Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Deze angst kan je leven behoorlijk bederven

Je leven in angst doorbrengen, kan enorme gevolgen hebben. Want, ben je voortdurend bang? Dan ben je meestal niet langer in staat je relaties te onderhouden, je werk goed te doen, een sociaal leven op te bouwen, te reizen enzovoort. Je ontvlucht namelijk continu bepaalde mensen, plaatsen, situaties en bezigheden die je bang maken.

Kamp je langdurig met angst? Dan heeft dat verregaande consequenties. Uiteindelijk kom je je huis niet meer uit en vereenzaamt. Deze angst kan je leven behoorlijk bederven.

Obsessief compulsieve stoornis (dwangstoornis)

Dwangmatige gedachten en handelingen kennen we allemaal. Een bekend voorbeeld is dat je even moet afkloppen als je zegt: “Ik heb gelukkig nog nooit een ongeluk gehad”. Of: “Ik loop niet onder een ladder door, want dat brengt ongeluk”. Heb je een dwangstoornis? Dan doe je er alles aan om je angst te bestrijden. Je bent bijvoorbeeld bang dat je huis afbrandt. Door onder andere allerlei dwangmatige handelingen uit te voeren, zoals: 100 keer de gaskraan aan- en uitdraaien en tig keer alle elektrische apparaten te checken, probeer je te voorkomen waar je bang voor bent. Zo’n dwangstoornis kost steeds meer tijd en beheerst uiteindelijk je hele dagelijkse doen en laten. Van werk en relaties tot sociale activiteiten.

Paniekstoornis

paniek-is-een-van-de-angsten-die-je-leven-behoorlijk-kan-bederven

Kenmerkend voor een paniekstoornis is regelmatig zonder aanwijsbare reden enorm in paniek raken. Je wordt dan zo heftig overvallen door angst dat het je zwart voor de ogen kan worden. Je bent bang flauw te vallen, gek te worden of zelfs dood te gaan. Zo’n paniekaanval voelt zeer bedreigend, omdat je last kan krijgen van allerlei lichamelijk verschijnselen. Voorbeelden hiervan zijn: benauwdheid, duizeligheid, hartkloppingen, trillen, zweten, misselijkheid, pijn op de borst en tintelingen in je handen en voeten. Het gebeurt regelmatig dat mensen na zo’n een eerste aanval op de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis belanden; ze denken een hartaanval te hebben. De nasleep van een paniekaanval kan soms nog enige tijd aanhouden. Je voelt je down, onrustig en hebt moeite met slapen. Ook de voortdurende angst voor een nieuwe aanval kan een grote impact op je dagelijkse leven hebben.

Gegeneraliseerde angststoornis (piekerstoornis)

Je onafgebroken zorgen maken over allerlei dagelijkse dingen in het leven is typerend voor een piekerstoornis. Bijvoorbeeld over je gezondheid, financiën, relatie, werk en kinderen. Vaak zijn het zorgen die iedereen wel kent. Heb je een piekerstoornis dan vraag je je steeds af: wat als… wat als en… wat als, dan maar…. Je blijft maar malen én kunt je piekergedachten geen halt toe roepen. Het gevolg is dat je somber en neerslachtig wordt. Ook een opgejaagd gevoel, rusteloosheid plus slaap- en concentratieproblemen treden vaak op. Uiteindelijk kan het gepieker ertoe leiden dat er niets meer uit je handen komt en zelfs depressiviteit veroorzaken.

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Sommige ervaringen en gebeurtenissen in je leven kunnen zo schokkend en traumatisch zijn dat je er lichamelijke en psychische klachten aan overhoudt. Dat is het geval wanneer je een posttraumatische stressstoornis hebt. Vaak veroorzaakt door een inbraak, overval, oorlogsgeweld, aanranding of auto-ongeluk. Verwerk je de ingrijpende ervaring niet goed? Je beleeft de angst dan steeds opnieuw. Ook voel je je vaak machteloos, bent gespannen, prikkelbaar én je kunt zelfs compleet afgestompt raken. Zo erg dat je nauwelijks nog toekomstperspectief ziet.

Sociale fobie

Je erg onzeker voelen, bang zijn dat anderen je continu kritisch beoordelen en extreem verlegen lijken. Dit zijn enkele karakteristieken van een sociale fobie ofwel: sociale angststoornis. De angst niets goed te kunnen doen, niet interessant gevonden worden en bang zijn om af te gaan, beheersen je doen en laten. Een sociale fobie kan van persoon tot persoon verschillen en zich daardoor ook op diverse manieren uiten. Zo kun je angst hebben om andere mensen te ontmoeten, de telefoon op te nemen, in het openbaar te spreken, uit eten te gaan et cetera. De angst dat anderen je raar en vreemd vinden, kan je leven dusdanig gaan beïnvloeden dat je de deur niet meer uitgaat.

Straatvrees

Als je kampt met straatvrees – ook agorafobie of pleinvrees genoemd – ben je bang voor bepaalde plaatsen waar je moeilijk weg kunt komen. De angst om geen hulp te krijgen als er plots wat gebeurt, beheerst eenvoudigweg je leven. Daardoor durf je onder andere niet alleen de staat op, alleen thuis te zijn, je in massa’s te begeven en te reizen. Die situaties vermijd je het liefst, want je voelt je dan weerloos en bent doodsbang. Je leeft voortdurend in angst wat ervoor kan zorgen dat een paniekaanval je overvalt.

Hypochondrie (ziektevrees)

Wanneer je voortdurend bang bent een (ernstige) ziekte onder de leden te hebben, lijd je aan hypochondrie. Je kunt angst hebben voor kanker of hart- en vaatziekten, maar ook andere aandoeningen. Als artsen bijvoorbeeld na gedegen onderzoek niets vinden, versterkt dat juist de angst dat je wel degelijk een ernstige of zeldzame aandoening hebt. Door de spanning die dit veroorzaakt ben je erg gefocust op allerlei lichamelijke symptomen wat nogal eens leidt tot lichamelijke klachten, zoals duizeligheid, hartkloppingen en maagproblemen.

Enkelvoudige fobie

Een enkelvoudige fobie betekent dat je een extreme angst hebt voor één specifieke situatie, ding of dier. Ongeveer 8% van de Nederlanders heeft hiermee te maken. Voorbeelden van een enkelvoudige fobie zijn: vliegangst, hoogtevrees, claustrofobie, angst voor de tandarts en voor spinnen of muizen.

Vraag hulp bij angst

Heb jij last van een bepaalde angst? Lijd je aan paniekaanvallen? En beïnvloedt dat steeds meer je dagelijkse leven? Je werk, relatie, bezigheden en sociale contacten? Neem dan contact met je huisarts op. Een angststoornis is goed te behandelen, zeker als je er tijdig bij bent. Help jezelf en schakel professionele hulp in tegen je angst. Gaandeweg zul je inzien dat angst je leven niet hoeft te bederven.

Meer Artikelen

Laat een reactie achter