De 80/20 regel als leidraad voor gezonder eten: Zo pak je het aan!

De 80/20 regel daar heb je vast wel een keer van gehoord. Het is een economische regel ontdekt door de Italiaan Vilfredo Pareto (1906). Wist je dat die regel je ook houvast biedt als je je vitaliteit wilt verhogen? Door bijvoorbeeld gezonder te eten? Omdat het ruimte laat om zo nu en dan lekkere, ‘foute’ en ongezonde dingen te nuttigen. Zonder dat het je gezonde voornemens teniet doet. Lees in dit artikel hoe Pareto je helpt gezonder te eten en te zondigen zonder schuldgevoel.

Wat is de 80/20 regel?

Ruim 100 jaar geleden stelde de Italiaanse econoom Pareto vast dat 80% van de Italiaanse grond in het bezit was van 20% van de Italianen. Enkele decennia later ontdekte de onderzoeker Joseph Juran dat dit zogenaamde Pareto-principe op allerlei andere aspecten in het leven van toepassing is. Bijvoorbeeld dat je 80% van de tijd 20% van je kleding draagt. Met wat fantasie kun je de 80/20 regel ook op vitaler leven toepassen. Immers, zorg je 80% van de tijd goed voor jezelf? Door de juiste voeding te kiezen, voldoende beweging te nemen en te ontspannen? En gebruik je de overige 20% om nu en dan te genieten van lekkere en ‘foute’ dingen? Dan kost het volhouden van een gezonde eet- een leefstijl je minder moeite.

Werkt het ook?

80/20 regelVraag je je af of het werk? Laten we eerlijk zijn: 100% gezond eten lukt bijna niemand. Ook al heb je een ijzeren discipline en een flinke dosis doorzettingsvermogen. Vroeg of laat ga je een keer voor de bijl. Plagen visioenen aan chocolade, fast food, roomijsjes, stroopwafels en dergelijke je keer op keer. De kans dat je toegeeft is groot en uit frustratie verval je binnen de kortste keren weer in je oude eetpatroon. Laat je echter de teugels nu en dan vieren? Sta je jezelf toe af en toe wat minder gezonds te eten? Dan is het stukken eenvoudiger om gezonder te eten. Dat geldt eveneens voor regelmatig meer bewegen en tijd nemen om te ontspannen.

Hoe pas je de Pareto-regel toe? 

Het fijne van de 80/20 regel is dat je onder andere de mogelijkheid hebt om af en toe wat lekker ongezonds te eten zonder spijtgevoelens. Je doet dat door voor 80% van je tijd uitsluitend gezonde voeding te kiezen en te eten. Denk aan verse en onbewerkte producten zoals groenten, fruit, noten, vis, zaden, volkorenproducten, peulvruchten en dergelijke. De overige 20% van je tijd geniet je van eten dat minder gezond is. Dat kan een wijntje zijn, een stuk chocolade, een koekje of een patatje. Op die manier maak je het voor jezelf dus een stuk aantrekkelijker om bijvoorbeeld een gezonder voedingspatroon aan te leren en vol te houden. Want, het is niet langer: alles of niets! Enkele handige manieren om het Pareto-principe in praktijk te brengen:

Geniet volop van je 20% fout

Wil je de 80/20 regel met succes toepassen in je dagelijkse leven? Dan is het belangrijk dat je volop geniet van de 20% ongezonde dingen die je eet. Dat betekent dus niet een zak chips gedachteloos voor de buis opsouperen. Neem liever een schaaltje en proef wat je eet. Neem je een wijntje? Sla die dan niet in enkele teugen achterover. Ruik en ervaar wat je drinkt. Kortom: doe het zo mindful mogelijk.

1 dag per week zondigen

Je kunt bijvoorbeeld 6 dagen in de week kiezen voor uitsluitend gezonde voedingsmiddelen. 1 dag per week mag je van jezelf eten wat je wilt. Het beste is om daarvoor de zaterdag of zondag te nemen. Meestal zijn dat de dagen waarop het moeilijker is om gezond te eten. Je bent vrij, gaat bij familie op bezoek of uit eten met vrienden. Zo is je nieuwe en gezonde eetpatroon eenvoudiger vol te houden.

Uit eten gaan

Een andere mogelijkheid is om de keren dat je uit eten gaat of bij vrienden, familie, collega’s en dergelijke eet je wat minder strak aan je voedingsregels te houden. Dat zijn dan jouw 20% momenten en als je thuis bent geldt de 80% voor jou. Je eet alleen maar gezonde voedingsmiddelen!

Elke dag 20% ongezond

Wil je gezonder eten, maar lukt je dat niet dag in dag uit? Misschien kun je ervoor kiezen om 80% van je maaltijden en tussendoortjes gezond te laten zijn en eet je 1 lekker ongezond iets. Dat kan een tussendoortje zijn, maar ook je toetje na het eten. Zolang het gerechtje of snackje niet meer dan 20% is van wat je dagelijks eet.

Natuurlijk zijn er nog allerlei andere varianten te bedenken van de 80/20 regel. Het belangrijkste is: eet ongezond met mate, geniet ervan, doe wat goed voelt en wat je kunt verantwoorden. Dan houd je je aan het principe van Pareto.

Heb jij ervaring met de 80/20 regel? Ik lees je ervaringen en eventuele tips graag.

2 gedachten over “De 80/20 regel als leidraad voor gezonder eten: Zo pak je het aan!

  1. Fijn, nu hoef ik me niet zo schuldig te voelen en mezelf naar beneden te halen als het niet lukt. Want het klopt wel wat je zegt.

Een reactie plaatsen