Gezond en vitaal leven doe je zo! 8 goede gewoonten!

Gezond en vitaal leven willen we allemaal. Want dan zit je lekker in je vel. Je body, mind en soul zijn in balans. Echter, de juiste balans vinden is niet altijd even gemakkelijk. Toch zijn er een aantal zaken die je zelf kunt doen.

In dit artikel 8 goede gewoonten voor een gezonder en vitaler leven!

Goede gewoonte 1. Koester je positieve ik

Vul je je leven met positieve gedachten en gevoelens? Dan voel je je gezonder, blijer en gelukkiger. En dat is fijn. Die positieve mindset draagt immers bij aan een gezond en vitaal leven. Denk daarom niet negatief door bijvoorbeeld boos op jezelf te zijn of teleurgesteld in jezelf. Probeer onder alle omstandigheden er het beste van te maken. Koester je positieve ik. Richt je gedachten op de goede, mooie, leuke en fijne dingen in je leven.

Goede gewoonte 2. Ban inactiviteit en beweeg

Niet bewegen, maakt je inactief. En inactiviteit is niet alleen slecht voor je gezondheid, maar vermindert ook je vitaliteit. Wil je gezond en vitaal leven? Ga sporten. Beweeg dagelijks 30 minuten. Je bevordert je spijsvertering, verbetert je immuunsysteem en draagt bij aan een betere afvoer van allerlei afvalstoffen in je lichaam. Nee, je hoeft niet à la minute naar de sportschool te hollen om te sporten. Ook kleine beetjes inspanning verhogen je fitheid. Neem de trap, fiets vaker, schrob je huis, wandel enzovoort. Je vitaliteit neemt toe!

Goede gewoonte 3. Houd je geest actief

Trouwens, niet alleen lichamelijke activiteit is goed voor je vitaliteit. Ook geestelijke inspanning doet je goed. Houd daarom je hersenen actief en blijf mentaal bezig. Prikkel je geest en leer jezelf nieuwe dingen. Volg een cursus, doe een workshop, lees boeken, maak kruiswoordraadsels et cetera. Dat vergroot ook je vitaliteit.

Goede gewoonte 4. Kies voor vers, onbewerkt voedsel

gezond en vitaalWat je eet, weerspiegelt je gezondheid. Wil je gezond en vitaal zijn? Kies dan voor verse en onbewerkte voedingsmiddelen. Laat geraffineerde producten zoveel mogelijk staan en wees matig met dierlijke eiwitten. Vermijd eten met conserveringsmiddelen plus kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Ga voor puur natuur, zoals onze voorouders. Eet veel verse groenten en fruit. Laat kant-en-klaar producten links liggen en eet wekelijks vette vis als zalm, haring of makreel en las geregeld een vegetarisch dagje in. Matig je koffie en alcohol inname. Drink verder zo’n 2 liter water per dag. Sla tot slot geen maaltijden over, eet zittend, doe het met aandacht, neem de tijd en zorg voor een ontspannen sfeer. Je gezondheid vaart er wel bij! En spring je een keer uit de band? Geen probleem: geniet er dan van!

Goede gewoonte 5. Zorg voor een goede nachtrust

Slapen is gezond! Om alle dagelijkse indrukken te verwerken en voor het herstel van je organen. Kortom: je komt ’s nachts helemaal tot rust. Hoeveel uren slaap je nodig hebt varieert. Gemiddeld is tussen de 7 en 9 uur. Om je nachtrust te bevorderen is het goed iedere dag op een vast tijdstip je mandje in te duiken en op vaste tijdens op te staan. Vervolgens doe je er goed aan een uur voor je gaat slapen te ontspannen en prikkels te vermijden. Slaap je moeilijk in? Doe ontspannings- of yogaoefeningen. Ook een warm bad werkt ontspannend. Zorg je voor een goede nachtrust? Je bent beter uitgerust, hebt meer energie en je vitaliteit neemt toe.

Goede gewoonte 6. Relax dagelijks en voel je gezond en vitaal

Stress kost veel energie. Houden spanningen te lang aan en bouw je het niet regelmatig af? Dan ondermijnt het je vitaliteit. De beste remedie tegen stress is ontspannen. Doe het daarom geregeld wat rustiger aan. Verlaag je tempo en creëer dagelijks relaxmomentjes. Ontspan je spieren en maak je hoofd leeg. Maak tijd vrij voor je hobby, doe een powernap, mediteer, maak een flinke bos- of strandwandeling of bezoek de sauna. Ontspan je geregeld? Dan draagt dat bij aan een gezond en vitaal leven.

Goede gewoonte 7. Heb een doel

Een doel hebben in je leven, maakt het zinvol. Wat je ultieme droom, doel of ideaal is, verschilt van persoon tot persoon. Maar zeker is: een doel hebben in je leven vervult je met plezier. Maakt dat je blij en tevreden bent, geeft je energie en zorgt voor vitaliteit. Heb jij een doel? Of laat je je leiden door de waan van de dag? Ga het eens na en luister naar je hart. Waar ligt je passie? Wat wil je graag? Vind je fijn en maakt je gelukkig? Ga ermee aan de slag. Ontdek dat een leven leiden dat bij je past je gelukkiger maakt en je vitaliteit verhoogt.

Goede gewoonte 8. Besteed aandacht aan je relaties

Een netwerk met goede relaties is fijn en gezond voor je. Van familie, vrienden, collega’s en kennissen. Het bevordert je vitaliteit. Je hebt immers mensen om je heen waarmee je dingen kunt delen, die je willen helpen, steunen en waarmee je kunt samenzijn. Daardoor sta je sterker in het leven, voel je je gelukkiger en blijf je gezond en vitaal.

Hoe gezond en vitaal voel jij je? Wat doe jij om in balans te zijn? Je reactie lees ik graag!

Meer Artikelen

Geef een reactie