak- en/of conserveringsmiddelen. Let op de vetten die je eet. Goed zijn enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten die je in vette vis, zaden, noten en plantaardige oliën vindt. Wees matig met zout en beperk je suikerinname. Weet verder wanneer je eet. Is het omdat je honger hebt of vanwege spanningen? En eet niet meer dan je nodig hebt. Mindful eten met aandacht zorgt ervoor dat je eerder verzadigd bent.

gezond oud worden

Wil je meer lezen over gezond oud worden? In het boek ‘De Levenscode’ vind je naast allerlei weetjes, tips en adviezen ook een volledig uitgewerkt zes-weken-vitaliteitsplan waarmee je een vitaal gedragspatroon kunt ontwikkelen. Of download hier het gratis e-book ‘Leef vitaal, zonder stress’ gebaseerd op het boek ‘De Levenscode.

Heb je vragen? Wil je reageren? Ik help je graag!

Meer Artikelen

Geef een reactie