Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Ga het probleem te lijf. Stop je slechte gewoontes. 7 adviezen!

Ga het probleem te lijf en pak je slechte gewoontes aan. Of het nu altijd te laat komen is, te veel koffie drinken, ongezond eten, rommel maken et cetera. Je wilt wel veranderen, maar het lukt je telkens niet. De automatische piloot neemt zonder dat je er erg in hebt steeds de controle over. In dit artikel 7 adviezen om je hardnekkige gewoontes de baas te worden.

1. Stel jezelf een concreet en helder doel

Een goed begin is het halve werk. Bereid je daarom voor als je een slechte gewoonte wilt aanpakken. Welke nieuwe gewoonte wil je je aanleren? Ga het probleem te lijf en schrijf het op. Maak je voornemen zo concreet en helder mogelijk. Bijvoorbeeld: ik ga elke dag 15 minuten joggen en niet: ik wil over drie maanden in vorm zijn. Dat is te abstract. Bedenk ook waarom je het wilt, hoe je het vormgeeft en welke voordelen het je oplevert. Visualiseer eventueel je einddoel. Hoe ziet je leven er met de nieuwe gewoonte uit? Voel de positieve vibes en put daar kracht en energie uit. Ga het probleem te lijf!

2. Neem je tijd en doe het stap voor stap

Minder prettige gewoontes afleren lukt meestal niet als je tig dingen tegelijk wilt doen. Een lange reis begint immers ook altijd met de eerste stap en het voltooien van de eerste kilometer. Pak het veranderen van je gewoontes ook zo aan. Kies er één en houd het simpel. Neem vervolgens telkens een klein stapje en herhaal het dagelijks. Zo ontwikkel je beetje bij beetje vanzelf een nieuwe gewoonte. Overigens, vergeet ondertussen niet te genieten van het resultaat dat je boekt. Dat voorkomt frustratie en houdt je gemotiveerd.

3. Ga het probleem te lijf en werk aan je nieuwe routine

Focus je niet zozeer op je oude, onprettige gewoonte. Ga liever aan de slag met je nieuwe gedrag. Bedenk een goed alternatief en maak het onderdeel van je routine. Wil je bijvoorbeeld gezonder eten. Vervang dan je tussendoortje om half elf ‘s ochtends of drie uur in de middag door een stuk fruit, neem een groentesnack of drink een glas water. Pas je dat nieuwe gedrag consequent toe? Dan creëer je geleidelijk een nieuwe gewoonte.

4. Ga niet op je instinct af

Vaak is het zo dat een gewoonte door een bepaalde prikkel in gang wordt gezet. Ben je gestresst? Dan kan het zijn dat je instinctief gaat eten of roken. Negeer je instinct en leid jezelf af. Heb je stress? Ga het probleem te lijf en loop een rondje, maak een praatje met iemand of doe een kleine ontspanningsoefening.

5. Maak je nieuwe gewoonte aantrekkelijk en trakteer jezelf

Ga het probleem te lijfWerk je hard aan je nieuwe gewoonte? Vergeet dan niet jezelf complimentjes te geven en nu en dan te belonen. Een klein presentje als een bos bloemen, een bioscoopbezoek, nieuw boek enzovoort zijn een positieve stimulans. Het zorgt dat je gemotiveerd blijft. En? Ga je een keer de fout in? Wees niet boos op jezelf. Dat werkt alleen maar averechts en verhoogt de kans dat je terugvalt in je slechte gewoonte. Schud het van je af en pak gewoon de draad op waar je was gebleven. Zie het gewoon als een onderdeel van het veranderingsproces.

6. Houd een blog bij

Maak gebruik van internet en ga bloggen over je gedragsverandering. Houd online een soort dagboek bij van je vorderingen. Hoe je je voelt en wat de moeilijke momenten zijn. Na verloop van tijd zul je een stijgende lijn ontdekken; merken dat je verandering steeds beter gaat en jij je lekkerder voelt. Bijkomend voordeel is dat je blog bezoekers trekt, die je kunnen steunen en aanmoedigen. Met tips en ervaringen. Dus: ga het probleem te lijf en begin een online dagboek.

7. Wees realistisch en houd vol

Bedenk dat het veranderen van je oude gewoontes energie en tijd kost. Wees je daarvan bewust. Je hebt ook niet in een paar dagen leren lopen, praten, je aankleden, autorijden en dergelijke. Je nieuwe gewoonte wordt pas een routine als je het stelselmatig toepast. Geef dus niet op als je het even moeilijk hebt. Ga je probleem te lijf en kijk waarom je het moeilijk hebt. Leer ervan en laat je niet verleiden door dat kleine innerlijke duiveltje dat zegt: ach één keer is niet erg. De kans dat je het bijltje erbij neergooit wordt groter naarmate je vaker toegeeft. Weersta de verleiding en ervaar de positieve kracht ervan.

Start vandaag nog met bovenstaande tips en ga het probleem te lijf!

Hoe stop jij met slechte gewoontes en leer je nieuwe aan? Ga je het probleem te lijf? Je tips en ervaringen lees ik graag.

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

  1. Beste Albert,

    Wat een fantastisch E-book.Heel veel dank daarvoor.Ben ook roker.Heel veel geprobeert,maar het moet een keer lukken.Ik heb geprobeert dit E-book te printen,maar is niet gelukt.Zou ik het steeds over kunnen lezen.
    Vriendelijke groet,
    Hillie

    Beantwoorden

Laat een reactie achter