Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Emotionele stress de baas blijven? 7 tips voor mentale ontspanning!

Emotionele stress ervaren we allemaal op z’n tijd. Want, je gevoelens kun je niet dwingen of uitzetten. Of het nu gaat om een nare ervaring privé, een telkens terugkerende woordenwisseling met een collega, strubbelingen met je beste vriend(in) en dergelijke. Het raakt je. Soms diep en hard. Je kunt het niet van je afzetten. Het blijft malen in je hoofd. Zorgt dat je onder andere slecht slaapt. Humeurig bent. Je onrustig voelt. Snel je concentratie verliest. Om niets in huilen of woede uitbarst. Hieronder tips die je helpen mentaal beter te ontspannen.

1. Krop die tranen niet op

Huilen is een emotie. Dat kun je uit angst doen, van woede, geluk, ongeluk enzovoort. Zit je iets dwars. Houd het niet binnen, maar laat die tranen stromen. Volgens onderzoek van de Amerikaanse biochemicus dr. William Frey in de jaren tachtig bevatten tranen van emotie meer stresshormonen dan bijvoorbeeld de waterlanders die opwellen als je een ui pelt. Dus? Huil om je emotionele stress kwijt te raken ze hebben een positieve invloed op je gemoedstoestand. Trouwens? Ook hard lachen, gillen of zingen doet het goed. Want dan maakt je juist stofjes aan die negatieve stress bestrijden!

2. Praat over je emoties

Emoties komen en gaan als de golven van de zee. Het ene moment ben je dolgelukkig en kun je de hele wereld aan. Het andere moment daarentegen zit je in de put en voel je je diepongelukkig. Houd je die gevoelens lange tijd? Krop je ze op? Praat je er niet over? Dan raak je op den duur helemaal verkrampt. Je voelt je moedeloos, uitgeput, piekert veel enzovoort. Deel je wat je bezighoudt? En uit je je emoties? Dan ga je je beetje bij beetje lichter voelen, worden spanningen in je lijf minder en ervaar je op den duur weer opluchting. Kortom je emotionele stress neemt af.

3. Geniet van muziek

Muziek is enorm krachtig. Je kunt er een brok van in je keel krijgen, het kan je tot tranen toe roeren of zelfs agressief maken. Wil je emotionele stress aanpakken? Luister naar muziek. Van klassiek en rustige pop tot new age. Of laat je meevoeren door de klanken door je heupen los te gooien en zo de stress die je voelt te verminderen. Het kan beiden. Oh ja, bespeel jezelf een instrument? Dat helpt ook prima om je emoties te uiten.

4. Pak pen en papier

Wanneer al die emoties steeds in je hoofd blijven spoken, krijg je geen rust. Je beseft dan niet dat er een tijd komt dat er weer licht aan het eind van je sombere tunnel gloort. Laat je niet meeslepen, maar pak pen en papier en schrijf je gevoelens op. Formuleer wat je zo uit balans brengt. Het doet je goed. Maak je hoofd leeg, schep orde in de chaos en zorg dat je zaken weer in perspectief ziet. Doen! Ervaar hoe rustgevend en ontspannend het werkt om je hoofd stap voor stap leeg te maken en weer lucht en rust te creëren. Natuurlijk kun je het ook op je laptop of tablet doen. Het gaat erom dat opschrijft wat je emotionele stress veroorzaakt.

5. Span je lichamelijk in en reduceer je emotionele stress

Emoties voel je eigenlijk met je hart en zetten zich vast in je hoofd. Gevolg is? Malen, piekeren, in doemscenario’s denken, negatief redeneren… Kortom, je bent steeds in je hoofd bezig en krijgt gewoonweg geen rust. Hoe graag je ook wilt en jezelf tot de orde roept. Om je hoofd rust te gunnen en je geestelijke stress te bestrijden, helpt lichamelijk actief zijn. Ga lekker bewegen. Tennissen, hardlopen, fietsen, tuinieren, de auto wassen, je huis boenen et cetera. Zo geef je je geest even helemaal rust en maak je geluksstofjes aan die de stresshormonen bestrijden.

6. Laat je ernst varen

emotionele stressNee, het leven is niet altijd eerlijk en rechtvaardig. Maar, moet je het daarom altijd serieus benaderen? De kans dat de narigheid je verstikt en emotionele stress je parten gaat spelen, ligt voor de hand. Daarom: laat liever regelmatig je ernst varen. Bekijk zaken van een afstandje, zie de humor van gebeurtenissen in, verzet je zinnen door leuke dingen te doen. Zie de schoonheid in van dagelijkse gebeurtenissen in je omgeving. En vergeet zeker niet te lachen en te genieten van die mooie, kleine en fijne dingetjes in je bestaan. Laat je niet meesleuren door narigheid, maar relativeer!

7. Denk vaker alleen aan jezelf

Rekening houden met anderen dat doen we allemaal. Maar, je kunt er ook in doorslaan. Dat je altijd klaarstaat voor anderen en jezelf wegcijfert, omdat je lief, leuk, aardig, slim, getalenteerd enzovoort wilt zijn. Niet doen! Dat gaat uiteindelijk ten koste van jezelf, want je zult coûte que coûte je gecreëerde imago in stand willen houden. En dat leidt uiteindelijk tot stress. Denk gewoon wat vaker aan jezelf. Dus, doe je niet liever, slimmer, aardiger en behulpzamer voor dan je bent. Wees gewoon jezelf met al je nukken en makken. Dat maakt je leven een stuk gemakkelijker en voorkomt zowel lichamelijke als mentale / emotionele stress.

Hoe ga jij om met emotionele stress? Deel je ervaringen.

 

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

Laat een reactie achter