Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Drie Manieren om een hoge bloeddruk te voorkomen bij stress

Wanneer je gestresst bent dan maakt je lichaam bepaalde hormonen aan waardoor de bloeddruk wordt verhoogd. Hierdoor moet je hart harder pompen en worden de aderen nauwer. Het is daarom belangrijk om niet te lang blootgesteld te zijn aan stress. Een blijvende hoge bloeddruk is zelfs erg schadelijk voor het lichaam.

Lees daarom onderstaande tips om een hoge bloeddruk te voorkomen bij stress.

Waneer is er sprake van een te hoge bloeddruk?

Er is sprake van een te hoge bloeddruk wanneer de onderdruk (wanneer het hart zich ontspant) boven de 90 uitkomt en de bovendruk (wanneer het hart pompt) boven de 140. Hoge bloeddruk komt het meest voor bij mannen en naarmate je ouder bent ben je er ook gevoeliger voor. Hoge bloeddruk moet niet onderschat worden. Het is de nummer 1 oorzaak van een vroegtijdige dood welke voorkomen had kunnen worden. Het voordeel is wel dat je zelf veel kunt doen om de bloeddruk te verlagen.

1. Ga meer bewegen

Sporten is niet alleen maar goed voor je lichaam maar het is ook nog eens goed voor je geest: het werkt namelijk tegen stress. Door te sporten maak je dopamine aan in je hersenen. Dit stofje zorgt voor een gelukzalig gevoel en minder stress. Bovendien is sporten de beste manier om je bloeddruk te verlagen. Probeer elke dag dertig minuten in te ruimen voor beweging. Dit lijkt in eerste instantie lastig maar het hoeft niet elke keer intensieve sport te zijn. Dit kan ook een wandeling zijn of met de fiets naar je werk in plaats van met de auto. Bijkomend effect is dat je waarschijnlijk af zal vallen en een van de boosdoeners voor hoge bloeddruk is overgewicht.

2. Neem meer rust

De belangrijkste manier om stress tegen te gaan is om meer rust te nemen. Plan af en toe avonden of dagen in waarop je helemaal geen afspraken maakt en je helemaal niks hoeft te doen. Zo ontspan je makkelijker en kun je je hoofd eens leegmaken. Daarnaast is genoeg slapen ook heel belangrijk. Zorg dus dat je voldoende slaapt en doe af en toe eens lekker een middagdutje, daar is helemaal niks mis mee! Probeer je ook minder druk te maken over dingen. Mensen die gestresst zijn ergeren zich vaak sneller aan van alles en nog wat en dit zorgt juist voor een verhoogde bloeddruk. Probeer eens een weekendje weg te gaan. Een andere omgeving kan ook van invloed zijn op een rustiger gevoel en stressverlagend werken.

3. Pas je levensstijl aan

Uit onderzoek is gebleken dat het aanpakken van een hoge bloeddruk alleen werkt als je je levensstijl aanpast. Naast meer bewegen betekent dit ook gezond eten, minder alcohol drinken en genoeg slapen. Het is dus belangrijk dat je niet alleen maar gaat sporten maar daarnaast ook goed voor jezelf zorgt. Zo is roken heel slecht voor een hoge bloeddruk. Ook eenzijdig en vet eten is slecht voor de bloeddruk. Eet gevarieerd en probeer veel verschillende vitamines binnen te krijgen door groente en fruit. Wissel vlees en vis af met vegetarische gerechten en probeer ook eens wat nieuwe dingen uit.

Eet zes maaltijden op een dag waardoor je stofwisseling beter gaat werken en je waarschijnlijk ook wat pondjes verliest. Ben je niet zo’n avontuurlijke eter dan kun je ook voedingssupplementen nemen waar alle belangrijke vitaminen en mineralen inzitten. Minder met zout, drink minder alcohol en drink minstens twee liter water op een dag.

Meer Artikelen

3 reacties Plaats reactie

  1. DagHeb een bloeddruk van 180 120,ban moe,duizelig,soms mieislsjk,hoofdpijnSlik hydrochl thiaz van 12,5 maar geen resultaatLeef gezond,rook en drink niet,zijn er ook andere ziekten of oorzaken waar je een hoge bloeddruk van krijgtgr corrie

    Beantwoorden

Laat een reactie achter