Geduld verloren? Wacht niet te lang om je te herpakken

Geduld. Het is een grote deugd. We willen allemaal graag geduld opbrengen voor dingen, voor mensen, voor het werk dat we moeten doen en voor de uitdagingen die op ons pad komen in het leven. Vandaag alles over het grote goed geduld, en waarom die soms ook op kan raken.

Wat is geduld?

Laten we beginnen met de vraag. ‘Wat is geduld precies?’ Geduld wordt ook wel omschreven als het vermogen om ergens op te wachten. Het is het dulden of toelaten van de geest om bepaalde besluiten uit te stellen en je niet mee te laten voeren door impulsen. Geduld is niet eenvoudigweg het wachten op iets. Het is het wachten in kalmte zonder dat je boos wordt of dus ‘ongeduldig.’

De flow van geduld

In geduld handel je vanuit de kalme overtuiging dat de dingen gaan zoals ze moeten gaan. Geduld toepassen kunnen we in vele facetten van het leven. Wie geduld als uitgangspunt neemt in het leven, zal veel minder stress ervaren dan wie ongeduldig in het leven staat en de dingen om zich heen steeds wil controleren. Geduld is daarom ook een manier van loslaten.

In staat zijn om af te wachten wat er komen gaat is krachtig en het zorgt ervoor dat je meer in de flow van het leven komt. Het universum draait niet om jou. Sneller willen gaan dan de wereld om je heen toestaat, levert je vooral vertraging op. Om een beter begrip van de mentaliteit geduld te krijgen, is het belangrijk om ook haar tegenhanger te belichten, te weten ‘ongeduld’.

“Geduld verliest men het makkelijkst als men het niet bezit.”
Alec Beaufish

Ongeduld

De meeste mensen weten bewust of onbewust wel dat een mentaliteit van ongeduld je niet direct dient. Een ongeduldige houding levert je onrust en stress op. Maar toch kennen we allemaal wel dat opdringerige gevoel van ongeduld en irritatie als de dingen niet gaan zoals ze volgens jou zouden moeten gaan. Ongeduld komt meestal niet uit de lucht vallen. Vaak is het een signaal van stress. Je hebt al te veel hooi op je vork genomen en je kunt er eigenlijk niet zo veel meer bijhebben.

Gaandeweg is jouw spreekwoordelijke lontje korter geworden en dat resulteert bij ieder mens in een houding van ongeduld en een wens om de dingen te willen controleren. De ironie wil, dat hoe harder je je best doet om de wereld om je heen te controleren en de zaken naar je hand te zetten, hoe sneller ze je uit de vingers zullen glippen.

Ongeduld leidt er op de een of andere manier nooit toe dat de dingen sneller gaan, maar soms duurt het even voordat je dat in de gaten krijgt. In ongeduld zul je niet alleen jezelf opzadelen met onrust en frustratie; ook zul je anderen met je mentaliteit van ik-wil-het-nu-en-nu-meteen opjagen. Mocht je nog twijfelen aan de contraproductiviteit van ongeduld, lees dan vooral door, want ik vertel je graag de voordelen van haar tegenhanger:

“Geduld is het beste gebed.”
Boeddha

Meer geduld = Minder stress

Ik noemde dit voordeel al terloops: wie in geduld leeft, ervaart minder stress. Wanneer je een mentaliteit van geduld hanteert, dan houd je bij al je handelen het grotere plaatje in gedachten. Dat wil zeggen dat je je minder snel laat meevoeren door de waan van de dag.

Gelukkig Geduldig

Wanneer je geduldig in het leven staat, dan zul je minder worden opgeslokt door stress en dagelijkse beslommeringen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen aandacht hebt voor de zaken die dagelijks spelen, maar je zult er minder snel door van je stuk worden gebracht. Geduld maakt dat je ruimte creëert voor ontspanning en dus voor geluk!

Een leuker mens

Wie in geduld leeft, zal een leuker mens zijn voor anderen. Dat draagt natuurlijk bij aan jouw algehele welzijn en dat van anderen. Je zult in geduld heel anders op andere mensen reageren dan wanneer je ongeduldig bent. Jouw sociale welzijn en je houding tot anderen zullen dus beter worden.

Doelen bereiken

Voor de ongeduldige mens is dit misschien moeilijk om te geloven, maar als je wat minder gas neemt, dan zul je makkelijker de doelen bereiken die je jezelf stelt. Zoals ik eerder aangaf, maakt geduld niet dat je sneller gaat, maar juist dat de dingen langzaam gaan. Hoe beter je in staat bent de dingen los te laten, hoe sneller je je doelen zult bereiken. Vertrouw daar maar op.

Geduld in de praktijk

In geduld leven kan je dus veel opleveren, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Hoe passen we geduld toe in het leven van alledag? Het streven naar een mentaliteit van geduld is de eerste stap naar een geduldig bestaan, maar het toepassen van geduld doe je in stapjes door te kijken naar de verschillende facetten van het leven waarin je geduld kunt toepassen.

Geduld in mensen

Geduld opbrengen voor de mensen om je heen is misschien wel de moeilijkste manier van het toepassen van geduld. Soms raakt ons geduld met mensen op. Zeker wanneer het gaat om mensen die ons nabij staan zoals vaders, moeders en kinderen. Binnen relatie hebben we nu eenmaal te maken met bepaalde gedragspatronen en niet zelden vervallen we in herhaling en oefenen we dezelfde ruzies zonder enig resultaat.

Met het opbrengen van geduld in de context van relaties bedoel ik het accepteren van de ander zoals hij is. Misschien klinkt dat heel eenvoudig, maar juist binnen relaties met naasten is het vermogen om te accepteren dat de ander is zoals hij is vaak lastig. Als het jou lukt om geduld op te brengen voor de eigenschappen van de ander, dan zal er binnen je intieme relaties minder conflict ontstaan.

Geduld in handelen

Geduld in handelen kan je veel opleveren. Veel stress wordt veroorzaakt door ‘uitstelgedrag’ In het Engels is daar een mooi woord voor procrastination. We kennen dat gedrag allemaal wel. Er zingen allerlei taken door je hoofd die nog gedaan moeten worden. Je moet eigenlijk even naar de bank. Je moet die vriendin nog even bellen om die afspraak te verzetten. Je moet nog even dat mailtje sturen.

Deze takenlijst kan al snel veranderen in een takenmonster dat in jouw hoofd danige proporties aanneemt, dat je het bijltje er het liefst helemaal bij neergooit en op de bank ploft met de intentie om er voorlopig niet meer vanaf te komen.

Er is een tijd van actie en er is een tijd van ontspanning, maar het systematisch uitstellen van taken die nu eenmaal moeten gebeuren, levert je alleen maar stress op. In geduld handelen, betekent dat je iedere handeling en iedere taak die uitgevoerd moet worden, op je eigen tempo afhandelt. Let op! Dat hoeft niet allemaal in één keer.

Maak lijstjes

In geduld handelen doe je bijvoorbeeld door een lijstje te maken van de zaken die geregeld moeten worden. Dat lijstje werk je dan systematisch af. Misschien vraag je je dochter wel om die boodschap te doen of je echtgenoot om die afspraak te verzetten. Je mag gerust om hulp vragen!

In geduld sta je jezelf de tijd toe om het leven te leiden op een gezond tempo en niet in een race tegen de klok. Geduld zou je ook kunnen uitleggen als een bepaalde ijver in handelen. Handelen in geduld betekent handelen met empathie voor je eigen energie en met respect voor je fysieke en mentale grenzen.

Geduld met jezelf

Stel jezelf eens de vraag hoeveel geduld je eigenlijk met jezelf hebt. Ik weet het; dit kan wat confronterend zijn, want de meesten van ons hebben niet zo veel geduld als het op henzelf aankomt. Hoe groter de controlefreak, hoe strakker het regime dat men voor zichzelf hanteert.

Met twee maten meten is een groot gevaar als je de neiging hebt om haast te maken en moeite hebt met het toepassen van geduld als het op jezelf aankomt. Geduld toepassen op jezelf komt eigenlijk neer op zelfacceptatie en daar kun je niet genoeg van hebben.

Geduld is gezond

Er zijn deskundigen die beweren dat we met z’n alle steeds ongeduldiger worden. Technologische ontwikkelingen hebben er toe geleid dat we direct resultaat zien. We zijn het niet meer gewend om te wachten en daarmee zijn we ook ons vermogen tot geduld verloren. Geduld heeft namelijk ook alles te maken met de verwachtingen die je hebt.

Als je een half uur op de trein moet wachten, terwijl je dacht dat hij er binnen vijf minuten aan zou komen, dan kan je dat snel irriteren. Ongeduld die zich uit in frustratie en woede leidt tot stress. Zeker wanneer je meerdere keren per dag in ongeduld ontsteekt, dan is dat helemaal niet gezond. Genoeg reden dus om je eigen ongeduld te beteugelen en je verwachtingen bij te stellen. Alles op z’n tijd.

Laat a.u.b. hieronder in het reactieveld weten hoe jij met geduld omgaat. De andere lezers zullen blij zijn met jouw bijdrage. Of deel dit artikel via de Social Media Knoppen.

Meer Artikelen

25 reacties Voeg ook een reactie toe

  1. Hallo Albert, toen ik jouw blog las moest ik automatisch aan mijn schoonvader denken. Hij was een toonbeeld van geduld. nog steeds inspireert hij mijn man en mij. In zijn jeugd liep hij handicaps op (polio) waardoor hij ook niet snel kon. hij had zijn leven er op aangepast, maar was wel een enorme doorzetter. Zomaar opgeven was er niet bij. Dank je voor je blog. We hebben het weer even over mijn schoonvader gehad en over geduld in het algemeen. Vriendelijke groet.

    • Hey Tiny,

      fijn dat je ook jouw reactie achterlaat op mijn blog. Dank daarvoor!

      Hartelijke groeten, Albert

  2. Hallo Albert, wat fijn om deze blog te lezen. Het zet mij toch ook weer aan het denken!
    Ben ik nu geduldig, ongeduldig heb ik teveel stress etc. Moeten anderen zijn zoals ik ze graag zie!
    Ik zal hier de komende tijd zeker over nadenken, mezelf waarschijnlijk tegenkomen!

    • Beste Elly,

      alle beetjes helpen om meer bewustzijn te krijgen op het gebied van geduld. Dank voor jouw reactie.

      Warme groeten, Albert

  3. “ GEDULD is een SCHONE zaak” zegt men. Zeker als je te maken krijgt met een genezingsproces en afhankelijk bent van de hulp van anderen en je steeds weer realiseert dat je het zelf sneller, anders, beter zou doen. Je beseft bovendien dan de ander(en) soms ook wel engelengeduld moeten hebben met jou en ook zij stiekem hopen dat er spoedig een einde komt aan de situatie waar ook zij niet om gevraagd hebben. Pas als de omstandigheden weer wat beter worden en je minder afhankelijk bent en zelf weer het een en ander aan kan pakken besef je pas goed dat je SAMEN met de ander(en) genoeg geduld op heb moeten brengen om er hoe dan ook het beste van te maken. Dan zal je opnieuw het geduld op moeten brengen om de zaak niet te forceren, maar stap voor stap op te bouwen om weer blij te kunnen zijn met alles wat gelukkig weer wel kan. Uiteindelijk zal dan toch het geduld en volgens BOEDDHA dus het gebed, verhoord en beloond worden als het ziekte proces is overwonnen en de hoop op de genezing, de beterschap, niet voor niets is geweest. Dan kan je oprecht blij zijn dat je het niet alleen hoefde te doen, maar dat er mensen waren die je hebben bemoedigd, gesteund, gestimuleerd om alles te blijven doen wat mogelijk was om het uiteindelijke doel te bereiken. Vaak heb je geen idee hoeveel stappen je nog zult moeten zetten. Dat is een kwestie van afwachten en accepteren. Het valt niet mee als je moet ervaren dat je soms onverwachts weer een aantal stappen terug moet, maar met LIEFDE en GEDULD, is vaak menige wens vervuld. Als je dat hebt mogen ervaren ben je een gezegend mens en kan je misschien in de toekomst ook iets voor anderen betekenen met deze ervaring.

    • Beste Tineke,

      wederom dank voor jouw uitgebreide, persoonlijke reactie. Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen met het verminderen van hun negatieve stress in het leven.

      Warme groeten, Albert

    • Beste Marjan,

      altijd fijn om een positief hart onder de riem te krijgen! Dank je wel daarvoor.

      Hartelijke groeten, Albert

  4. Hoi Albert,

    Een toepasselijke blog voor mij vandaag. Verslapen vandaag, waardoor ik zit te mopperen op het verkeer. Wat voor mij op dat moment te langzaam gaat. Neen het is niet het verkeer wat te langzaam rijdt, ik ben het die te gehaast is. Gelukkig viel het muntje al snel en kon ik toch ontspannen bij mijn afspraak aankomen.

    • Beste Ilse,

      dank voor jouw reactie op mijn blog over geduld. Je geeft een waardevolle tip waar anderen ook weer mee zijn geholpen. Dank voor het delen!

      Warme groeten, Albert

    • Beste Diny,

      graag gedaan. Ik waardeer jouw compliment. Ik hoop dat ik je mag blijven verrassen met inspirerende blogs over stress en burn-out.

      Hartelijke groeten, Albert

  5. Deze Blog was echt bedoeld voor mij. Zo vaak als ik in de auto loop te schelden, roep ik tegen mijn dochter vrolijk dat mama niet zoveel geduld heeft. Ik maak het dan toch een beetje gezellig, zodat ze het niet te serieus neemt. Maar de volgende stap is het gewoon te laten gaan als iemand voor je niet opschiet. Ook het oordelen over mezelf als dingen niet op tijd afkomen. Ik heb het allemaal. Maar ik was al begonnen met dingen als lijstjes, uitbesteden en omdenken. Het proces is al gestart, hopelijk ben ik niet te ongeduldig om langzaam geduldig te worden☺

    • Beste Gabrielle,

      dank voor het delen van jouw betrokkenheid met het onderwerp geduld.

      Hartelijke groeten, Albert

  6. Goede morgen Albert,
    weer dank voor dit blog dat mij tot nadenken stemt. Het woordje geduld riep veel op bij mij. Dat vele kwam naar boven in een niet zo duidelijk patroon, waardoor ik een spontane reactie niet kon geven. Ik heb toen maar even geduld beoefend en doorgedacht met de volgende reactie als gevolg.

    Het woordje geduld houdt dulden in en dat houdt tegelijk kiezen in. Kiezen voor dulden of toestaan van mijzelf, van een ander of van iets. Dulden is accepteren dat ik ben zoals ik ben of die ander is zoals die is, zonder met bepaalde uitingen ervan direct akkoord te hoeven gaan. Aan waarmee ik dan niet akkoord ben kan ik werken zodat ik misschien naast die accepteren ook akkoord kan gaan, of dat ik in zo’n situatie besluit niet verder te gaan. Zonder er boos over te worden of zijn of mijzelf of een ander af te keuren. Dat betekent niet dat ik erover geen gevoel van teleurstelling of zelfs verdriet kan beleven. Die gevoelens kunnen dan echter niet met mij aan de haal gaan omdat ik ze heb als gevolg van een keuze die ik bewust maakte en waarvoor ik verantwoordelijkheid kan nemen. Als wat niet lukte voor mij toch van belang blijft kan ik proberen mijn aanpak anders te doen. Zo geef ik invulling aan mijn acceptatie van de stelling dat dingen alleen kunnen gebeuren als aan alle voorwaarden ervoor is voldaan. Naast wat niet lukte zijn er ook veel zaken die wel lukken en door dat te zien houd ik balans.
    Dit was zo maar een ontboezeming die mij eigenlijk best bevalt.
    Dank je voor de voorzet.

    • Hallo Cees,

      dank voor jouw leuke reactie! Ik blijf er alles aan doen om jou en alle andere lezers van mijn blogs te helpen bij een leven zonder stress …

      Warme groeten, Albert

    • Hallo Cees, ik heb best wel even extra na willen denken over jouw reactie. Bovendien was ik weer even in vewarring gebracht door een aantal veranderingen. “ GEDULD IS DE KUNST VAN DE HOOP” heb ik ooit eens gelezen. “HOOP IS LEVEN”, want als je de hoop, het vetrouwen, de moed verliest kom je in een negatieve draaikolk terecht waar anderen je vaak ook niet meer uit kunnen krijgen. Een gewaarschuwd mens telt voor 10! Wat mij betreft heb ook jij het een en ander weer duidelijk onder woorden weten te brengen en jouw levenservaring op een goede manier weten te delen. Omdat ik 10 (eke) ben tel ik nu voor 100! Dus zou het toch weer eens moeten lukken om hier weer iets extra’s mee te doen.

      • Dag 10(eke). Wat een leuke woordspeling trouwens.
        Ik herken wel wat je schrijft vanuit mijn eigen praktijk van leven.
        Geduld uitdrukken in woordjes is vaak geen probleem. Geduld beoefenen is een veel zwaardere opgave. Dat vraagt om te beginnen vaak en veel tijd. Als je ongeduldig staat te popelen om dingen in beweging te brengen, word je vaak (niet altijd dus) gedreven door wat onduidelijke innerlijke onrust samen met een beetje onvrede bij en met jezelf. Als dan iemand roept dat geduld de kunst is van de hoop, dan klinkt dat misschien mooi maar het zegt niets. Ik denk dat je beter je onrust en onvrede kunt gaan omarmen als delen van jezelf, zonder ze af te wijzen en je serieus afvragen waarom zij zo opspelen. Dat vraagt geduld en compassie met jezelf en dat kan je oefenen en gaan beoefenen. B.v. door rechtop in je stoel of bed te gaan zitten en een paar minuten in en vanuit je buik diep in en vooral lang uit te ademen. Door daarbij uitsluitend te tellen (4 tellen in 8 tellen uit) en je op je adem te concentreren kan je andere door je hoofd spokende gedachten even toe en gelijk weer loslaten zonder ze af te wijzen. Die mogen later aan de beurt komen. Bij mij werkt dat. Dus wie weet bij jou wel 10x meer? Groetjes, Cees

        • Dank je wel Cees en Albert voor jullie reactie. Bij mij werkt het beter om 2xtot 5 te tellen. Misschien wel omdat het beter bij mij past en omdat ik mijn hele leven lang misschien ook wel een beetje eigenwijs ben geweest en heb gemerkt dat anders soms ook wel eens beter kan zijn.
          Ps. GEDULD is blijkbaar het WACHTWOORD deze week, want ik ben het al op verschillende manieren tegen gekomen.

          • Succes ermee Tineke, hartelijke groeten Albert

          • Lekker bezig Tineke en eigen wijs is ook wijs.
            Groetjes, Cees

          • Dank voor je reactie, Cees.

            Hartelijke groeten Albert

    • Beste Riky,

      fijn dat je blij bent mijn blogs. Het gaat me aan mijn hart dat zoveel mensen worstelen met stress.

      Hartelijke groeten, Albert

Geef een reactie