Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Een vitaal leven? 7 manieren voor meer energie!

Een vitaal leven en meer energie hebben, gaan vaak samen. Als je lichamelijk en geestelijk gezond bent, plezier hebt in je werk, bestand bent tegen stressvolle situaties, goed met emotionele tegenslagen kunt omgaan en het bestaan zinvol vindt, dan ben je goed op weg.

Dan is de kans groot dat je een vitaal leven hebt. Je voelt je fit, energiek en ontspannen. Wil je ook graag een vitaal leven en volop energie hebben om van het leven te genieten? Hieronder 7 manieren voor meer vitaliteit en hoger energiepeil.

1. Verlaag je leeftempo en krijg een vitaal leven

een Vitaal levenJe dagelijks van A naar B naar C enzovoort haasten, is niet bepaald bevorderlijk voor een vitaal leven. De kans dat je jezelf voorbij holt en stress ondervindt is groot. Stop daarmee. Zet die turbodrive uit en schakel naar een lagere versnelling. Door je leeftempo te verlagen geef je jezelf bewust de kans te genieten. Van wat je ziet, hoort, ruikt et cetera. Het resultaat is dat je meer innerlijke rust ervaart, ontspannen bent en uiteindelijk meer energie krijgt om te doen wat je werkelijk wilt.

2. Krijg een vitaal leven en doe wat je meer energie geeft

Neem je leven onder de loep en noteer wat je energie oplevert en wat je energie kost. Je zult zien dat je meer tijd besteedt aan dingen die energie vreten dan geven. Weet je dat? Focus je vanaf heden op die bezigheden die je helpen je batterij op te laden en doe die energieverslinders in de ban. Plan zo nodig regelmatig bewust tijd voor je zelf in om meer energie te krijgen en een vitaal leven te krijgen!

3. Eet vers, gezond en gevarieerd

Met de juiste voeding boost je je vitaliteit. Dat eten is immers de brandstof die je motor optimaal laat draaien. Het zorgt ervoor dat je volop energie hebt gedurende de hele dag. Begin elke dag met een ontbijt, neem enkele tussendoortjes en sla geen hoofdmaaltijden over. Kies daarbij voor vers, gezond en gevarieerd eten.

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is een handige richtlijn om alle vitaminen, vezels, koolhydraten, eiwitten, vet en vocht in de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. Wees matig met suiker, zout en kant-en-klare maaltijden. Je winst? Je energieniveau blijft de hele dag op peil waardoor je je lekker in je vel voelt en uiteindelijk een vitaal leven krijgt.

4. Drink minimaal 1,5 liter water

Regelmatig water drinken gedurende de dag heeft een positieve uitwerking op je vitaliteit. Het reinigt onder andere je lichaam, regelt je lichaamstemperatuur en voorziet diverse organen van voldoende vocht. Drink je te weinig water op een dag? Dan gaat je energieniveau rap omlaag. Je wordt humeurig, je concentratie neemt af en voelt je moe. Leer jezelf daarom aan verspreid over de dag enkele glazen water te drinken. Voor meer energie, gezonde vitaliteit en optimale fitheid.

5. Kruip op tijd onder de wol

Gun je lichaam en geest genoeg (nacht)rust om zichzelf te herstellen. Niet alleen bevordert slapen je vitaliteit. Ook krijg je nieuwe energie om je dag fris te starten. Want, tijdens je slaap herstelt je lichaam zich en verwerken je hersenen de vele gebeurtenissen, indrukken en andere prikkels van de afgelopen dag. Dus, kruip bijtijds onder de wol en probeer minimaal 7 uur slaap per nacht te pakken. Lukt dat niet? las dan nu en dan een powernap in. Na 20 minuten heb je weer meer energie om productief te zijn, want je wordt uitgerust en fit wakker.

6. Maak tijd voor voldoende lichaamsbeweging

Dat lichamelijk activiteit goed is voor je voor je gezondheid is niets nieuws. Zo verlaagt regelmatig voldoende bewegen niet alleen je risico op onder andere hart- en vaatziekten, maar het is bovendien een goede remedie om te ontstressen. Uitgangspunt voor genoeg lichamelijke activiteit is 5 dagen in de week minimaal 30 minuten bewegen. Bijkomend voordeel van bewegen is dat je endorfines aanmaakt die je gelukkiger stemmen, je vitaliteit doen toenemen en je energieker maken. Dus, maak tijd voor lichamelijke activiteiten. En nee, je hoeft niet direct naar de sportschool te rennen. Ook traplopen, je auto wassen, strijken, tuinieren, stofzuigen en dergelijke zijn positieve lichamelijke activiteiten voor meer fitheid en dus een vitaal leven.

7. Heb een positieve mindset en krijg een vitaal leven

Positief in het leven staan, maakt het bestaan vaak een stuk lichter en luchtiger. En nee, dat betekent niet dat je geen oog moet hebben voor narigheid, problemen en tegenslagen. Alleen, bepaalt je mindset wel hoe je ermee omgaat. Of het glas half leeg of is het half vol. Zit je bij de pakken neer als het tegenzit of onderneem je direct actie? Met een positieve instelling lijkt het oplossen van allerlei problemen vaak veel minder zwaar en moeilijk. Breng het in praktijk. Want, positief denken en doen, helpt je relaxter in het leven te staan. Je bent meer in evenwicht, ervaart meer vitaliteit en hebt meer energie dan wanneer je overal als een berg tegenop ziet.

 

Meer Artikelen

1 reactie Plaats reactie

Laat een reactie achter